شناسهٔ خبر: 9477 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن منتشر شد؛

جزئیات بازنگری طرح جامع مسکن/ اقدامات انجام شده برای رونمایی طرح بازنگری طرح جامع مسکن

نمای هوایی بافت شهری تهران دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارشی مهمترین اقدامات انجام شده برای رونمایی طرح بازنگری طرح جامع مسکن را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده برای رونمایی طرح بازنگری طرح جامع مسکن به شرح زیر است:

تدوین چارچوب کلی و خط مشی‌های سیاست‌گذاری در بخش مسکن‌‌، براساس تکلیف قانون برنامه چهارم توسعه‌، در قالب طرح جامع مسکن در سال ۱۳۸۴ صورت گرفت. طرح اولیه جامع مسکن مشتمل بر ۹ محور و ۵۵ برنامه اجرایی بود. هدف اساسی از انجام مطالعات و تدوین طرح جامع مسکن ارتقاء و بهبود شاخص‌های مسکن کشور در انطباق با اسناد قانونی فرادست کشور است.

گذشت قریب به ۱۰ سال از تهیه طرح جامع اولیه و اجرایی نشدن برنامه‌های متعدد پیشنهادی آن، در کنار تغییرات اساسی در شاخص‌های خرد و کلان اقتصادی، ویژگی‌های جمعیتی، شاخص‌های بخش مسکن و تحولات سیاسی و اجتماعی قابل ملاحظه طی سال‌های اخیر در کشور، بازنگری در طرح جامع مسکن و تنظیم سیاست‌ها و طرح خط مشی‌های منطقی و اصولی مطابق با شرایط موجود را برای بخش مسکن به ضرورتی انکار‌ناپذیر تبدیل کرده بود. لذا طرح بازنگری طرح جامع مسکن با هدف دستیابی به یک برنامه توسعه‌ای بخش مسکن در دستور کار مطالعاتی این وزارت قرار گرفت.

تدوین سند راهبردی شامل آسیب شناسی کلی وضع موجود و ترسیم چشم انداز‌ها؛ سند موضوعی شامل مطالعات جمعیتی، برنامه نیازسنجی مسکن استان‌ها، بازار زمین و برنامه‌های توسعه شهری، مسکن گروه‌های کم درآمد، صنعت ساختمان، بافت‌های مسئله‌دار شهری، نظام تامین مالی مسکن، بازار اجاره مسکن و مسکن روستایی؛ سند تلفیق شامل اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی؛ سند شهری شامل برنامه نیازسنجی زمین و مسکن شهرهای با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر، برای دوره زمانی ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۵، حاصل این مطالعه است.

این طرح با تکیه بر اسناد فرادست از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بر پایه نتایج ۱۰ طرح مطالعاتی و در هشت محور اصلی تدوین شده است. رویکردهای اساسی این طرح در این محورها عبارت از تامین مسکن خانوارهای کم درآمد، بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های نابسامان شهری، اصلاحات در برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، توسعه نظام تامین مالی‌، مسکن روستایی، توسعه بازار استیجار و برنامه تامین مسکن در شهرها است که از طریق برنامه‌های نهادسازی و برنامه‌های عملیاتی قابل پیگیری و عملیاتی شدن هستند. لازم به ذکر است که در اکثر موارد، تحقق برنامه‌های عملیاتی در گرو تحقق برنامه‌های نهادسازی است. در مواردی نیز برنامه‌های عملیاتی علی‌رغم اینکه در محورهای متفاوتی جای گرفته‌اند، به یکدیگر وابسته و بعضا تکمیل کننده هم هستند.

پیشنویس طرح جامع مسکن در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ منتشر و برای ایجاد امکان دسترسی متخصصان و صاحبنظران و فعالان بخش خصوصی، عمومی و دولتی مرتبط با حوزه مسکن و برای جذب نظرات آن‌ها جهت بهبود و در صورت لزوم اصلاح طرح، از تاریخ ۹۴/۳/۱۵ تا ۹۴/۴/۱۵ به مدت یک ماه بر روی سایت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. در این فاصله، دو جلسه مجزا با اصحاب رسانه به صورت مفصل و محدود در معاونت مسکن و ساختمان به منظور کسب نظرات و پاسخگویی به سوالات و ابهامات موجود، برگزار شد. همچنین در تاریخ ۹ تیرماه، نشستی در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی با حضور مشاوران اقتصادی ریاست محترم جمهور و مشاور محترم در امور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان و مشاور محترم طرح صورت گرفت. پس از پایان یکماهه فوق، در تاریخ ۹۴/۴/۱۶ نیز جلسه اتاق فکر معاونت مسکن و ساختمان وزارت متبوع با حضور اندیشمندان، متخصصان در مجامع علمی، اقتصادی، سیاسی و احتماعی به بررسی این موضوع پرداخت.

لازم به ذکر است که برخی از ابهامات و سوالات مطروحه در این نشست‌های تخصصی، توسط مشاور محترم پاسخ داده شد و برای سایر موارد نیز مقرر شد، مشاور محترم طرح اصلاحات ممکن را در نسخه نهایی اعمال کند. بعلاوه از آنجا که مقرر شده است پایش مداوم این طرح در دبیرخانه‌ای که به همین منظور در معاونت مسکن و ساختمان وزارت مطبوع تشکیل خواهد شد انجام پذیرد، لذا هرگونه اصلاحات لازم بعدی در این طرح از طریق این دبیرخانه امکان پذیر خواهد بود./

برچسب‌ها:

نظر شما