شناسهٔ خبر: 95726 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تحقق یافت

نقش ویژه تحقیقات و مطالعات شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در کاهش خطرات ناشی از زلزله در پروژه‌های عمرانی

مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: با بررسی علل اساسی و مؤثر در شدت زلزله‌های و بر اساس تجربیات حاصله از زلزله‌های رخ داده در دنیا، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توانسته است با انجام مطالعات تحلیل خطر لرزه‌ای در پروژه‌های عمرانی، آسیب زلزله را با ارتقاء کیفی آن کاهش داده و یا بی‌خطر کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیانپور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این خصوص گفت: مشاهده شده است که طول، فاصله و مکانیزم گسل‌های مجاور ساختگاه در شدت تخریب سازه‌ها موثر بوده و بنابراین شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حضور در پروژه‌های استانی و ملی کشور انجام مطالعات تحلیل خطر لرزه‌ای را امری ضروری می‌داند.

کیانپور با بیان اینکه تنوع لایه‌بندی خاک‌ها در ساختگاه پروژه‌های عمرانی، استفاده از طیف‌های طراحی ارائه شده در آیین نامه‌های لرزه‌ای برای سازه‌های با اهمیت بالا توصیه نمی‌شود ادامه داد: در همین راستا در پروژه‌های با اهمیت بالا نظیر بیمارستان، پل‌های بزرگ، پالایشگاه‌ها و ... مقادیر طیف طراحی با استفاده از نتایج آزمون‌های ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی و تحلیل دینامیکی لایه‌های خاک بدست می‌آید که استفاده از این طیف‌های ویژه ساختگاه می‌تواند منجر به طراحی دقیق‌تر و بهینه‌تر سازه‌ها شود.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال ۹۹ گفت: شرکت آزمایشگا فنی و مکانیک خاک ۱۳ گزارش تحلیل خطر لرزه‌ای و ارائه طیف طرح ویژه ساختگاه برای بسیاری از پروژه‌های ملی را تهیه کرد که شامل مطالعه پل دریاچه در محور هراز (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل)، تلمبه‌خانه‌های خطوط لوله انتقال نفت گوره-جاسک (شرکت آریا نفت شهاب)، برج کنترل مراقبت ترافیک دریایی بندر امام (اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان) و بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی اردبیل (سازمان مجری ساختمان‌های دولتی) بوده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به مخاطراتی دیگری که در طول زلزله امکان وقوع آن وجود دارد اشاره و خاطر نشان کرد: پدیده روانگرایی در زلزله عمدتا در شهر‌های ساحلی و خاک‌های دانه‌ای اشباع به وقوع می‌پیوندد.

کیانپور ادامه داد: وقوع روانگرایی خاک زیر سازه‌ها، منجر به از دست رفتن ظرفیت باربری خاک زیر سازه می‌شود و عموما سازه متحمل نشست‌های بسیار بزرگ خواهد شد.

وی راهکار‌های مقابله با این پدیده در زمین لرزه را اینگونه توضیح داد و تصریح کرد: بهسازی خاک ساختگاه با روش‌های متداول بهسازی خاک است که ارزیابی استعداد و پتانسیل وقوع روانگرایی در تمامی مطالعات ژئوتکنیک قابل بررسی است. و در صورت نیاز به بهسازی، با بررسی روش‌های مختلف بهسازی خاک، بهترین راه‌کار برای بهسازی توسط متخصصان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ارائه می‌شود.

به گزارش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، کیانپور با اشاره به نمونه‌ای از مطالعات انجام شده در این حوزه گفت: ارائه طرح بهسازی ساختمان داده بندر امیرآباد (سازمان بنادر و دریانوردی)، ارائه طرح بهسازی ساختگاه پل زرنه (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و ارائه طرح بهسازی ساختمان اداری و آموزشی حوزه علمیه استان بوشهر (مرکز خدمات حوزه علمیه بوشهر) از پروژه‌های موفق انجام شده توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است.