شناسهٔ خبر: 95356 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛

انجام بیش از ۷۰ پروژه مشارکتی در سراسر کشور/هزینه ساخت وخدمات هر مترمربع واحد مسکن ملی ۴ میلیون تومان است/افتتاح ۵۱ هزار واحد مسکن ملی و مسکن مهر در کشور

 نشست بررسی افتتاحات حوزه راه و مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی معاون مسکن و ساختمان با اعلام این مطلب که هم اکنون احداث ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی در کشور در دست اجرا قرار دارد از انجام بیش از ۷۰ هزار واحد مسکن در قالب پروژه‌های مشارکتی و بهره‌مندی از توان بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، امروز ۲۱ تیر در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی که با دستور رییس جمهوری انجام شد، گفت: ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن ۲۰ ماه به طول انجامید و تمام مراحل مورد نظر اعم از برنامه ریزی، پروانه ساخت، نظام مهندسی، تعیین پیمانکار و سایر موارد در همین ۲۰ ماه انجام شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با وجود کرونا و مشکلات اقتصادی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در اجرای طرح‌های اقدام ملی مسکن وجود دارد، افزود: امروز از یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد برنامه ‌ریزی برای ساخت مسکن، ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که امروز بیش از ۵۱ هزار واحد آن افتتاح می‌شود.

محمودزاده ادامه داد: حدود ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی هم اکنون در سراسر کشور در دست اجراست که مجموع۸۰ هزار واحد از ۵۳۰ هزار واحد مربوط به بافت فرسوده است مابقی در بافت های معمول شهرها قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: امروز در شهر پرند پروژه‌ای که افتتاح می‌شود در حدود ۱۴ ماه به بهره‌برداری رسیده و از ابتدای ۹۹ شروع شده  که با کیفیت مناسبی نیز به اجرا درآمده است و امروز به تعداد ۲۴۰ واحد آماده تحویل است.

معاون مسکن و ساختمان، از ویژگی های دیگر طرح اقدام ملی مسکن استفاده از توان تمامی سازندگان، تعاونی ها و واگذاری گروهی عنوان کرد و افزود: در شهرهای کوچک اصول و روش وزارت راه و شهرسازی واگذاری زمین به گروه‌های ساخت یعنی خود مردم است که بیش از ۱۳۵  هزار واگذاری در سراسر کشور داشتیم که جریان تولید پرثمری داشته و به زودی به نتیجه مطلوب خواهد رسید. همچنین پروژه‌های مشارکتی از عدد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که در ابتدا عنوان شده بود امروزه به بیش از ۳۵ درصد بیشتر از عدد اعلامی قبلی رسیده و در دست اجرا قرار دارد که بلافاصله ۵۰۰ هزار واحد جدید آماده ورود به فاز اجرایی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز از مجموع ۲۸ هزار واحدی طرح اقدام ملی مسکن که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد در چند بخش مربوط به پروژه‌های تعاونی‌ها، مشارکت، انبوه‌سازان و پروزه‌های بافت فرسوده است. همچنین یکی از ویژگی های طرح اقدام ملی تامین خدمات روبنایی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که مورد تاکید رییس‌جمهور بوده است استفاده از توان بخش خصوصی بود که بیش از ۷۰ هزار واحد در قالب پروژه‌های مشارکتی در حال انجام است که یکهزار و ۵۰۰واحد از آنها بهره‌برداری می‌شود و آماده واگذاری خواهد بود.

محمودزاده گفت: امروز ۱۶ هزار و ۸۸۵ واحد در شهر جدید پرند افتتاح می‌شود. این واحدها از نیمه دوم ۹۸ آغاز شده است و متوسط ساخت کمتر از یکسال و نیم است. متوسط قیمت خرید و ساخت مسکن در پرند مجموع ساخت و خدمات متری ۴ میلیون تومان است که در صورت افزوده شدن قیمت زمین متری ۷۰۰ هزار تومان نیز افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: بیشتر واحدهایی که امروز افتتاح شد، پروژه‌هایی هستند که در قالب انبوه‌سازی، تعاونی و گروه های ساخت در حال انجام است. بدین معنا وزارت راه و شهرسازی زمین واگذار کرده است و خود مردم ساخت را انجام داده اند. پروژه های مشارکتی از نوعی که مقیاس بزرگتری دارند امروز یکهزار و ۵۰۰ واحد از ۷۰ هزارواحد به بهره برداری می رسد.