شناسهٔ خبر: 95754 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اهم اقدامات وزارت راه و شهرسازی از آبان ۱۳۹۷ تا تیر ۱۴۰۰ در حوزه حمل‌ونقل هوایی:

توسعه و بهسازی ترمینال و اپرون ۱۲ فرودگاه کشور/ احداث ۶ ترمینال فرودگاهی جدید

فرودگاه کرمان توسعه و بهسازی ترمینال و اپرون ۱۲ فرودگاه کشور و احداث ۶ ترمینال فرودگاهی جدید از جمله اقداماتی است که در ۲ سال اخیر در دوره تصدی محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پس از آنکه محمد اسلامی در آبان ماه ۱۳۹۷ سکان‌دار وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید شد، اقدامات متعددی در این وزارتخانه برای توسعه حمل‌ونقل هوایی انجام شده است که شامل توسعه ظرفیت فرودگاهی، تسهیل کسب‌وکارهای حوزه هوانوردی، جذب سرمایه خصوصی در این حوزه، الکترونیکی کردن خدمات مرتبط و مسائلی از این دست می‌شود.

براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، از جمله اقدامات انجام شده، بهره‌برداری از پروژه فرودگاهی سلام در شهر فرودگاهي امام خمیني (ره) است که شامل احداث و بهره‌برداری از ترمینال گالری سلام، ساختمان ترمینال و راه‌های دسترسی محوطه و تاسیسات زيربنايی و اپرون و تاکسی‌وی ترمینال، افتتاح زيرساخت‌های هسته پیشران منطقه آزاد تجاري (محدوده ۵ هكتاری) و افتتاح ساختمان‌های اداری منطقه آزاد و ويژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می‌شود.

توسعه و بهسازی ترمینال و اپرون ۱۲ فرودگاه داخلی و بین‌المللی از دیگر اقدامات انجام شده در دوره مدیریت اسلامی است که توسعه و بهسازي فرودگاه ياسوج به میزان ۱۷۶۸۰۰ مترمربع درسال ۱۳۹۸، توسعه و بازسازی ترمینال داخلی فرودگاه کرمان به مساحت ۵۸۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۹، اپرون و تاکسیوی ارتباطی فرودگاه خرم‌آباد به میزان ۱۷۲۵۰ مترمربع در سال ۱۳۹۸ و توسعه اپرون فرودگاه ساری به مساحت ۱۳۳۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۹ از مهم‌ترین این پروژه‌ها هستند.

احداث ۶ ترمینال فرودگاهی جديد داخلی و بین‌المللی از دیگر اقدامات انجام شده است که مهمترين آن‌ها شامل احداث ترمینال بین‌المللی فرودگاه اردبیل به ظرفیت ۸۱۰۰ متر مربع در سال ۱۳۹۸، احداث فرودگاه جديد آبادان و جهرم به ظرفیت‌های ۷۷۰۰ و ۲۳۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۹،  احداث ترمینال بین‌المللی فرودگاه لامرد به ظرفیت ۵۵۰۰ متر مربع در سال ۱۳۹۹ و احداث سطوح پروازي فرودگاه رامسر(بانددوم) در سال ۱۳۹۹ می‌شود.

در این دوره همچنین سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تسهیل کسب‌وکار، اقدام به صدور ۳۶ مجوز کرده که ۲۷ مجوز به صورت الکترونیکی و ۹ مجوز به صورت غیرالکترونیکی صادر شده است. در این دوره همچنین ۵ خدمت در سازمان هواپیمایی کشوری، ۴ خدمت در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» و ۳ خدمت در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) الکترونیکی شده‌اند.

در نهایت باید گفت که نهایی کردن قرارداد واگذاری و اجرايي پروژه‌های اصلاح استریپ‌ها و بهسازی سطوح پروازی شمالی فرودگاه امام خمیني  (ره) به ارزش تقريبي ۸۷۶ میلیارد ريال و بهسازی سطوح پروازی و سیستم زهکش باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به ارزش تقريبی ۲۷۴۵  میلیارد ريال از جمله اقداماتی است که در این مدت برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های صنعت هوانوردی کشور انجام شده است.