شناسهٔ خبر: 94230 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

متخصصان درون سازمانی، مدیران آتی وزارت راه و شهرسازی

آخرین نشست دوره ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران برگزار شد

نشست پایان دوره ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران وزارت راه و شهرسازی 4C4A9235.jpg آخرین نشست آموزشی دوره ارزیابی و توسعه مدیران وزارت راه و شهرسازی با حضور برخی از معاونان وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین نشست آموزشی دوره ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران وزارت راه و شهرسازی در محل ساختمان دادمان برگزار شد. در این دوره، ۳۶ نفر از مدیرانی که هفته گذشته موفق به کسب نمره قبولی در آزمون جامع شده بودند، حضور داشتند. همچنین برخی از معاونان وزیر راه و شهرسازی از جمله محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان، شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل، فرزانه صادق مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی و نعمت‌الله ترکی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی با حضور در این نشست، تجربیات مدیریتی خود را به برگزیدگان این دوره انتقال دادند.

ترکی در این نشست با اشاره به لزوم شناسایی و تربیت مدیران برای آینده وزارت راه و شهرسازی گفت: هنگامی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم، متوجه نقص در اطلاعات مربوط به کارشناسان و مدیران وزارتخانه شدم، بنابراین تصمیم بر آن شد که با استفاده از خوداظهاری، بانک داده‌ای در این رابطه تشکیل شود. 

وی تشکیل دوره‌های کانون ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیران را گام بعدی برای تربیت نیروی انسانی کارآمد در وزارت راه و شهرسازی توصیف کرد و ادامه داد: این اولین گام برای توسعه توانمندی‌های نیروی انسانی است و این برنامه برای شناسایی، ارزیابی و توسعه توانمندی مدیران و کارشناسان در همه لایه‌های مدیریتی ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با برشمردن ملاک‌ها و شاخص‌های مدیر مطلوب گفت: در کشور ما سه ملاک کلی برای تشخیص مدیر مناسب وجود دارد. اولین ملاک تخصص است، چراکه انتصاب مدیر متخصص در جایگاه درست می‌تواند به توسعه و پیشرفت سازمان و کشور منجر شود. 

وی افزود: ملاک دوم ارزشی است و مدیر مناسب باید به ارزش‌های مدیریتی چون گشاده‌دستی و وفاداری باور داشته باشد. ملاک سوم نیز مکتبی است، به این معنی که مدیر مناسب باید از معیارهایی چون تقوا، باور به عدالت و حق‌خواهی برخوردار باشد. 

ترکی در ادامه با اشاره به اینکه اقدام وزارت راه و شهرسازی برای ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیران در واقع عمل به قوانین بالادستی در حوزه مدیریت و توسعه منابع انسانی است، گفت: با این اقدام مدیران وزارتخانه از نیروهای متخصص داخلی این مجموعه انتخاب شده و در عین حال برای مدیران پایه و میانی و کارشناسان ایجاد انگیزه می‌شود.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد که سایر نهادهای کشور نیز از این دوره الگوبرداری کنند تا بتوانند نیروهای متخصص خود را برای پست‌های مدیریتی تربیت کنند.

در پایان این نشست، برگزیدگان به کسب گواهینامه پایان دوره با سه درجه خوب، بسیار خوب و عالی نائل آمدند. برگزیدگان این دوره که از میان مدیران میانی ستاد و دفاتر کل وزارت راه و شهرسازی در استان‌ها انتخاب شده بودند، در آینده به عنوان مدیران کل وزارت راه و شهرسازی منصوب خواهند شد.

ضرورت توسعه دوره‌های ارزیابی مدیران به همه لایه‌های مدیریتی

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: این اقدام، اقدام بسیار مثبت اما دیرهنگامی است . یکی از بهترین اقداماتی که هر وزارتخانه برای تربیت نسل‌های آتی مدیریتی می‌تواند انجام دهد، شناسایی نیروهای مستعد درون سازمان و تربیت این نیروها است، به طوری که که سیستم خالی از نیروهای تخصصی نباشد.

وی ادامه داد: من معتقدم برای سایر پست ها نیز باید همین رویه پیش گرفته شود، به طوری که نه تنها مدیران کل که حتی معاونان مدیران کل نیز به همین شیوه شناسایی و تربیت شوند که زایش دائمی در سیستم وجود داشته باشد.

فرزانه صادق مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در همین رابطه گفت: کار بسیار ارزنده‌ای در معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی انجام شده، از این نظر که استعدادیابی در خود بدنه وزارتخانه انجام گرفته است. این وزارتخانه بسیار عریض و طویل چه در ستاد و چه در استان‌ها نیروهای بسیار لایقی دارد و با این اقدام سعی شده است شایسته سالاری در مسیر خود قرار بگیرد.

وی افزود: شاید همه نیروهایی که بایدو شاید نتوانستند در این دوره شرکت کنند، اما همین که این بستر فراهم شده، در این امر که مدیران آتی از متخصصانی باشند که در همین زمینه کار کردند، بسیار تاثیرگذار است.

شهرام آدم‌نژادف معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اهمیت توسعه منابع انسانی گفت: با برگزاری این دوره، سعی شده است که مدیران بر اساس شایسته سالاری شناسایی و تربیت شوند. همچنین ویژگی مثبت دیگر این دوره رجوع به نیروهای متخصص داخل وزارتخانه برای پست‌های مدیریتی است.