شناسهٔ خبر: 94704 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی فارس؛

پیشرفت ۹۰درصدی در ساخت آزادراه شیراز به اصفهان

آزادراه شیراز-اصفهان.JPG مدیرکل راه و شهرسازی فارس از پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی پروژه آزادراه شیراز، اصفهان خبر داد.


 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(فارس)، جعفر زاهدی گفت: پروژه آزادراه شیراز، اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر که بزرگترین پروژه آزادراه در دست ساخت کشور است، بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر بیشتر نقاط ۶ قطعه اول، عملیات آسفالت به پایان رسیده و فقط در قطعه هفتم که بعداً به طرح افزوده شده، توسط پیمانکار و شریک طرح، یعنی قرارگاه خاتم الانبیاء بیشترین تمرکز خود را بر روی آن گذاشته‌اند تا هر چه سریعتر آن را به اتمام برسانند، تا آماده بهره برداری شود.

به گفته زاهدی با ساخت این آزادراه، با کاهش ۱۳۰ کیلومتری مسیر شیراز و اصفهان روبرو هستیم که در نتیجه، کاهش دوساعته زمان سفر را همراه دارد و سالانه ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی می شود و با کاهش قابل توجهی خسارات و هزینه های تصادفات جاده‌ای و جلوگیری از استهلاک خودروهای عبوری روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به این که مهمترین پروژه راهسازی استان بعد از آزادراه شیراز اصفهان، اجرای باند دوم تنگ ابوالحیات، دشت ارژن است، اضافه کرد :پروژه تنگ ابوالحیات، دشت ارژن ۲۱ کیلومتر طول دارد و تاکنون ۸ کیلومتر آن آسفالت شده و دارای دو تونل و گالری یعنی راهروی دستیابی به طول یک کیلومتر است که برای اتمام آن با دو شیفت کاری، تنها ١۰در صد کار باقی مانده و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم.

وی ادامه داد: از جمله سختی کار در این پروژه، پیچیدگی کار و ساخت گالری یا راهرو دستیابی و تامین مصالح با مشخصه های کار در این مسیر مانند آسفالت، قیر، میلگرد، تیر آهن، سیمان و غیره است که اغلب با نوسانات و کمبودهای به وجود آمده، بر سرعت کار لطمه زده است؛ با این حال حتی یک ساعت هم کار را معطل نکرده ایم.

وی افزود :دو کارخانه سنگ شکن در محل نصب شده و در دو شیفت کاری فعال هستند.

وی به ارزش افزوده این طرح که بیش از یک کیلومتر تونل و گالری ودارای ۵ دهنه پل بزرگ و خاص و نزدیک به اختلاف١١٠٠ متر ارتفاع از کف تنگ ابوالحیات، به طرف دشت ارژن، که منحصر به فرد است، اشاره کرد و گفت:

با این وسعت و ویژگی ها ارزش افزوده این پروژه بالای ۳۰۰ میلیارد تومان است، که در قرارداد تکمیلی مبلغ ١۴١ میلیارد تومان عنوان شده است .

زاهدی در پایان بیان کرد: پیش بینی می شود این پروژه که با ساخت آن تاثیر بزرگی بر ساکنان شهرهای جنوب غرب و جنوب کشور شامل استان های بوشهر، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد داشته باشد، تا پایان شهریورماه آماده بهره برداری شود.