شناسهٔ خبر: 96299 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبر داد:

تعمیرات اساسی مخازن ذخیره سازی آب مجتمع بندری شهید رجایی/ تامین پایدار آب مورد نیاز در بخش‌های آب شرب و آتش‌نشانی هدف اجرای این پروژه

بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان از آغاز تعمیرات اساسی مخازن ذخیره آب مجتمع بندری شهید رجایی با هدف تامین پایدار آب مورد نیاز این مجتمع عظیم بندری در بخش‌های آب شرب و آتش‌نشانی خبر داد .

علیرضا محمدی کرجی ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آغاز تعمیرات اساسی مخازه ذخیره آب مجتمع بندری شهید رجایی، اظهار داشت: این اقدام در راستای ذخیره‌سازی حداکثری و بهره‌مندی از آب باکیفیت برای مصارف شرب به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های استراتژیک در بندر شهیدبه انجام می رسد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در تشریح جزییات این طرح عنوان کرد: این تعمیرات شامل تعمیرات اساسی مخزن ‌بتنی چهارهزارمتر مکعبی که در آب‌شیرین‌کن بندرشهید رجایی واقع شده و همچنین مخزن فلزی هوایی به ظرفیت ۱۰۰مترمکعب که در اراضی پشتیبانی این بندرواقع شده است.

محمدی کرجی‌ران با اشاره به فرایند فنی اجرای این پروژه تعمیرات اساسی اظهارداشت: با توجه به الزام ضد جلبک بودن خازن، در ابتدا تمامی سطوح سندبلاست و ساب‌زنی می شود و سپس محل ترک‌های V شکل و میلگردهای پوسیده کاملاً باز و به  وسیله مواد پایه اپوکسی ترمیم می‌شود و بعد از آن در محل برخورد سطح بتن عمودی با افقی ماهیچه‌کشی با استفاده از گروت پایه سیمان انجام و در نهایت اجرای لایه اول با استفاده از مواد پایه سیمانی و اجرای لایه دوم با استفاده از مواد پلیمری انجام خواهد پذیرفت.

به گفته محمدی کرجی‌ران، در خصوص سازه‌ نگهدارنده مخزن هوایی نیز با توجه به بررسی‌های انجام شده از میزان پوسیدگی‌ها تصمیم گرفته شد ابتدا یک مرحله سندبلاست انجام و بعد از آن سه لایه رنگ مطابق آیین‌نامه مقررات ملی اجرا شود.

وی در خصوص اهمیت و ضرورت اجرای این طرح افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و اهمیت ذخیره‌سازی آب در مجتمع بندری شهید رجایی، تعمیرات اساسی مخازن ذخیره‌سازی آب نقش به‌سزایی در تامین پایدار آب مورد نیاز این مجتمع عظیم بندری در بخش‌های آب شرب و آتش‌نشانی خواهد داشت.

محمدی کرجی ران زمان اجرای این پروژه را ۶ ماه و هزینه انجام آن را ۴۰میلیارد ریال اعلام کرد .

لازم به ذکر است که سندبلاست فرآیندی است که به وسیله آن سطح مورد نظری که می‌خواهیم برای رنگ کاری آماده کنیم توسط ذره‌های ساینده تحت فشار هوا روی قطعات فولادی پاشیده می‌شود. استفاده از هر روش دیگری به جز سندبلاست برای صیقل دادن مواد و آماده کردن آنها برای استفاده باعث می‌شد آن فرآیند، مقرون به صرفه نباشد و مدت زمانی که برای انجام آن لازم است بسیار طولانی شود در حالی‌که سندبلاست روشی باصرفه، کارآمد و پربازده است.