شناسهٔ خبر: 94510 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان نقشه برداری در آستانه روز جهانی هیدروگرافی اعلام کرد:

نقش پررنگ هیدروگرافی در توسعه دریا محور / ارتباط مستقیم توسعه سواحل مکران و اروند در برنامه ششم توسعه با هیدروگرافی/ بدون هیدروگرافی؛ شناخت پهنه‌های آبی و توسعه دریایی امکان پذیر نیست/ ۶۲ چارت الکترونیک ناوبری منتشر شده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با تشریح نقش هیدروگرافی در توسعه دریا محور، گفت: بدون بهره‌مندی از مقوله هیدروگرافی؛ شناخت پهنه‌های آبی و توسعه دریایی امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در آستانه روز جهانی هیدروگرافی ضمن تبریک این روز و یکصدمین سالگرد تاسیس سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در رابطه با جایگاه داده‌های مکانی در توسعه کشور، اظهار داشت: توسعه جریانی است كه بازسازی، اصلاح و ارتقای ساختار و نظام اقتصادی و اجتماعی یك كشور را به همراه دارد و دارای مفهوم گسترده و جامعی بوده و همین موضوع بیانگر این واقعیت است که توسعه امری ساده و آسان نیست و نیازمند تفکر ساختاری و شناخت کامل است.

جایگاه داده‌های مکانی در توسعه کشور

وی ادامه داد: بدیهی است یکی از ابزا‌رهای اصلی و کلیدی در برنامه‌ریزی، اطلاعات و داده‌های مکانی است و از طرفی در عصر كنوني كه از آن با عنوان عصر اطلاعات نام‌ برده مي‌شود، ضرورت دسترسي به اطلاعات،‌ توليد، گردآوري، پردازش و ارائه مناسب اطلاعات بركسي پوشيده نيست.

جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: اطلاعات به ويژه اطلاعات مكاني، نقش اساسي در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، چشم‌انداز ۲۰ساله كشور و سياست‌هاي كلي نظام جمهوری اسلامی دارد و این موضوع در سال‌های اخیر قوت بیشتری نیز پیدا کرده به نحوی که نیاز به نقشه و داده‌های مکانی در مصوبات قانونی سال‌های اخیر به مراتب بیشتر شده است و این موضوع نشان از توجه ویژه کشور به موضوع داده‌های مکانی دارد.

رییس سازمان نقشه برداری کشور گفت: واضح است که از منظر قوانین و مقررات، داده مکانی بستر برنامه‌ریزی دقیق و پایه اصلی توسعه کشور است و همین وضعیت باید در شرایط اجرایی توسعه کشور پیاده و با جلوگیری از تداخل وظایف و ساماندهی اعتبارات و وظایف دستگاه‌های اجرایی نسبت به این مهم اقدام شود و ضعف کشور در این بخش را نیز مرتفع کرد تا امکان تولید و آماده سازی داده‌های مکانی توسط مرجع آن فراهم شود.

نقش هیدروگرافی در توسعه دریا محور

جعفرزاده ایمن‌آبادی در مورد نقش هیدروگرافی در توسعه دریا محور، عنوان کرد: آبنگاری (هیدروگرافی) اطلاعات پایه‌ای و زیربنایی لازم به منظور شناخت بهتر پهنه‌های آبی و مطالعات ساحلی و دریایی را فراهم می‌کند، به طوری که بدون هیدروگرافی، شناخت پهنه‌های آبی ممکن نیست و توسعه دریایی امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که بیش از ۷۰ درصد کره زمین پوشیده از آب است و دریاها نقشه اساسی در زندگی بشر ایفا می کنند و جامعه بین‌الملل به خوبی از این مسئله آگاه است و از همین رو یکصد سال پیش سازمان جهانی هیدروگرافی به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های هیدروگرافی و تهیه نقشه‌های دریایی ایجاد شد.

رییس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای سازمان جهانی هیدروگرافی، نسبت بازگشت سرمایه به هزینه در فعالیت‌های هیدروگرافی به صورت ده به یک است، اظهار داشت: در اهداف این سازمان به ویژه بر نقش هیدروگرافی در تامین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی تاکید شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه دو موضوع خاص مکان محور مرتبط با توسعه سواحل مکران و اروند بیان شده است، خاطرنشان کرد: بدیهی است هر دو موضوع ارتباط مستقیم با هیدوگرافی داشته و نیازمند اجرای عملیات عمق‌یابی و تولید چارت‌های دریایی این حوزه است.

۱۰ درصد از اهداف قانون برنامه ششم؛ نیازمند اطلاعات هیدروگرافی

وی ادامه داد: تحقق ۱۰ درصد از اهداف قانون برنامه ششم توسعه نیازمند اطلاعات هیدروگرافی و این موضوع بیانگر اهمیت این فعالیت و لزوم توجه بیشتر به نیازمندی‌های این صنعت است.

رییس سازمان نقشه برداری در مورد اینکه تولیدات سازمان نقشه برداری کشور تا چه میزان توانسته است نیازهای جامعه داخلی و بین‌الملل را در حورزه داده‌های مکانی دریایی مرتفع کند، بیان کرد: سازمان نقشه برداری کشور از سال ۶۲ و با تاسیس بخش آبنگاری، فعالیت‌های خود را در زمینه جمع‌آوری، پردازش و ارائه داده‌های مکانی آغاز کرد و قبل‌تر، این عملیات توسط دیگر کشورها انجام می‌شد.

هیدروگرافی از انحصار خارج شده است

جعفرزاده ایمن‌آبادی یادآور شد: از سال ۷۹ با پیوستن شناور ایران آبنگار به ناوگان هیدروگرافی کشور، عملیات هیدروگرافی سرعت بالاتری یافت؛ همچنین انتشار چارت‌های دریایی از آب‌های جنوب کشور که تا سال ۹۴ در انحصار انگلیس بود با شروع به کار کمیته ملی هیدروگرافی و انتشار بین‌المللی چارت‌های داخلی، از انحصار خارج شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۲ چارت الکترونیک ناوبری از تولیدات سازمان نقشه‌برداری کشور در سطح بین‌الملل منتشر شده و در اختیار دریانوردان قرار گرفته است که ضمن نمایش اقتدار و توان داخلی کشور سالیانه نیم میلیون دلار درآمد ارزی برای ایران به همراه دارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به اینکه سازمان متبوعش شبکه ملی پایش تراز دریا در آب‌های شمال و جنوب کشور را اداره می‌کند، اظهار کرد: داده‌های این شبکه ضمن استفاده در امور هیدروگرافی در مدیریت مخاطرات دریایی، توسعه صنایع ساحلی، ماهیگیری و محافظت از محیط زیست دریایی دارای کاربرد است.