شناسهٔ خبر: 9414 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی مطرح کرد:

همفکری ارگان‌ها برای ساماندهی بافت‌های نابسامان شهری/ سکونت ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت‌های ناکارآمد/ تشکیل جلسات ستاد ملی بازآفرينی هر دو هفته يك بار

ستاد ملی بازآفرینی پایدارمحدوده ها و محله های هدف وزیر راه و شهرسازی یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور را بافت‌های ناکارآمد شهری دانست و گفت: ساماندهی این مناطق نیازمند همفکری و همکاری تمامی ارگان‌ها و نهادها است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ تیرماه با حضور شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، اصغر میرمحمد صادقی معاون رئیس کل بانک مرکزی، علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و نمایندگان ۱۶ وزارتخانه برگزار شد.

نخستین جلسه شورای ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری با توجه به «سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» که در سال گذشته به تصویب رسید برگزار شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این جلسه گفت: نخستین جلسه شورای ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری در دولت یازدهم بر اساس مصوبه هیئت وزیران در ۱۶ شهریور سال گذشته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان شهری ایران که با رشد شتابان جمعیت روز به روز بیش‌تر و حادتر می‌شود گفت: بحث سامان دادن به توسعه شهری صرفاً با اقدامات فیزیکی قابل حل نیست و شاهدیم که این مشکلاتن در حال حاضر گرفتاری‌ زیادی را به‌وجود آورده است.

آخوندی در ادامه ابراز امیدواری کرد وزارت راه و شهرسازی با همفکری و هماهنگی ارگان‌ها و نهادها برای یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم را داشته باشد.

وی رفع این مشکلات را نیازمند اقدامی هماهنگ در سراسر دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه‌های حمل‌ونقل، بهداشت، فرهنگی و مالی دانست و اظهار کرد: باید با هماهنگی میان این دستگاه‌ها، محدوده‌ها و محله‌های هدف برای بهسازی و نوسازی شهری را ساماندهی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ۳۰ درصد جمعیت شهری ایران در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری سکونت دارند و اگر این جمعیت ساماندهی نشوند، شاهد ناهنجاری‌های زیادی در حوزه شهری خواهیم بود.

نتيجه مسكن مهر اين شد كه شهر را رها كرديم و به خارج از شهرها رفتيم

عباس آخوندی در جمع بندی نخستین نشست ستاد ملی بازآفرینی بافت ناكارآمد شهری گفت: در حال حاضر چند مشكل محوری در شهرها داریم كه رفع آنها نیازمند تغییر مدیریت شهری و بازنگری كلی آن است. وقتی گفته می‌شود ۳۰ درصد جمعیت شهری در محیط سكونت ناكارآمد زندگی می‌كنند بدین معناست كه كیفیت نازل زندگی شهری را نمی‌توان با فضای اداری اصلاح كرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه فقر شهری دردناك‌تر از فقر روستایی است افزود: از آنجایی‌كه در روستاها همكاری اجتماعی و روابط چهره به چهره وجود دارد اگر فقری هم باشد با همكاری همه اعضا برطرف می‌شود اما در شهرها به دلیل گسیختگی اجتماعی این امكان وجود ندارد.

وی به بحث بحران هویت اشاره كرد و ادامه داد: این موضوع مبحثی تجملاتی نیست بلكه بحران هویت ناكارآمدی روابط اجتماعی، فرهنگی و انواع بزه‌ها را در پی دارد. بنابراین بحث هویت تنها به معنای معماری مناسب در شهرها و محلات نیست.

آخوندی به زلزله خیز بودن ایران اشاره و اظهار كرد: نباید بحث تاب آوری در برابر زلزله را به تك بنا كاهش دهیم. بعد از زلزله شهرهای رودبار و منجیل و تخریب محلات این شهرها كل كاركرد شهر فلج شد، حتی فرماندار و شهردار نیز كه می‌بایست این وضعیت را مدیریت می‌كردند خود در زیر آوار در گذشتند.

حكمروايی محلی به معنی محله‌محوری است

وی مفهوم حكمروایی محلات را یادآور شد و افزود: منظور از این عبارت موضوع محله محوری است. در سند ملی بازآفرینی شهری، محله به عنوان كوچكترین واحد در نظر گرفته شده است. به همین دلیل از عبارت حكمروایی محلی استفاده كردیم تا مشاركت اجتماعی، مردمی، دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در آن نشان داده شود.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اداره شدن شهرها به صورت «اداری» گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری، شهرداری ها، ادارات آب، برق، گاز، مخابرات، بهداشت و .... همگی شهر را با این روش اداره می كنند ولی وضع موجود نشان می‌دهد این رویكرد ناكارآمد است. در رویكرد جدید قرار است هماهنگی افقی میان همه دستگاه‌ها با محوریت محله تا پایین‌ترین سطوح در ستادهای استانی و شهرستانی لحاظ شود تا ستادهای بازآفرینی شهری بتوانند هم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از توسعه بافت‌های ناكارآمد را انجام دهند و هم كیفیت زندگی را بالا ببرند.

آخوندی خاطرنشان كرد: در خصوص شاخص‌های عملیاتی نیز وقتی می‌گوییم عبارت بافت فرسوده را باید كنار گذاشت به این دلیل است كه این واژه صرفا به كالبد شهرها نظر دارد حال آنكه ما در این بافت‌ها با جوامع انسانی روبه رو هستیم. بنابراین نمی‌توان با سیستم‌های استالینیستی ناگهان یك بافت را تخریب و به جای آن واحدهای مسكونی جدید ساخت بلكه باید این ناكارآمدی را تغییر داد.

وی در خصوص وجود بی عدالتی در شهرها و تقسیم شهرها به بافت‌های پردرآمد و فقیر اظهار كرد: در این ستاد قرار است كه حق ساكنان بافت‌های كارآمد داده شود تا با توانمند كردن آنها زمینه بی عدالتی شهری را از بین ببریم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشكلات مسكن مهر گفت: نتیجه این طرح این شد كه شهر را رها كردیم و به جایی خارج از شهر رفتیم در حالیكه باید بافت‌های ناكارآمد اصلاح می‌شد. این بافت‌ها دارای روابط اجتماعی بودند. نقدی كه به سیاست‌های گذشته داشتم این بود كه باید به بافت‌های انسانی توجه می‌شد نه اینكه مجددا مجموعه واحدهای مسکونی را در جایی دور از شهر بسازیم.

تشکیل جلسات ستاد ملی بازآفرينی هر دو هفته يك بار/ نشست بعدی با موضوع محلات ناکارآمد مشهد

وی در پایان از مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهادكشاورزی در ستادهای ملی و استانی بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: جلسات ستاد ملی هر دوهفته یكبار تشكیل می‌شود و در جلسه بعد مشكلات شهر مشهد در دستور كار قرار دارد.

سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مطابق ماده ۱۶ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت کلیة دستگاه‌های ذیربط در فرایند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری به‌منظور حفظ حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروائی محلی و در جهت راهبری، مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی معماری ایرانی- اسلامی توسط وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران و بهسازی شهری ایران) و با هماهنگی وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای‌عالی استان‌ها تهیه و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، به تصویب هیأت محترم دولت رسیده است.

این سند مرجع تعاریف مشترک، اهداف، اصول، راهبردها و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه  احیاء، بهسازی و نوسازی شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و توانمندسازی ساکنان در قالب دو دسته تدابیر پیشگیرانه و تدابیر مربوط به فرایند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، نوسازی و بهسازی شهری است./ 

نظر شما