شناسهٔ خبر: 95483 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس جمهور عنوان کرد

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، افتخار دولت تدبیر و امید/ افتتاح پروژه‌های مهم ریلی در روزهای آینده

حسن روحانی رییس جمهور رییس جمهور از توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت به عنوان افتخار دولت تدبیر و امید یاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن روحانی، رییس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های راه‌سازی و دریانوردی وزارت راه و شهرسازی که با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی انجام شد، با بیان اینکه پیگیری این پروژه‌ها با وجود تحریم، جنگ اقتصادی و بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا انجام شده است، گفت: مردم ما امروز شاهدند که حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه فقط در یک روز و در یک زمینه راه‌ها و بنادر و همچنین ورزشی به افتتاح رسید که برای ما بسیار مهم است. یکی از افتخارات دولت از آغاز موضوع تقویت حمل و نقل در کشور بوده است. حمل و نقل یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی و به عنوان یکی از ارکان پیشرفت کشور و زندگی مردم، چه برای جابجایی مسافر و چه جابجایی بار داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد:  در زمینه حمل‌ونقل و در زمینه جاده‌ای، ریلی، زمینی، هوایی و بندری و به ویژه مسئله ترانزیت، کار‌های عظیم و بزرگ انجام گرفته است، در زمینه بزرگراه این دولت  بسیار موفق بوده و طول بزرگراه‌های کشور در این مدت ۱.۶ دهم برابر شده است. طول بزرگراه‌های کشور ۱۲ هزار کیلومتر بوده و امروز به حدود ۲۰ هزار کیلومتر رسیده‌ که این جای بسیار خوشبختی است. این مسیر باید ادامه پیدا کند تا همه راه‌های مهم اصلی و شریانی ما تبدیل به آزادراه یا حداقل بزرگراه شوند. این اقدام برای سلامت مردم صرفه‌جویی در سوخت، سرعت، حمل و نقل و صرفه‌جویی در زمان بسیار حائز اهمیت و مهم است.

رییس جمهور با اشاره به توسعه شبکه ریلی کشور در دولت تدبیر و امید گفت: این دولت به ویژه در موضوع خطوط ریلی حرکت شتابان و خوبی داشته و در روزهای آینده شاهد افتتاح پروژه‌های مهم ریلی در کشور خواهد بود.  در مجموع چندین استان در کشور به شبکه ریلی کشور متصل شده است.

وی افزود: این مسئله در توسعه ترانزیت نقش داشته به طوریکه شبکه ریلی از چابهار به سمت زاهدان ادامه پیدا کرده به شبکه سراسری راه‌آهن قزوین به رشت و از رشت به سمت کاسپین و دریای خزر حرکت می‌کند. مسیر دیگر نیز به بندر آستارا متصل خواهد شد. این برای ما بسیار با اهمیت است و کشورهای مختلف منطقه را به هم وصل می‌کند. همچنین چابهار یکی از بنادر مهم ما بود، یکی از افتخارات دولت آبادانی سواحل مکران و آب شیرین‌کنی است که از خلیج فارس و دریای عمان برای دو استان کرمان و یزد اجرایی شده و بر سر راه آن هرمزگان نیز بهره‌مند می‌شود و راه برای اینکه این مسیر برای استان اصفهان، استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ادامه پیدا کند، وجود دارد.

رییس دولت دوازدهم ادامه داد: توسعه سواحل مکران که بسیار برای ما اهمیت دارد، امروز آباد و آبادتر می‌شود و انشاالله در روزهای آینده از طریق یک اسکله نفتی مهم که در تاریخ ایران به عنوان یک کار تاریخی انجام می‌گیرد، از جاسک نفت ما صادر خواهد شد همان طوری که از خارک سالیان دراز نفت ما صادر می‌شد و ساحل مکران ما به احمدالله آباد شده و بزرگراه‌ها و جاده‌ها در کنار این مسیر ساخته شده است.

وی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در منطقه چابهار اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از اقدامات ما به بندر شهید بهشتی و بندر چابهار مربوط می‌شود که در دولت یازدهم و دوازدهم ۸ میلیون تن به ظرفیت این بندر اضافه شده است که بسیار مهم است و آماری که امروز وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد مبنی بر این بود که امکانات بندری ما در گذشته برای تخلیه ۱۸۰ میلیون تن بود و امروز ظرفیت آن به ۲۸۵ میلیون تن رسیده یعنی صد میلیون تن در این دولت افزوده شده است و اگر ما در تحریم و کرونا نبودیم و اگر این ترامپ خبیث نبود، ما قطعا بهتر عمل می‌کردیم.