شناسهٔ خبر: 9421 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

۵۴ هزار هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی داریم/ تامین سهم قابل توجهی از مسکن با فرایند بهسازی/ نگاه به محدوده‌های ناپایدار به عنوان یک فرصت

سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور را ۵۴ هزار هکتار دانست و گفت: سهم قابل توجهی از مسکن مورد نیاز شهروندان از طریق فرایند بهسازی تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران بهسازی و نوسازی شهری در نخستین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف که صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ تیرماه در محل وزارت راه و شهرسازی و با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، اصغر میرمحمد صادقی معاون رئیس کل بانک مرکزی، علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان ۱۶ وزارتخانه برگزار شد اظهار کرد: ضروری است که نگاهی دوگانه به گستره بافت‌های فرسوده در کشور داشته باشیم. این مسئله گرچه تهدیدی برای شهرهای ما به دلیل مسائل و مشکلات مختلف به شمار می‌آید اما می‌توان به آن به عنوان یک فرصت در نظام برنامه‌ریزی شهری نگاه کرد.

وی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی علاوه بر تلاش برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرها به این موضوع به عنوان یک فرصت نگریسته می‌شود، ادامه داد: سهم قابل توجهی از مسکن مورد نیاز شهروندان از طریق فرایند بهسازی تامین می‌شود.

به گفته ایزدی، تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که از طریق سیاست‌گذاری به مقوله پیش‌نگری در این زمینه توجه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همزمان با اقدامات در توانمندسازی، اقداماتی هم در حوزه بهسازی صورت گرفته است گفت: با آسیب‌شناسی تجارب گذشته به این نتیجه رسیدیم که نیازمند سندی هستیم تا مسیرهای اشتباه گذشته اصلاح شود. یکی از مهمترین ویژگی‌ها توجه همزمان به پیش‌نگری در کنار درمان است شرکت عمران و بهسازی تا سال گذشته صرفا نسبت به درمان اقدام می‌کرد و کمتر به پیشگیری از گسترش نواحی ناپایدار شهری توجه داشت. همین کم‌توجهی سبب شد به عنوان مثال در دو سال گذشته بیش از ۷۰ هکتار به محلات نابسامان و حاشیه‌نشین چابهار اضافه شود.

وی گفت: از دیگر تجارب گذشته توجه به فعالیت‌های مردمی، پرهیز از اقدامات اقتدارگرایانه دولتی، توجه به نقش تسهیل‌گری و حمایتی دولت، محوری شدن نقش شهرداری‌ها، تفکیک گونه‌های مختلف پهنه‌های نابسامان، ایجاد صندوق‌های باز آفرینی محله‌ای و تشکیل ستاد ملی باز آفرینی شهری است.

ایزدی مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور را ۵۴ هزار هکتار دانست و گفت: تامین منابع مالی پایدار برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری یکی از مواردی است که در ستاد ملی بازآفرینی به آن توجه شده است./

نظر شما