شناسهٔ خبر: 94741 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بررسي جزئیات سوانح اتوبوس خبرنگاران در کمیسیون ایمنی راه‌هاي كشور

نشست اضطراری کمیسیون ایمنی راه‌ها برای بررسی سوانح اخیر اتوبوس گزارش های ارائه شده در نشست فوق العاده کمیسیون ایمنی راه‌ها نشان داد که اتوبوس حامل خبرنگاران معاینه فنی داشته است، اما انتخاب مسیر فرعی، نداشتن صورت وضعیت و عدم بازرسی در دو ایستگاه پلیس راه، استفاده مکرر راننده از ترمز در مسير كوستاني با شيب‌هاي تند و قوس‌هاي متوالي و در نهایت عمل نکردن ترمز از عوامل شكل‌گيري و واژگونی اتوبوس بوده است .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست فوق العاده  صدو هجدهم کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به منظور بررسی سانحه اخیر واژگونی اتوبوس خبرنگاران شنبه پنجم تیرماه به ریاست محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس و در محل ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، تمامی اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها به علاوه استاندار آذربایجان غربی حضور داشتند.
در این نشست، مشخص شد که اتوبوس حامل خبرنگاران در استان آذربایجان غربی، خارج از زیر پوشش شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بوده و به عنوان سرویس حمل‌ونقل کارگران کارخانه سیمان فعالیت می‌کرده است، به همین دلیل فاقد صورت وضعیت بوده و با وجود آنکه دوبار در طول مسیر از محل پلیس راه عبور کرده، اما پلیس با اعلام اینکه در حال انتقال کارگران کارخانه سیمان است، درخواست صورت وضعیت نکرده است.
فعالیت این اتوبوس به عنوان سرویس کارگران، از آنجا که در سطح بدون شیب انجام می‌شده، نمی‌توانسته موجب ایجاد خطر شود. اتوبوس هنگام حادثه، از مسیری که راه فرعی و روستایی بوده تردد ‌کرده است و به دلیل فقدان پوشش تلفن همراه در این مسیر، سامانه سپهتن به درستی در دقایق آخر سفر مشخصات را ثبت نکرده اتس است و عدم پوشش شبکه تلفن همراه موجب تاخیر 19 دقیقه ای در تماس با مراکز امداد و اورژانس شده است که اورژانس پس از اطلاع، در کمتر از ۱۰ دقیقه خود را به محل حادثه رسانده است.
در این سفر از یک دستگاه اتوبوس اسکانیا مدل ۱۳۸۵ استفاده شده که قبل از سفر مشکل نقص فنی نداشته است. اما به دلیل استفاده مکرر راننده از ترمز در سراشیبی منتهی به محل حادثه، ترمز اتوبوس داغ کرده و خاصیت خود را از دست داده است. در نهایت عمل نکردن ترمز، واژگونی اتوبوس و بروز سانحه را نتیجه داده است.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این نشست و با جمع‌بندی موارد مطرح شده در جلسه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان حفاظت از محیط زیست، مکلف بوده‌اند طبق مصوبه کمیسیون ایمنی  راه‌ها در سال 1396 برای اعزام‌های دست‌جمعی که  این سفر نیز مشمول آن می‌شده، طبق ضابطه از شرکت‌های معتبر در كرايه اتوبوس مجاز استفاده کرده و مقامات ارشد استان  را در جریان قرار می داد‌. این مصوبه بعد از وقوع تلخ حوادث مربوط به اردوی خانواده ايثارگران به مشهد مقدس در سال 1396 در کمیسیون ایمنی راه ها مصوب شده بود که برای برگزاری تورهای جمعی و اردوها برای همه دستگاه‌ها لازم الاجرا است.
وی ادامه داد: نکته دوم بحث سیستم اطلاع‌رسانی و حضور به هنگام سر صحنه است که با ۱۹ دقیقه تاخیر این  انجام شده است. البته منطقه از پوشش لازم مخابرات برخوردار نبوده، اما حتما باید بررسی شود که دلیل این تاخیر ۱۹ دقیقه‌ای چه بوده است.
اسلامی نکته سوم را موضوع وسیله نقلیه دانست و گفت: باید مشخص شود وسیله‌ای که از نظام حمل‌و‌نقل عمومی خارج شده، با چه مجوز و هماهنگی از سرویس کارخانه خارج شده و این سفر را انجام داده است و چرا پلیس متوجه این قضیه نشده است.اگرچه برای انجام سرویس کارخانه (و هرنوع سفر برون‌شهري براي جابجايي مسافر عمومي) نیز بر اساس قانون داشتن صورت وضعیت الزامی است و باید ایمنی لازم رعایت شود.
این عضو کابینه دوازدهم لزوم ایجاد سازوکار مانیتورینگ هوشمند و پیوسته ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مساله دیگری دانست که با این حادثه مرتبط است و افزود: باید بررسی شود تا اگر برای هوشمندسازی سامانه سپهتن لازم است تغییراتی صورت بگیرد، این تغییرات انجام شود که کنترل سفر و ناوگان مسافری به صورت برخط به عنوان یک اصل شبانه روزی مورد توجه قرار بگیرد. همچنین لازم است در صورت تخلف برخوردهای انضباطی و قانونی انجام شود.
وی ادامه داد: سامانه سپهتن باید به شکلی تغییر کند که در صورت بروز تخلف یا سانحه همه دستگاه‌های مرتبط (بوژه اورژانس) به صورت برخط مطلع شوند. حتی شهروندانی که مسافر در اتوبوس دارند، باید بتوانند به صورت برخط و آنی از اطلاعات سامانه سپهتن استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی در انتها گفت: بعد از انجام بررسیهای کارشناسی باید گزارش و دستور‌العملی برای پیشگیری از حوادث مشابه تدوین شود.
همچنین شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: ما اکنون از اطلاعات حاصل از سامانه  سپهتن استفاده اخباری می کنیم که البته درست هم هست و باید انجام شود. اما باید استفاده بتوان از این سامانه استفاده پیشگیرانه و عملیاتی نیز از اين سامانه داشت.
وی افزود: در این زمینه باید مدلی تعریف شود که اطلاعات اتوبوس به صورت برخط در اختیار همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط قرار بگیرد که اگر ضرورت داشت، بتوان با استفاده از این اطلاعات به صورت پیشگیرانه رفتار کرد.