شناسهٔ خبر: 94959 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارنامه وزارت راه و شهرسازی در بخش افتتاح‌های بخش مسکن در دولت دوازدهم

افتتاح یا بهره‌برداری از حدود ۵۱۰ هزار واحد مسکونی طی دولت دوازدهم/ایجاد اشتغال برای ۱۴۶۶۶۱۰ نفر در بخش مسکن

ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در حدود ۵۱۰ هزار واحد مسکونی طی دولت دوازدهم افتتاح و یا بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی که در کتاب وزارت راه و شهرسازی منتشر شد به تشریح پروژه‌های افتتاح شده در بخش مسکن مهر و مسکن ملی طی دولت‌ دوازدهم و تا پایان سال ۱۳۹۹ پرداخت.

براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده در کتاب وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در دولت دوازدهم و تا پایان سال ۹۹، در مجموع ۵۰۹ هزار و ۲۴۰ واحد مسکونی که شامل مسکن ملی و مسکن مهر بوده توسط ریاست جمهوری افتتاح شد. این واحدها برای یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۶۱۰ نفر اشتغال ایجاد کرد که در مجموع با اعتبار دولتی و اعتبار بخش خصوصی ۲۴۶ هزار و ۱۲۰ میلیاردتومان برای انجام آن‌ها سرمایه‌گذاری شد.

افتتاح ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد مسکن اقدام ملی در هشت استان و بافت‌های فرسوده سیرجان و کرمان با اشتغال‌زایی ۳۳ هزار و ۲۹۲ نفر با اعتبار دولتی یکهزار و ۴۴۵ میلیاردتومان و اعتبار بخش خصوصی ۴ هزار و ۱۶۱ میلیاردتومان بخشی از آن افتتاح‌هاست. 

آغاز عملیات اجرایی ۶۹ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در قالب تفاهم‌نامه‌ها (۳۷ هزار واحد برای نیروهای مسلح، ۳۰ هزار واحد برای فرهنگیان و ۲ هزار واحد برای کارگران) در ۲۵ استان و هشتگرد در استان تهران با اشتغالزایی ۱۹۸ هزار و ۷۲۰ نفر با سرمایه۸ هزار و ۶۲۵ میلیاردتومان بخش دولتی و ۲۴ هزار و ۸۴۰ میلیاردتومان بخش خصوصی بخش دیگری از افتتاح‌های واحدهای مسکونی در دولت دوازدهم است. 

واگذاری زمین برای ۱۳۵ هزار نفر به شکل گروهی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در ۳۱ استان کشور و همچنین معرفی ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی که عملیات اجرایی آنها در مراحل مختلف قرار دارد به واجدان شرایط از جمله سازندگان بخش دیگری از افتتاح‌های دولت است. در این بخش در مجموع ۳۸۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی پیش‌بینی شده است. همچنین در این بخش برای یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۸۸۰ نفر اشتغال ایجاد شده که این واحدها با سرمایه ۴۸ هزار و ۵۶۲ میلیاردتومانی بخش دولتی و ۱۳۹ هزار تومانی بخش خصوصی احداث خواهد شد. 

تکمیل و بهره‌برداری از ۴۰ هزار و ۱۸۰ واحد مسکن مهر در ۲۲ استان کشور و پردیس در استان تهران نیز در دولت دوازدهم رقم خورد. در این بخش برای ۱۱۵ هزار و ۷۱۸ نفر اشتغال ایجاد شد و این بخش با سرمایه دولتی ۵ هزار و ۲۲ میلیاردتومان و سرمایه خصوصی ۱۴ هزار و ۴۶۵ میلیاردتومان بخش خصوصی تکمیل و تحویل شد.

آمار منتشر شده حاکی است که علاوه بر اجرای۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن بالغ بر ۳۲ هزار واحد مسکونی در قالب مشارکت با بخش خصوصی در دست اجراست. همچنین علاوه بر کلنگ‌زنی ۶۹ هزار واحد در قالب تفاهم‌نامه‌ها به تعداد ۸۸ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن برای متقاضیان ثبت‌نام شده شروع عملیات اجرایی انجام خواهد شد.