شناسهٔ خبر: 95869 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بانک جامع اطلاعات تصادفات اقدامی موثر در کاهش حوادث رانندگی است

سرگزی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان گفت: تشکیل بانک جامع اطلاعات تصادفات اقدامی موثر و مهم در کاهش حوادث رانندگی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، محمد سرگزی در نشست بررسی چالش‌های برداشت اطلاعات تصادفات جاده ای استان همدان اظهار داشت: اگر تصادفات رانندگی و پیامدهای مختلف منفی آنرا از دیدگاههای متفاوت بررسی کنیم، متوجه می شویم که حتی یک لحظه سستی در انجام اقدامی مؤثر در راستای کاهش تلفات جاده ای به معنای از دست رفتن یک هموطن است.

وی افزود: برای دستیابی به نتیجه مطلوب در چنین اقدام گسترده ای لازم است تا جزئیات دقیق دلایل ایجاد و نحوه رخداد تک تک تصادفات در دسترس قرار گیرد و این ممکن نیست مگر با ایجاد پایگاه داده های تصادفات که به راحتی بتوانیم با اطمینان از صحت داده ها و به کارگیری آنها راهکارهای مؤثری برای کاهش صدمات حوادث رانندگی ارائه داد.

سرگزی ادامه داد: از سال ۹۷ به جمع‌آوری اطلاعات و بانک اطلاعاتی استان برای اطلاعات مورد نیاز اقدام کردیم و از سال ۹۹ قرارداد اتمام یافت و مقرر شد اطلاعات تصادفات جاده‌ای برای لحظه و در زمان جمع آوری شود.

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان هم ابراز داشت: هر گاه پاسگاه پلیس راه، خبری در زمینه تصادفات جاده‌ای اطلاع می‌دهد همان‌لحظه موقعیت را برداشت کرده و برای اداره ایمنی و ترافیک فرستاده می شود، البته از بقیه شهرستان‌ها هم درخواست کردیم که این کار را انجام دهند و در این مدت این جزو عملکرد خوب ما بوده است که باید استمرار داشته باشد که این گزارشات، نظارت ما را می‌طلبد.

وصالی افزود: البته هدف از این اقدام، داشتن بانک اطلاعاتی برای تحقیق کارشناسان استانی در دستگاه‌های مختلف به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای است و برداشت و ارسال به هنگام و به لحظه شهرستانها به مرکز استان می تواند بسیار مفید باشد .

وی ادامه داد: اگر ما خروجی اطلاعات جامع تصادفات جاده ای برای انعکاس به مراجع ذیربط نداشتیم به این دلیل بود که نتوانستیم بهره کامل از اطلاعات ببریم.

وصالی اضافه کرد: اگر تعامل بیشتری با شهرستانهای استان داشته باشیم بسترمناسب تری فراهم می شود که ادامه کار را پربارتر می کند، بطور مثال اطلاعات مورد نیاز ۹۹ را که داریم، می تواند جهت فرهنگ سازی نقاط حادثه خیز و غیره که می تواند مورد استفاده دانشگاه ها، موسسات پژوهشی، متخصصان و پژوهشگران قرار گیرد .

این مسئول تأکید کرد: برای کار در زمینه کاهش تصادفات جاده‌ای نیازمند این هستیم که شهرستان ها اطلاعات مناسبی ارائه دهند تا بتوانیم راهکار بهتری ارائه دهیم.

رییس مرکز مدیریت اطلاعات راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان نیز با بیان اینکه با اشاره به اینکه این بخش در این زمینه برنامه ریزی دارد، بیان داشت: چالش هایی در این راه وجود دارد اما چرا و چگونگی چالشها و برنامه ریزی برای رفع آنها مدنظرما است.

کریمی افزود: جمع آوری اطلاعات تصادفات جاده ای از طریق مشاهده مستقیم و حضور در صحنه باید انجام شود، به علاوه اینکه ما روزانه در مرکز مدیریت راهها اطلاعات داریم اما اطلاعات توصیفی را باید تحلیل کنیم که در این زمینه نرم افزار تحلیلی و رادارهای ماهواره "جی پی اس" مورد نیاز است.