شناسهٔ خبر: 95930 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

خیزش گردوخاک طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور/افزایش دمای ۶ تا ۱۱ درجه‌ای دما در سواحل خزر، شمال‌غرب و شمال‌شرق/بارش در برخی از استان‌ها و احتمال بالاآمدن آب رودخانه‌ها و برخورد صاعقه در مناطق مستعد

سيلاب، طغيان رودخانه و تخريب پل در محور كرج - چالوس و محورهاي روستائي شهرستان طالقان / عكس: اداره‌كل راه و شهر سازي استان البرز کارشناس سازمان هواشناسی ضمن اعلام خیزش گردوخاک طی سه روز آینده برای برخی از مناطق کشور رگبار، رعدوبرق و بارش پیش‌بینی کرد.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین وضعیت جوی کشور را برای امروز ۹ مرداد و روزهای آتی اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: طی سه روز آینده در مناطقی از استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی، قزوین، زنجان، کردستان و همچنین بلندی‌های استان‌های البرز، تهران و سمنان، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد. همچنین طی سه روز آینده در ساعت‌های بعدازظهر و اوایل شب در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی، رخ می‌دهد که در مناطق مستعد احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد.

رفیعی ادامه داد: با توجه به شرایط بارش در برخی از نقاط کشور احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و جاری شدن مسیل‌ها و احتمال برخورد صاعقه در این مناطق وجود دارد.

وی هشدار داد: با توجه به شرایط جوی نامساعد، دامداران باید از توقف در مسیل‌ها و از تردد در مناطق مرتفع و کوهستانی خودداری کنند.

کارشناس سازمان هواشناسی توضیح  داد: ادامه بارش‌ها از سه‌شنبه در بلندی های البرز مرکزی و زاگرس مرکزی پیش‌بینی شده است.

به گفته رفیعی، تا اواسط هفته جاری روند افزایش دما در نیمه شمالی تداوم دارد که این افزایش دما در سواحل دریای خزر و شمال‌غرب و شمال‌شرق کشور بین ۶ تا ۱۱ درجه خواهد بود. همچنین، در پنج روز آینده پدیده غالب در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک خواهد بود. شرق دریای عمان نیز در این هفته مواج و متلاطم است.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: تهران نیمه ابری است که در اواسط روز، وزش باد رخ می‌دهد. حداکثر دما در تهران ۳۶ درجه و حداقل دما در مهرآباد ۲۶ درجه بالای صفر ثبت شد.

وی افزود: خنک‌ترین مرکز استان بجنورد با دمای ۱۴ درجه و گرم‌ترین مرکز استان اهواز با دمای ۴۷ درجه گزارش شد.