شناسهٔ خبر: 95690 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برخورداری ۱۰۲ شهر استان اصفهان از طرح تفصیلی مصوب تا پایان ۱۴۰۲/ ۳۷ شهر استان اصفهان طرح تفصیلی مصوب دارند

شهر اصفهان معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه طرح تفصیلی ۲۵ شهر استان ابلاغ شده است گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ همه شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع و تفصیلی استان اصفهان از طرح تفصیلی مصوب برخوردار می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، محمد بناییان معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: این استان با دارا بودن ۱۱۳ شهر و از طرفی روابط متقابل و درهم‌تنیده کلان‌شهر اصفهان با شهرهای واقع در مجموعه شهری، از بزرگ‌ترین شبکه و نظام سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است.  

وی افزود: استان اصفهان به دلیل تهیه و تصویب تنوعی از طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش ۱۰۰ درصدی پهنه سرزمین در این استان دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح های توسعه شهری و فراشهری در کشور بوده و امروزه این طرح‌ها توسط مدیریت شهری ملاکِ عملِ آمایشِ جمعیت و فعالیت در کل پهنه سرزمینی استان هستند.  

 معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: به منظور تکمیل این نظام و تعیین تکلیف آن در پایین‌ترین سطح مقیاس شهری، اداره کل راه و شهرسازی استان از سال ۱۳۹۷ تهیه طرح‌های تفصیلی را برای همه شهرهای استان در دستور کار خود قرار داده است.  

وی اضافه کرد: این اداره کل با راه‌اندازی واحد GIS در معاونت شهرسازی و معماری به منظور راهنمایی شهرداری‌های استان درخصوص تهیه نقشه پایه مناسب و تأمین اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها از محل منابع ملی و استانی مقدمات اجرای برنامه تهیه طرح‌های تفصیلی همه شهرهای استان را فراهم کرد.  

بناییان با بیان اینکه حاصل اجرای این برنامه و اقدامات زیرساختی مربوط به آن را می‌توان تحت عنوان نیمرخ وضعیت طرح‌های توسعه شهری استان شاهد بود عنوان کرد: هم‌اکنون ۲۵ طرح تفصیلی ابلاغ شده که تعداد ۶ طرح آن (طرح تفصیلی شهرهای گرگاب، خور، چادگان، خورزوق، بهاران و کلیشاد و سودرجان) مربوط به بعد از سال ۱۳۹۷ است.  

وی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی ۱۲ شهر در کمیسیون ماده ۵ موضوع قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده که فرآیند قانونی ابلاغ آن‌ها در حال انجام است. همچنین مراحل تهیه طرح تفصیلی ۹ شهر استان نیز پایان یافته که در دستور کار بررسی در جلسات آتی کمیسیون ماده ۵ قرار دارند.   

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه مرحله اول طرح تفصیلی ۱۵ شهر دیگر نیز اتمام یافته است اذعان داشت: عقد قراداد مرحله دوم این طرح ها در دستور کار قرار دارد.  

وی با اشاره به اینکه طرح تفصیلی شش شهر به دلیل وجود مسائلی متوقف شده است عوان کرد: مشکلات این شهرها شامل نقشه پایه در (شهرهای سمیرم، حبیب‌آباد، قهدریجان)، تغییر در تقسیمات کشوری (شهر ایمانشهر)، بازنگری در طرح جامع (شهر نطنز) و عدم همکاری شهرداری (نیاسر) بوده است.  

بناییان ادامه داد: طرح تفصیلی ۲۴ شهر نیز در دست تهیه است، همچنین علاوه بر طرح‌های تفصیلی ذکر شده بازنگری طرح جامع شهرهای اصفهان، مبارکه، نائین و نطنز با رویکردهای نوین و بازآفرینی شهری در دست تهیه است.  

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود قرارداد طرح تفصیلی ۱۵ شهر دیگر استان طی سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ منعقد شود گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ همه شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع و تفصیلی استان (تعداد ۱۰۲ شهر) از طرح تفصیلی مصوب برخوردار می‌شوند.   

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ابراز داشت: در کنار نگاه کمی و پوشش صددرصدی شهرهای استان از نظر طرح و برنامه به موضوع کیفیت طرح‌های توسعه شهری نیز طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای شده است که از جمله می‌توان به اعمال رویکردهای طراحی شهری، حمایت از همه اقشار سنی و توان‌خواهان اجتماعی، اعمال رویکردهای عدالت فضایی، بازآفرینی شهری و توجه ویژه به محلات فقیر شهری و همچنین حفظ و تثبیت حقوق مکتسبه شهروندان اشاره کرد.  

وی در پایان ضمن ارج نهادن به تلاش‌های قبلی و قدردانی از مدیران شهری گذشته، ابراز امیدواری کرد تا با ادامه این راه، پایبندی به اصول شهرسازی علمی و مشارکت همه ذینفعان و کنشگران اجتماعی  ان‌شاءالله بتوانیم بذر توسعه موزون شهری را در کل پهنه‌های شهری استان بگسترانیم و با نظارت عالیه بر نحوه مدیریت و شکل‌گیری فضا، شاهد توسعه شهرهای استان به طریقی پایدار و در انطباق با ارزش‌های مورد انتظار  باشیم.