شناسهٔ خبر: 94544 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور:

۴۴۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث است/ بخشی از آزادراه‌های در حال احداث تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه ۴۴۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث است، گفت: بخشی از آزادراه‌های در حال احداث تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی طی دو سال گذشته در حوزه ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور گفت:در دو سال گذشته برای احداث ۶۶۰ کیلومتر آزادراه برنامه‌ریزی و نزدیک به ۷ هزار میلیاردتومان برای احداث این آزادراه‌ها سرمایه‌گذاری کردیم که قیمت روز این پروژه‌ها حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

 وی ادامه داد: ۹پروژه آزادراهی با پیشرفت فیزیکی بالا وجود داشتند که باید آن‌ها را به بهره‌برداری می‌رساندیم، خوشبختانه در سال ۹۹ ما از ۲۲۱ کیلومتر آزادراه بهره‌برداری کردیم که ۲/۵ برابر متوسط سالانه بود. آزادراه کنار‌گذر جنوبی تهران (غدیر) و کنارگذر شرقی اصفهان از جمله این پروژه‌ها بودند. اکنون ۶ پروژه آزادراهی دیگر  نیز در حال انجام است و غیر از یکی از آن‌ها که پیشرفت فیزیکی۷۰ درصد دارد، بقیه پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی بالای۸۰ درصد دارند.

خادمی با بیان اینکه این پروژه‌های باقی مانده ۴۴۰ کیلومتر طول دارند، گفت:  اگر منابع مالی وعده داده شده که ۳۰۰۰ میلیارد تومان است، در اختیار ما و بخش خصوصی قرار بگیرد این پروژه‌ها نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. اکثر این پروژه‌ها در مرحله روکاری هستند. به عنوان مثال پیشرفت فیزیکی آزادراه اراک- خرم آباد بالای۹۰ درصد است و پیشرفت فیزیکی آزادراه شیراز-اصفهان که ۲۲۵ کیلیومتر طول دارد، بالای ۷۰ درصد است.

وی افزود: قطعه دوم آزادراه تهران-شمال و نیز آزادراه منجیل-رودبار دو پروژه دیگر هستند که احداث آن‌ها در دست اقدام است. نبود آزادراه منجیل-رودبار باعث ایجاد گلوگاه در آزادراه قزوین-رشت شده است.این آزادراه تونل و پل‌های زیادی دارد و مباحث تملک اراضی هم در آن مطرح بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: ۵۰ کیلومتر از آزادراه حرم تا حرم است تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. همچنین ۴۰ کیلومتر از آزادراه مراغه به هشترود نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. از سوی دیگر پروژه احداث آزادراه مرند به تبریز نیز فعال است. احداث این آزادراه‌ها می‌تواند عملکرد خوبی در توسعه شبکه آزادراهی کشور باشد و در افزایش تردد جاده‌ای کشور کمک کند.