شناسهٔ خبر: 94499 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکستن تله فضایی فقر در سکونتگاه‌های غیررسمی كشور

بازافرینی سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به دنبال ارایه ساختار برنامه‌های راهبردی برای شکستن تله فضایی فقر در سکونتگاه‌های غیررسمی كشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ششمین جلسه کمیته راهبری تدوین سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی با محوریت تبادل نظر درخصوص پیش نویس سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در سالن جلسات شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

ابتدای جلسه پیش‌نویس سند توسط حمیدرضا رمضانی به عنوان نماینده جهاد دانشگاهی ارایه  شد، پس از آن مهرداد جواهری‌پور عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران- مرکز ضمن تاکید بر حفظ مفاهیم کلیدی و مقوله کاهش فقر شهری در سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی پیشین(۱۳۸۲) عنوان کرد: در تهیه سند جدید با ارایه نقاط قوت پروژه‌های موفق توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، حلقه مفقوده اثربخشی در اقدامات پیشین یعنی عدم توجه کافی به انتظام بخشی نهادی مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه کمال اطهاری صاحب‌نظر و پژوهشگر حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی با تاکید بر ضرورت توجه به ستادهای شهرستان در نظام تدوین برنامه تصریح کرد: نظام بودجه در سکونتگاه‌های غیررسمی در محورهای پیشگیری، پیشنگری و توانمندسازی و ساماندهی باید منطبق و مشروط بر ارایه برنامه باشد. اطهاری در ادامه به وجود پتانسیل نهفته در سکونتگاه‌های غیررسمی به عنوان پیشرو و مولد در شکوفایی، امنیت، رفاه و آسایش و بهره‌گیری از خدمات شهری تاکید و خواستار تغییر نگرش به سکونتگاه‌های غیررسمی شد.

همچنین در این جلسه زهرا اسکندری مدیرکل دفتر ستادملی بازآفرینی شهری پایدار نیز روند تهیه تا تصویب برنامه در سکونتگاه‌های غیررسمی را تشریح و بر ضرورت توجه به اسناد فرادست و الزام‌آوری سند توسط تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و ذی‌مدخل تاکید کرد. او علاوه بر این به نکاتی در خصوص ساختار انتظام‌بخشی نهادی و سازمانی به بازآفرینی شهری و توانمندسازی ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره کرد.

در ادامه کمال نوذری سرپرست دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی درخصوص پیش‌نویس سند از دومنظر ساختار و محتوا نکاتی را بیان و بر لزوم تدوین شیوه‌نامه و آیین‌نامه‌های اجرایی پشتیبان برای اثربخشی سند تاکید کرد. پیگیری استراتژی اطلاع‌رسانی و تدوین بسته‌های ترویجی در راستای تدوین سند و برنامه‌ریزی جهت برگزاری کارگاه آموزشی مفاهمه و تشریح سند برای تمام دست‌اندرکاران مربوطه از دیگر مواردی بود که نوذری به آن اشاره کرد.

در پایان جلسه مقرر شد در اسرع وقت اصلاحات لازم در پیش‌نویس سند اعمال و پس از آن جلسه کمیته فنی تدوین سند با حضور تمام نمایندگان مراکز و دستگاه‌های ذی‌مدخل، اساتید، صاحب‌نظران، شرکت‌های مشاور و... در آینده نزدیک برگزار شود.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفتنی است در این جلسه مهرداد جواهری‌پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز، کمال اطهاری صاحب‌نظر و پژوهشگر حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی، زهرا اسکندری مدیرکل دفتر ستادملی بازآفرینی شهری پایدار، کمال نوذری سرپرست دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی، منصور استادی معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، جمعی از کارشناسان دفاتر مزبور و نمایندگان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی حضور داشتند.