شناسهٔ خبر: 94944 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح و تعیین تکلیف ۸۰ درصد پروژه‌های سنواتی راه و شهرسازی کشور

داریوش امانی اصفهان/ افتتاح پل کلیشاد رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در این دوره توجه به تکمیل طرح‌هایی بوده که مدت زمان اجرای آنها طولانی و به نوعی سنواتی و میراثی بودند در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از طرح های سنواتی افتتاح یا تعیین تکلیف شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان اصفهان)، داریوش امانی، روز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از پل کلیشاد و آغاز عملیات اجرایی کمربندی جنوب غربی اصفهان با بیان اینکه ۲۳۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد اظهار داشت: از این میزان ۳۳ هزار کیلومتر آن راه شریانی و اصلی محسوب می‌شود که ۹۰ درصد بار، مسافر و اقتصاد کشور در آن متمرکز است.  

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای علمی ۱۰ هزار کیلومتر از مجموع ۳۳ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی کشور، خرابی شدید دارد و برای مرمت و بازسازی این راه‌ها به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: راه هم مانند جسم انسان رفتار می‌کند و مشکل آن در صورت رسیدگی سریع با هزینه کمتر برطرف خواهد شد در غیر اینصورت سال بعد باید چند برابر قبل صرف ترمیم خرابی راه کنیم.  

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: اعتبارات سال گذشته سازمان راهداری نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان بود که بیشتر آن از محل درآمدهای این سازمان تامین شد.  

وی خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار دستگاه ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بیش از ۲۵ سال سن دارد و با این وجود نمی‌توان انتظار چندانی برای  اجرای کارهای جهادی از این سازمان داشته باشیم.  

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شرایط امروز بسیار شکننده و سخت شده و هیچ سرفصلی در بودجه ستاد برای راه‌های روستایی در نظر گرفته نشده است در حالی که در سال‌های گذشته اعتبارات ملی جوابگوی این راه‌ها بود اما در زمان حاضر هیچ سرفصلی برای این راه‌ها وجود ندارد که بتوانیم حتی یک ریال هم کمک کنیم.  

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با همه این شرایط، امسال وزیر راه و شهرسازی طرحی را در قالب تفاهمنامه با استانداری‌ها ارائه داد و بر اساس آن می‌توانیم با اختصاص ۶۰ درصد از اعتبارات ملی و ۴۰ درصد از اعتبارات استانی، طرح‌ها را به پیش ببریم.  

وی افزود: یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در این دوره توجه به تکمیل طرح‌هایی است که مدت زمان اجرای آنها طولانی و به نوعی سنواتی و میراثی شده، است.  

امانی ادامه داد: بعضی از این طرح‌ها در سفر مقام معظم رهبری به نقاط مختلف کشور و دولت‌های قبلی شروع شده است که باید به نتیجه برسند.  

وی تصریح کرد: امروز بیش از ۸۰ درصد از طرح‌های سنواتی افتتاح یا تعیین تکلیف شده است و امروز هم یکی از این طرح‌ها در شهرستان فلاورجان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.  

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: راه و زیرساخت آن از اساسی‌ترین مبانی توسعه کشور محسوب می‌شود و باید به همان اندازه هم مورد توجه دیگر مسوولان کشور از جمله نمایندگان مجلس قرار گیرد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در بودجه امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تامین قیر راه‌ها در نظر گرفته شد که شورای نگهبان نپذیرفت و با این شرایط امکان ارائه این بودجه را به حدود ۲۶ استان نداریم.  

امانی گفت: تبصره‌ای به این موضوع اضافه شد تا در صورت فروش مازاد نفت بتوان به دیگر استان‌ها بودجه قیر اختصاص داد و این یعنی باید فروش مازاد نفت انجام شود و همه چیز در کشور مرتب باشد تا این پول اختصاص پیدا کند.  

وی افزود: در زمان حاضر با گذشت چهار ماه از سال، قیری را که سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌خریدیم امسال باید بصورت نقد و هر تن هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنیم.  

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: هیچ دستگاه اجرایی در کشور تمایلی ندارد که طرح‌هایش به طرح‌های میراث فرهنگی تبدیل شود و در آینده مورد مطالبه‌گری مردم قرار گیرد و بعنوان یک کارنامه بد از عملکرد مدیریتی خود بر جای بماند اما تنها اعتبارات و امکانات در این زمینه جوابگوی مشکلات خواهد بود.  

وی یادآور شد: در زمان حاضر نهضت آسفالت در راه‌های شریانی کشور شروع شده و بیش از ۱۲۰ اکیپ در راه‌ها مشغول فعالیت هستند.  

به گفته امانی، در سال جاری سه هزار کیلومتر آسفالت گرم و چهار هزار کیلومتر آسفالت سرد استفاده و حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه خواهد شد.  

وی گفت: سازمان راهداری، امروز حدود ۳۵۰ میلیارد تومان طرح در استان اصفهان در دست اجرا و حدود ۲۶۰ میلیارد تومان طرح در حال مناقصه و ارزیابی دارد و بر اساس قولی که به مردم و استاندار اصفهان داده‌ایم تا پایان سال بیش از یکهزار میلیارد تومان در طرح‌های راه  این استان هزینه خواهد شد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح هم که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت یکی از مطالبات مردم شهرستان فلاورجان بود که با پیگیری مسوولان استان افتتاح شد.  

امانی ابراز امیدواری کرد که استفساریه مجلس به نتیجه مطلوب برسد تا دست ما بیشتر باز شود و بتوانیم بیش از پیش به بازسازی و ترمیم راه‌های کشور کمک کنیم.  

گفتنی است: آیین افتتاح و بهره‌برداری از پل کلیشاد با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال و آیین آغاز عملیات اجرایی کمربندی جنوب غرب به طول ۴.۵ کیلومتر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، امروز با حضور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان آغاز شد.  
احداث کمربندی جنوب غرب اصفهان نقش با اهمیتی در ایجاد ارتباط بین استان‌ها و شهرهای جنوبی و غربی کشور دارد.  
احداث این مسیر ضمن اینکه مسافت را در بسیاری از سفرهای خارج از شهر اصفهان در محدوده این محور کوتاه می‌کند، باعث کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی می‌شود.  
 همچنین بدلیل اتصال مسیر یاد شده به بزرگراه اصفهان- شیراز، راه بسیار مناسب و مطمئنی برای دسترسی به استان‌های همجوار ایجاد خواهد شد.