شناسهٔ خبر: 94688 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارنامه دولت دوازدهم در تامین زمین برای طرح اقدام ملی مسکن اعلام شد؛

تامین یکهزار و ۲۲۰ هکتار زمین برای اجرای طرح مسکن ملی توسط سازمان ملی زمین و مسکن

افتتاح ٩پروژه شركت عمران در شهر جديد پرند به همراه بازيد از اجراى مسكن ملى و مسكن مهر(2) آمار منتشر شده در کتاب وزارت راه و شهرسازی حاکی است که در مجموع یکهزار و ۲۲۰ هکتار زمین برای اجرای ۱۴۳ هزار و ۴۰۷ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن توسط سازمان ملی زمین و مسکن به اجرای طرح تخصیص یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، عملکرد وزارت راه و شهرسازی در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم در تامین زمین اجرای طرح اقدام ملی مسکن اعلام شد.

طرح اقدام ملی مسکن با هدف جبران عقب‌ماندگی سال‌های گذشته و رونق اقتصادی در  دستور کار وزارت راه و شهرسازی از سال ۹۷ قرار گرفت. در این طرح مقرر شد تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید و در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در کتاب وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن در قالب هفت محور انجام شد که این محورها شامل قراردادهای مشارکتی، واگذاری گروهی اراضی در قالب اجاره ۹۹ ساله در شهرهای دارای منابع با لحاظ ارزش اقتصادی اراضی، واگذاری اراضی به اقشار ویژه همچون خیرین مسکن‌ساز، خانوارهای دومعلول موضوع تفاهم‌نامه با بنیاد مستضفعان و سایر طرح‌ها، تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در قالب مشارکت، تامین اراضی موضوع تفاهم‌نامه‌های منعقده، تکمیل واحدهای نیمه تمام خریداری شده، و استفاده از ظرفیت‌های بانکی از جمله تسهیلات صندوق مسکن یکم برای تامین منابع مالی پروژه هاست.

در تولید مسکن مشارکتی که تعداد ۱۲ هزار و ۳۴۶ واحد در دستور کار قرار گرفت بیش از ۸۰ هکتار زمین، در واگذاری ۹۹ ساله ۶۰۱ هکتار زمین دولتی به منظور احداث ۶۷ هزار و ۷۲۴ واحد و واگذاری ۹۹ ساله واحدهای نیمه تمام مسکن مهر به تعداد ۱۱ هزار و ۴۳۱ واحد ۶۸ هکتار زمین تخصیص یافت. همچنین ۳۱۱ هکتار زمین برای احداث ۳۶ هزار و ۸۴۹ واحد فروش اقساطی شد. در خصوص تفاهم‌نامه با سایر ارگان‌ها (زمین متعلق به ارگان‌ها) ۱۲۰ هکتار زمین برای احداث ۱۰ هزار و ۴۳۶ احد تخصیص یافت و در خصوص زمین های تخصیصی دولت به اقشار ویزه نیز ۴۰ هکتار برای احداث ۴ هزار و ۶۲۱ واحد مسکونی برنامه‌ریزی شد و تخصیص یافت.

بنا بر اعلام سازمان ملی زمین و مسکن در مجموع یکهزار و ۲۲۰ هکتار زمین برای اجرای ۱۴۳ هزار و ۴۰۷ واحد مسکونی در قالب قراردادهای مشارکتی، واگذاری گروهی اراضی در قالب اجاره ۹۹ ساله، واگذاری به اقشار ویژه، تکمیل واحدهای نیمه تمام در قالب مشارکت، تامین اراضی موضوع تفاهم‌نامه‌های منعقده، تکمیل واحدهای نیمه‌تمامی خریداری شده و استفاده از ظرفیت‌های بانکی از جمله تسهیلات صندوق مسکن یکم برای تامین منابع مالی پروژه ها تخصصی یافت.