شناسهٔ خبر: 95903 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور:

افتتاح راه‌آهن اقلید-یزد مثلت گردشگری استان‌های یزد-اصفهان و فارس را تکمیل کرد

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور در افتتاح راه‌آهن اقلید-یزد، گفت: راه‌آهن اقلید-یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر سبب بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح راه آهن اقلید_ یزد، با اشاره به اینکه توسعه زیر بناهای حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیر گذار در توسعه و آبادانی کشور دارد، گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور در راستای رهنمود و تحت مدیریت و راهبری وزارت راه و شهرسازی توسعه شبکه ریلی کشور را با سه رویکرد اتصال دالان  ترانزیتی ریلی به بنادر و مبادی کشور، اتصال مراکز استان‌ها و مراکز بار و جمعیتی کشور به شبکه ریلی و بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور برنامه ریزی و اجرایی کرده است.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور افتتاح و بهره‌برداری از راه‌آهن اقلید-یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر را مسیری در راستای بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور برشمرد و افزود: احداث راه آهن اقلید-یزد مسیر میان بر به جنوب غربی و شمال و جنوب شرق کشوربا کاهش ٣١٠ کیلومتری در مسیر را به وجود آورده است.

خطیبی با یادآوری این مطلب که  راه آهن یزد به اقلید در محور بافت به یزد منشعب می‌شود و پس از عبور از شهرهای نی‌ریز، ابرکو و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان به شیراز متصل می‌شود، گفت: با توجه به مثلث گردشگری بین سه استان یزد، اصفهان و فارس عملا مسیر راه آهن یزد به اقلید موجب تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی خواهد شد.

وی در بیان پیشینه طرح اعلام کرد: راه‌آهن یزد-اقلید اواخر سال ٩٠ به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد و در دو سال گذشته با توجه به اینکه در ردیف پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت، از سرعت بسیار خوبی در عملیات اجرایی برخوردار شد. این پروژه شامل ١٢ هکتار است که در بخش اولیه با افتتاح فاز اول، اول ٥ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور گفت: پیش بینی می‌شود که در سال اول بهره داری از این طرح، حدود یک میلیون مسافر و در سال‌های حدود ٣ میلیون نفر مسافر جابجا شوند.

به گفته خطیبی،  اعتبار هزینه شده در این طرح به ارزش روز حدود ٦ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.