شناسهٔ خبر: 95195 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییات زلزله ۴/۷ فنوج در گفت‌وگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام شد؛

یک شهر و ۱۵۰ آبادی تحت‌تاثیر زلزله ۴/۷ فنوج در سیستان‌وبلوچستان/ثبت ۶۲ زلزله در ۱۵ سال گذشته در فنوج/ضرروت احداث ساختمان‌های بادوام در مناطق لرزه‌خیز کشور

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تشریح ویژگی‌های زلزله ۴/۷ فنوج در استان سیستان و بلوچستان بر ارتقای کیفی ساخت و ساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به تشریح برخی از ویژگی‌های زلزله فنوج به بزرگی ۴/۷ که ۱۵ تیر ساعت  ۱۷:۱۴ در عمق ۱۰ کیلومتری و به فاصله ۲۶کیلومتری فنوج، ۵۷ کیلومتری بنت و ۵۹ کیلومتری اسپکه در سیستان‌وبلوچستان و در فاصله مستقیم یکهزار و ۲۵۷ کیلومتری تهران رخ داد، پرداخت.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: یک شهر با جمیعتی معادل ۱۳ هزار و ۷۰ نفر جمعیت و ۱۵۰ آبادی با جمعیت ۳۷ هزار و ۴۷۱ نفر تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه برای زمین‌لرزه فنوج خسارتی برآورد نشده است، در بیان ویژگی‌ها، ساختمان‌های شهرها و آبادی‌هایی که بیشترین تاثیر را از زلزله گرفتند، اعلام کرد: فنوج با یکهزار و ۵۲۹ واحد مسکونی فاقد اسکلت و آبادی‌های ابکاس با جمعیت ۳۳۴ نفر و تعداد ۴۳ واحد مسکونی (۳۵ واحد مسکونی فاقد اسکلت)، کشهک با جمعیت ۷۵ نفر و ۱۴ واحد مسکونی (۱۳ واحد مسکونی فاقد اسکلت)، و سرزه با جمعیت ۲۳۰ نفر و تعداد ۴۱واحد مسکونی (۴۱ واحد فاقد اسکلت) تحت تاثیر مستقیم زلزله بودند.

به گفته بیت‌اللهی، جمع کل جمعیت شهری و آبادی‌های در شعاع نیم درجه(حدود ۵۵ کیلومتری) ۸۴ هزار و ۶۲۱ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۳ هزار و ۷۴۱  واحد بوده که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی ۱۱ هزار و ۶۴۲ واحد فاقد اسکلت هستند.

وی گسل مسبب زلزله ۴/۷ فنوج استان سیستان و بلوچستان را گسل جازموریان عنوان کرد و افزود: گسل جازموریان با طول تقریبی ۹۰ کیلومتر و با راستای شرقی-غربی در جنوب شرقی ایران قرار دارد.  

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکنون پس‌لرزه‌ای گزارش نشده است، گفت: در بازه زمانی ۱۵ ساله تعداد ۶۲ زلزله با بزرگی ۲/۵ و بالاتر در منطقه گزارش شده   است که  از این تعداد ۱۹ زلزله با بزرگی بین ۴ تا ۵ بوده و بقیه زمین‌لرزه کوچکتر از ۴ ثبت شده است.

بیت‌اللهی در بیان پیشنهادهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم و به ویژه ساکنان روستاها تاکید کرد و گفت: ارتقای کیفی ساخت و ساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستایی در محدوده استان سیستان و بلوچستان یک ضرورت ویژه است.