شناسهٔ خبر: 9491 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش سایت بلومبرگ درباره فرصت ۲۰ میلیارد دلاری برای بویینگ و ایرباس

هواپیما ایران ایر توافق هسته‌ای فرصت اقتصادی برای شرکت‌های بویینگ و ایرباس به شمار می‌آید. به محض اجرایی شدن توافق٬ ایران قادر خواهد بود صدها هواپیمای فرسوده را که ناشی از تحریم‌های اقتصادی هستند جایگزین کند. این سرمایه‌گذاری حداقل ۲۰ میلیارد دلاری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سایت بلومبرگ٬ آدام پیلارسکی اقتصاددان و معاون ارشد شرکت مشاور هواپیمایی در ویرجینیا گفت: شکی نیست که پتانسیل عظیمی بخصوص برای شرکت‌های ایرباس و بویینگ برای فروش تعداد زیادی هواپیما به ایران وجود دارد. این موضوع می‌تواند به دو شرکت بزرگ سازنده هواپیما در کنار اجاره دهندگان هواپیما امکان فروش دهد.

ایران ایر زمانی در منطقه با دو سفارش کنکورد در سال ۱۹۸۰ پیشتاز بود. در حالیکه هواپیمایی امارات این نقش را بعنوان بزرگترین اپراتور بویینگ ۷۷۷ و ایرباس ۳۸۰ این روزها ایفا می‌کند. میانگین سنی هواپیماهای ایران‌ایر ۲۷ سال و ناوگان هوایی امارات ۶.۳ سال است.

چند دهه تحریم آمریکا مانع از فروش ایرباس و بویینگ به ایرلاین‌های ایران شد که فرسودگی ناوگان هوایی ایران را در پی داشت.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه هوایی پاریس گفت: ایران برای نوسازی ناوگان هوایی نیازمند ۴۰۰ هواپیمای مسافربری به ارزش ۲۰ میلیارد دلار است.

طبق برآورد مارک مارتین موسس شرکت مشاور هواپیمایی ایران نیازمند سفارش ۲۰۰ هواپیمای بدنه باریک و بیش از ۲۵۰ جمبوجت پهن پیکر ۳۰۰ تا ۴۵۰ نفره است.

مارتی بنتروت مدیر فروش بویینگ در خاور میانه، روسیه و آسیای میانه چندی پیش گفت: ما از طرف خودمان ارزیابی بسیار خوبی به‌عمل آورده‌ایم و فکر می کنیم این درخواست خرید بسیار قوی باشد.

همچنین توماس پلگرین مدیر یک مرکز تحقیقاتی هواپیمایی گفت: یک بازار آزادتر در ایران می‌تواند فروش جت‌های ساخت برزیل مثل امبرائر و ساخت کانادا مثل بمباردیر و شرکت‌های تازه وارد مانند سوخوی روسیه و شرکتهای چینی را گسترش دهد.

ریچارد ابولافیا یک آنالیزور هوافضا در منطقه ویرجینیا گفت: لیست‌های در انتظار چندین ساله نمونه های معروف مثل ایرباس ۳۵۰ و بویینگ ۷۸۷ به‌همراه نیازهای پرهزینه خرید هواپیما ممکن است شرکت‌های هواپیمایی ایران را بر آن دارد بجای سفارش نمونه های جدید به فکر اجاره کردن آنها باشند.

به گفته پیلارسکی درآمد آزاد شده نفتی ایران دولت تهران را مجاب به خرید هواپیماهای جدید می‌کند./

نظر شما