شناسهٔ خبر: 9476 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطرچیان در دیدار با سفیر افغانستان مطرح کرد:

نگرانی از كاهش امنيت در جاده‌های افغانستان/ درخواست برقراری اسكورت برای ناوگان ايرانی

محمدجواد عطرچیان سفير كشور جمهوری اسلامی افغانستان ​برای پيگيری توافقات پنجمين اجلاس همكاری‌های حمل و نقل جاده‌ای و همچنين رسيدگی به وضعيت جاده‌های ترانزيتی افغانستان با مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، محمدجواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي اظهار کرد: در پی ربوده شدن دو راننده ايراني توسط اشرار در جاده گمرك اسلام قلعه افغانستان به شهر هرات و شرايط بحراني در جاده ترانزيتي افغانستان و همچنين پيگيري توافقات پنجمين اجلاس همكاري‌ هاي حمل‌ونقل جاده‌اي كه در تاريخ ۳۰ ارديبهشت ماه سال‌جاري در تهران و در سطح معاونين وزراي راه و شهرسازي و حمل و نقل دو كشور برگزار شد، از احمدنور سفير كشور جمهوري اسلامي افغانستان دعوت به عمل آمد.

عطرچيان افزود: طرف ايراني در این ملاقات با اظهار نگراني درخصوص كاهش امنيت در جاده‌هاي افغانستان به ويژه در جاده گمرك اسلام‌قلعه – شهر هرات، خواستار اتخاذ اقدامات و تدابير لازم از جمله برقراري اسكورت براي ناوگان ايراني و همچنين افزايش نيروهاي پليس در منطقه يادشده، شد.

وي افزود: باتوجه به اين كه طبق توافقات پنجمين اجلاس همكاري‌هاي حمل و نقل جاده‌اي مقرر شد بازديد ميداني از سوي كارشناسان دو كشور از پايانه مرزي ميلك و گمرك زرنج به منظور بررسي مشكلات ناوگان جاده‌اي ايراني و افغاني در تاريخ ۱۱ مرداد ماه سال‌جاري صورت گرفت، دو طرف بر انجام اين امر تأكيد و انجام بازديدهاي ميداني دوره‌اي را امري ضروري و گامي در جهت رفع مشكلات و توسعه همكاري‌هاي حمل و نقل جاده‌اي فيمابين اعلام كردند.

عطرچيان از ديگر موضوعات مطرح شده در اين جلسه را احداث پل دوم سواره رو ميلك بر روي رودخانه مرزي هيرمند در استان سيستان و بلوچستان اعلام كرد و افزود:  طرف ايراني اظهار کرد كه با توجه به روند رو به رشد تردد ناوگان جاده‌اي و مسافر در آن منطقه، احداث اين پل جديد منتهي به تسهيلات بيشتر و سرعت جابجايي كالا و مسافر بين دو كشور خواهد شد، لذا شركت مشاور ايراني مطالعات مربوط به ساخت پل جديد را تكميل و از طريق مجاري ديپلماتيك جهت اخذ نظرات مقامات مربوطه افغانستان به آن كشور ارسال شده است تا پس از بررسي از سوي طرف افغاني  و انعقاد تفاهم‌نامه مربوطه عمليات احداث آن آغاز کردند.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي افزود: يكي از مسائل بسيار حائز اهميت كه طي چندسال اخير سازمان متبوع آن را از طرف افغاني پيگيري مي‌نمايد استقرار نمايندگي شركتهای بيمه افغاني در مبادی ورودی آن كشور است كه در اين جلسه مجدداً طرف ايرانی خواستار استقرار نمايندگی شركت‌های بيمه افغانی در گمركات ورودي آن كشور شد.

وي یاد آور شد: از موضوعات بسيار مهم كه در جريان پنجمين اجلاس موارد موافقت دو كشور قرار گرفت، حذف عوارض رودپاس از ناوگان جاده‌اي دو كشور بود كه تاكنون از طرف افغاني عملياتي نشده است.

در ادامه این گزارش احمد نور سفير جمهوري افغانستان ضمن ابراز تشكر و قدرداني از دعوت بعمل آمده و خشنودي خود از روند رو به رشد همكاريهاي اقتصادي و حمل‌ونقلي بين دو كشور اعلام کرد: توسعه همكاريهاي حمل‌ونقل جاده‌اي با جمهوري اسلامي ايران براي دولت افغانستان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و در جريان ملاقات رئيس جمهورافغانستان با دكتر روحاني رئيس جمهور جمهوري اسلامي ايران بر توسعه هرچه بيشتر روابط اقتصادي بين دو طرف تأكيد کردند.

وي تأكيد كرد: پيگيري توافقات پنجمين اجلاس با اولويت مورد پيگيري قرار مي‌گيرد و در ارتباط با افزايش امنيت در جاده اسلام قلعه به شهر هرات موضوع به دولت متبوع جهت اتخاذ تدابير لازم منعكس مي‌شود/.

نظر شما