شناسهٔ خبر: 9510 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش رویترز درباره آمادگی بوئینگ برای فروش و لیزینگ هواپیما به ایران

بوئینگ رویترز در گزارشی نوشت: در پی امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان که فرصت‌های قابل توجهی را برای شرکت‌هایی مانند بوئینگ و ایرباس ایجاد می‌کند فروش هواپیما به ایران آماده اوج گرفتن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این توافق لغو همه تحریم‌های بازرگانی اقتصادی از جمله تحریم‌های مربوط به فروش هواپیماهای مسافری را در پی خواهد داشت و به شرکت‌های آمریکایی برای گسترش فعالیت در ایران فرصت‌ می‌دهد به این ترتیب شرکت‌های آمریکایی مانند بوئینگ با دریافت مجوز از سوی دولت آمریکا اجازه خواهند داشت به فروش یا لیزینگ هواپیماهای مسافری به ایران بپردازند.

براساس این گزارش، اگرچه نیز این توافق همچنان باید از سوی کنگره آمریکا تایید شود و بعید است پیش از سپتامبر در سنا به رای گذاشته شود، با این همه باراک اوباما رییس جمهور آمریکا وعده داده است هرگونه رای مخالفی را وتو خواهد کرد.

بوئینگ اعلام کرده است: برای فروش هواپیما به ایران که طبق گزارش موسسه انگلیسی آسانت فلایت گلوبال متوسط عمر ناوگان هواپیمایی آن ۲۳ سال است، بازاری برای خود می‌بیند.

مقامات صنعت هواپیمایی ایران و غرب برآورد می‌کنند که ایران ظرف یک دهه آینده به ۴۰۰ فروند هوایپمای جدید به ارزش ۲۰ میلیارد دلار نیاز خواهد داشت که نشان می‌دهد برای هر دو شرکت ایرباس و بوئینگ که مدت‌ها منتظر فروش هواپیماهای جدید به ایران بوده‌اند فرصت تجاری مناسبی وجود خواهد داشت.

با این همه بوئینگ و ایرباس خاطر نشان کردند که محدودیت‌های تجاری بلافاصله برچیده نخواهد شد.

تیم نیل سخنگوی بوئینگ با اشاره به این‌ که این شرکت منتظر دستورالعمل از جانب دولت درباره فروش هواپیما به ایران است اظهار کرد که این هواپیماساز تا زمان اقدام کنگره همچنان منتظر خواهد ماند.

ایرباس هم در این باره اظهار احتیاط کرد و سخنگوی این شرکت به رویترز گفت: توافق میان ایران و کشور‌های گروه ۱+۵ هنوز رسمی و اجرا نشده است و به محض این‌که عملی شود، این شرکت به ارزیابی فرصتهای تجاری در چارچوب توافق مذکور خواهد پرداخت.

به گفته منابع صنعتی، به نظر می‌رسد بوئینگ در نخستین موج از فروش هواپیما در موقعیت بهتری از ایرباس قرار دارد که تا حدودی به دلیل مواضع سخت گیرانه‌تر دولت فرانسه در مذاکرات هسته ای با ایران است. دولت فرانسه ۱۱ درصد سهم در هواپیماسازی اروپایی ایرباس دارد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران ماه گذشته به فرانسه هشدار داد اگر مواضعش را در قبال تهران تغییر ندهد، در خطر از دست دادن بازار هواپیمایی به ارزش ۸۰ میلیارد دلار خواهد بود.

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر هم سال گذشته به رویترز گفته بود ایران ترجیح می‌دهد به تامین کنندگانی اولویت دهد که در زمان تسهیل تحریمها در سال ۲۰۱۴، با این کشور همکاری کردند.

بوئینگ در اکتبر گذشته در نخستین قراردادش با ایران از سال ۱۹۷۹، به شرکت ایران ایر راهنما، نقشه، چارت‌های ناوبری و دیتا فروخت.

از سوی دیگر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند انتظار طولانی برای فروش هواپیماهای جدید ایرباس و بوئینگ به معنای رونق بازار فروش هواپیماهای دست دوم و لیزینگ خواهد بود.

ایسنا

نظر شما