شناسهٔ خبر: 9524 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

نوسازی ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن با الگوهای جدید توسط فرانسوی‌ها/ توسعه به معنای دستکاری در الگوی ساخت نیست

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزير راه و شهرسازی درباره همکاری ايران با يك كنسرسيوم بزرگ فرانسوی برای بازسازی ايستگاه‌های راه‌آهن تهران، قم و مشهد گفت: توسعه ايستگاه‌های راه‌آهن به معنای دست‌كاری در الگوی ساخت آنها نيست و اطمینان داریم فرانسه ایستگاه‌های راه‌آهن را با الگوهای جدید نوسازی می‌كند.

پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن ابراز خرسندی از قراردادی كه به منظور توسعه شبكه‌های ریلی با شركت فرانسوی ارپ منعقد شد اظهار کرد: مشكلی كه این است كه ایستگاه‌های موجود راه‌آهن را ارزش به حساب نمی‌آورند و در توسعه آنها به دنبال تغییرات كلی می‌روند یعنی یا كنار ایستگاه‌های موجود، ساختمان‌های جدید احداث می‌كنند یا زمینه ایجاد تغییر و تحولات بنیادین را در ایستگاه‌ها فراهم می‌آورند. 

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن ایران نمونه‌های منحصر به‌فرد جهانی هستند كه باید در حفظ و احیای آنها كوشید.

حناچی ادامه داد: حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن موضوع مهمی بود كه ما از ابتدا به دنبال آن و یكی از پیشنهاد دهندگان اصلی این موضوع نیز بودیم. پیش‌تر در چندین پایان‌نامه و تحقیق دانشگاهی نیاز به اطلاعاتی راجع به راه آهن تبریز داشتیم كه متاسفانه موفق نشدیم از راه آهن كسب كنیم، از آن جهت كه سیاست‌های آنها ارزش‌گذاری به ایستگاه‌های موجود نیست و ما معتقدیم توسعه به معنای دستكاری بی ضابطه ایستگا‌ها نیست. 

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در ادامه افزود: امضای قرارداد بین شركت راه‌آهن با شركت فرانسوی ارپ از اقدامات خوبی است كه می‌تواند در انتقال تجربیات بین‌المللی برای حفظ سرمایه‌های ملی موثر باشد. همچنین در بین ممالك پیشرو در این زمینه، فرانسوی‌ها سابقه خوبی دارند و می‌توانند در توسعه ایستگاه‌های راه آهن با همکاری وزارت راه و شهرسازی نقش مثمرثمری ایفا كنند. همچنین این اطمینان وجود دارد كه فرانسه ایستگاه‌های راه‌آهن را با الگوهای جدید نوسازی می‌كند.

وی در بیان پیشنهادات خود گفت: برای موفقیت و داشتن حرف‌های نو باید به مرزهای علم نزدیك شویم و در راستای آن حركت كنیم كه واجد این ویژگی شدن به هوشمندی مدیران مربوط است. انتظار و تلاش‌ها برای حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان بخش مهمی از شبكه‌های حمل و نقل ریلی هم اكنون در دستور كار مسئولان قرار دارد. /

نظر شما