شناسهٔ خبر: 94844 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد

بهره‌برداری از ۵۲ کیلومتر از راه اصلی سنندج-مریوان

افتتاح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، ۵۲ کیلومتر از راه اصلی سنندج-مریوان در استان کردستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان، قطعه تیژتیژ-گاران از مسیر اصلی سنندج-مریوان-باشماق به طول ۵۲ کیلومتر به افتتاح رسید. 

مسیر موجود سنندج-مریوان به طول تقریبی ۱۲۵ کیلومتر یکی از راه‌های مهم و صعب‌العبور استان کردستان است که با توجه به مبادلات اقتصادی بین‌المللی در منطقه مریوان به واسطه وجود مرز رسمی باشماق و افزایش ترافیک خودروهای سبک و سنگین و بالا بودن آمار تصادفات منجر به جرح و فوت در جاده موجود، ارتقا مشخصات هندسی و کاهش طول این مسیر، همواره جزو اولویت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان بوده است. 

طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان (واریانت تیژتیژ - گاران) ۵۲ کیلومتر است و در ۶ قطعه اجرا شده و شامل سه دستگاه تونل با سه هزار و ۶۳۰ متر که تونل باغان آن یک هزار و ۸۸۶ متر است.

بهره‌برداری از مسیر تیژتیژ-کاران، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و موجب کاهش طول مسیر به میزان ۲۵ کیلومتر، کاهش زمان سفر به حدود یک دوم، ارتقای مشخصات هندسی به راه اصلی درجه یک، افزایش ظرفیت ترافیکی محور و افزایش ایمنی در سفر می‌شود. ارزش فعلی این مسیر بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

با بهره برداری از این جاده، مسیر سنندج - مریوان ۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و ایمنی جاده بسیار بالاتر می رود و همچنین با توجه به وجود مرز باشماق، در توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

در این مراسم، همچنین عملیات اجرایی احداث راه اصلی در گردنه خروسه، که بخش دیگری از مسیر سنندج-مریوان است، نیز آغاز شد. 

در این سفر خیرالله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، استاندار کردستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و جمعی از مقامات استانی وزیر راه و شهرسازی را همراهی می‌کنند.