شناسهٔ خبر: 94742 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات سانحه اتوبوس در دهشیر یزد در کمیسیون ایمنی راه‌ها

نشست اضطراری کمیسیون ایمنی راه‌ها برای بررسی سوانح اخیر اتوبوس راننده اتوبوس وازگون شده در دهشیر یزد به دلیل ناآشنایی با مسیر، در گردنه منتهی به محل حادثه به خاطر مستمر از ترمز استفاده کرده که این امر سبب داغ شدن ترمز و عدم کارایی آن و همچنین نقص قبلی در سیستم ترمز اضطراری پیشرفته (ریتاردر) بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست فوق العاده کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به منظور بررسی سانحه اخیر واژگونی اتوبوس سربازان دراستان یزد شنبه پنجم تیرماه به ریاست محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس و در محل ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، تمامی اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها به علاوه استانداران سیستان و بلوچستان و استان یزد حضور داشتند.

در این نشست مشخص شد که راننده اتوبوس مذکور، به دلیل ناآشنایی با مسیر، در گردنه منتهی به محل حادثه بیش از حد از ترمز استفاده کرده که این امر سبب داغ شدن ترمز و عدم کارایی آن و همچنین نقص قبلی در سیستم ترمز اضطراری پیشرفته (ریتاردر)  شده است. راننده همچنین به دلیل ناآشنایی با مسیر، از کمربندی روستا استفاده نکرده و اتوبوس با ورود به روستا از کنترل خارج شده است.
اتوبوس فوق‌الذکر، دارای صورت وضعیت بوده، اما یک چرخ آن فاقد لنت مناسب و كارا بوده و ۳۰ درصد از لنت باقی چرخ‌ها باقی مانده بوده است، همچنین سامانه «ریتاردر» اتوبوس که به عنوان ترمز ثانویه عمل می‌کند، از ابتدای سفر معیوب بوده است. به همین دلیل پلیس راهور ناجا علت سانحه را «بی‌احتیاطی از سوی راننده اتوبوس ولوو به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص فنی مستمر در سیستم ترمز» و قصور و کوتاهی از سوی شرکت مسافری ماهان سیر ایرانیان (زاهدان) به علت عدم نظارت بر عملکرد مدیر فنی و صدور صورت‌حساب وضعيت برای خودروی دارای عیب و نقص فنی مستمر» اعلام کرده است.
همچنین مشخص شد که اتوبوس با دستور فرمانده پادگان (در مبدا حرکت) اقدام به پذیرش مسافر به میزان دوبرابر ظرفیت مجاز طیق محدودیت‌های مرتبط با کرونا اقدام کرده است. همچنین در بررسی تصاویر مربوط به جاده مشخص شد که با توجه به کیفیت آسفالت، عرض جاده و وجود علائم هشدار دهنده و راهنما، جاده مناسب بوده و نمی‌تواند به عنوان علتی برای بروز سانحه در نظر گرفته شود.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این نشست با جمع‌بندی موارد مطرح شده در جلسه گفت: نکته و ملاحظه بسیار مهم در مورد این سانحه این است که چرا مسئول فنی که باید جلوگیری از حرکت اتوبوس با لاستیک و ترمز معیوب می‌کرده، اجازه سفر به این اتوبوس داده است. نکته دوم نیز این است که مصوبات ستاد ملی کنترل بیماری کرونا در رعایت حداکثر مجاز مسافرگیری در این سفر رعایت نشده است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها، به علت اشکالات فنی که روی لنت و سیستم ترمز اضطراری پیشرفته (ریتاردر)  اتوبوس بوده، متولی این دستگاه اتوبوس و مسئول فنی شرکت مسافری باید پاسخگو باشد و برخورد قانونی هم در مورد آنها انجام گیرد.
اسلامی با اشاره به کیفیت جاده منتهی به محل حادثه گفت: بررسی عکس‌ها و تصاویر مسیر نشان می‌دهد که علائم و شرایط جاده کاملا عادی است و توصیه می شود سازمان راهداری‌ و حمل‌و نقل جاده‌ای در این منطقه اقدام به ایجاد یک باند فرار برای شرایط اضطراری مانند بریده شدن ترمز کرده که به عنوان عامل کمکی برای جلوگیری از حوادث عمل کند.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به فرسودگی لاستیک اتوبوس حامل سربازان و ترکیدگی آن افزود: اگر حواله لاستیک دولتی گرفته شده، باید از این لاستیک استفاده شود. اتوبوس نباید بعد از دریافت لاستیک از لاستیک فرسوده استفاده کند. این مهم باید مورد بررسی قرار گیرد و مسئول فنی لاستیک دریافت شده را با لاستیک استفاده شده تطبیق دهد. این خطا غیر قابل اغماض است.
وی ادامه داد: همچنین باید سیستم مديريت ناوگان –FMS- بر روي ناوگان عمومي راه‌اندازي شود تا بتوان نسبت به اعلام نقص فني ناوگان و كنترل برخط آن اقدام نمود..
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از ظرفیت های وزارت راه وشهرسازی در اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان و توافق با شرکت های سازنده داخل، از عدم تولید در داخل و ممانعت از ورود وسایل نقلیه خارجی و عدم ترخیص حدود 1500 کامیون سه سال ساخت وارداتی و معطلی بیش از یکساله آنها در گمرک عليرغم وجود مصوبه قانوني گلایه کرد.