شناسهٔ خبر: 95516 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به دلیل سیلاب و وجود گل و لای در سطح جاده ها؛

۳۰۰ کیلومتر راه روستایی جنوب استان کرمان نیازمند بازگشایی و تیغ زنی

معاون راهداری جنوب کرمان معاون راهداری اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت: بارش باران به ویژه در مناطق کوهستانی قلعه گنج، ساردوئیه، جیرفت و عنبرآباد سبب خسارت به راه های روستایی و تخریب بستر و آب شستگی حاشیه محورها شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه شهرسازی (راهداری جنوب کرمان)، معاون راهداری اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت: بارش باران به ویژه در مناطق کوهستانی قلعه گنج، ساردوئیه، جیرفت و عنبرآباد سبب خسارت به راه های روستایی و تخریب بستر و آب شستگی حاشیه محورها شده است.

مجتبی رئیسی افزود:  با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بروز ناپایداریهای جوی در جنوب کرمان تیمهای راهداری در هفت شهرستان جنوبی از هفته پیش به صورت آماده باش حاضر هستند تا در صورت بروز حوادث ناشی از سیلاب و طوفان شن عملیات راهداری موثری را در حوزه راههای جنوب کرمان انجام دهند.
وی تصریح کرد: بارش بارانهای شدید و کوتاه مدت از نشانه های اینگونه سامانه ها است که مناطق پایین دست و بعضا جاده ها را هم متاثر می کند.
وی از ورود روان آبهای حاصل از بارش در مناطق کوهستانی به بستر جاده های کوهستانی خبر داد و گفت: بارش باران به ویژه در مناطق کوهستانی قلعه گنج، ساردوئیه، جیرفت و عنبرآباد سبب خسارت به راه های روستایی و تخریب بستر و آبشستگی حاشیه محورها شده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان بیان کرد: در یک ماه گذشته بیش از ۳۲۰ کیلومتر از راه های روستایی جنوب کرمان به منظور تردد آسانتر مردم تیغ زنی شد که با بارشهای سیل آسای دو روز گذشته این مسیرها مجددا نیاز به تسطیح و تیغ زنی دارند .
مجتبی رئیسی با بیان اینکه در حال حاضر تا یکشنبه این سامانه بارشی در جنوب کرمان فعال است افزود: بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی نیاز به تیغ زنی دارد که بعلت احتمال تخریب مجدد و بیشتر عملیات تیغ زنی راههای روستایی بلافاصله پس از اتمام بارندگی انجام خواهد شد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان با اشاره به انجام عملیات تنقیه و بازگشایی دهانه پلها در محورهای ارتباطی در ۳ماه گذشته افزود: حجم زیاد سیلاب در فاصله زمانی کوتاه مخاطراتی را برای پلها ایجاد می کرد که با همت راهداران و استفاده از دستگاههای راهداری بستر رودخانه ها و پل ها در بخش قابل توجه ای از ابنیه فنی محورهای حوزه استحفاظی  به نحو مطلوبی انجام شده که ماحصل آن عدم خسارت در بارندگیها است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ کیلومتر از راههای اصلی جنوب کرمان در زمان طوفان در معرض خطر ورود شنهای روان است افزود: با اعزام اکیپهای راهداری در محور رودبار جنوب به سمت ایرانشهر و دلگان و محور کهنوج -قلعه گنج به سمت رمشک و محور قلعه گنج_جاسک این محورها توسط عوامل راهداری رصد و محدوده هایی که ایجاد شن زدگی در سطح راه و ورود شنهای روان شده باشند پاکسازی می شوند.
مجتبی رئیسی از مردم و دهیاران و شوراهای روستاها خواست مشکلات ناشی از سیلاب را در حوزه راههای روستایی، روستاهای خود را به شماره ۱۴۱ مرکز مدیریت اطلاعات راهها و حمل و نقل این اداره کل در هر ساعت از شبانه روز اطلاع دهند تا با جمع بندی و تامین ماشین آلات راهداری و بازدید از میزان خسارت و اولویت بندی مناطق خسارت دیده انجام عملیات راهداری در اولویت قرار گیرد .