شناسهٔ خبر: 96632 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد:

بازگشت مکنده ۶۰۰ تنی غلات در بندر شهید رجایی به چرخه عملیات / تعمیرات موفق تجهیزات استراتژیک به همت متخصصان و قطعه سازان داخلی

بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از انجام موفقیت آمیز تعمیرات مکنده غلات ۶۰۰ تن بر ساعت در بندر شهید رجایی به همت متخصصان و قطعه سازان داخلی و بازگشت این تجهیز استراتژیک به چرخه عملیات تخلیه کالاهای اساسی در سریع ترین زمان ممکن خبر داد.

علیرضا محمدی کرجی ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: درپی خرابی مکنده نایرو ۶۰۰ تن بر ساعت در حین تخلیه محموله ذرت از کشتی، به دلیل وجود اشیاء نامتعارف فلزی در انبار کشتی و بروز آسیب شدید به دستگاه، متخصصان داخلی تلاش خود را برای انجام عملیات تعمیرات، طبق استاندارد های جهانی آغاز  کردند.

وی افزود: قطعه آسیب دیده (روتاری ایر لاک) در سریع ترین زمان، از روی دستگاه باز و به تعمیرگاه تجهیزات خشکی بندر شهید رجایی انتقال یافت. پس از جداسازی بخش های مختلف روتاری ایرلاک و عیب یابی آن، اقدام به خروج قطعات معیوب نموده و کلیه قطعات مورد نیاز ظرف ۲۴ ساعت با بهترین کیفیت ساخته شده به دست متخصصان داخلی ، خریداری شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی گفت: پس از انجام تعمیرات روی روتاری ایرلاک شامل جداسازی کامل، انجام فعالیت های تراشکاری، تعویض بیرینگ ها، کاسه نمدها و نصب و تنظیمات بسیار دقیق با تلاش مضاعف پرسنل تعمیرگاه، آماده سازی روتاری ایرلاک زودتر از موعد مقرر به انجام رسید.

کرجی ران خاطرنشان کرد: با انجام تعمیرات مکنده غلات و رفع موانع اتصال آن به سیستم برق ۲۰kv جهت بهره وری هرچه بهتر، این دستگاه استراتژیک پس از گذشت کمتر از ۱۰ روز مجدداً وارد چرخه بهره برداری شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به توانمندی های فنی  متخصصان بندر شهید رجایی برای خودکفایی در تعمیرات مربوط به تجهیزات استراتژیک بندری، گفت: تا پیش از این برای تعمیرات این گونه مکنده ها نیاز به تامین قطعه از خارج و حضور متخصصان شرکت سازنده آن بود که علاوه بر صرف هزینه های بسیار، خروج ارز از کشور را در پی داشت و همچنین تعمیرات آن نیازمند مدت زمان طولانی بود که موجب وقفه قابل توجهی در عملیات تخلیه کالاهای اساسی می شد.

وی تصریح کرد: مکنده نایرو ۶۰۰ تن بر ساعت هم اکنون در اسکله شماره ۱۳ بندر شهید رجایی جهت تخلیه کالای اساسی از جمله کشتی های حامل غلات مستقر و در حال خدمات رسانی است.

محمدی کرجی ران دارابودن قدرت مانور بالا به دلیل ابعاد بزرگ و بروز بودن تجهیز که انجام پروسه تخلیه از کشتی ها با اندازه معمولی تا post Panamax را فراهم میکند، تسریع در عملیات و جلوگیری از وقفه های عملیاتی به دلیل داشتن سیستم های کنترل پیشرفته با سرعت تخلیه ۶۰۰ تن بر ساعت، استفاده از نیروی محرکه برق و دیزل که استفاده از تجهیز را در شرایط مختلف امکان پذیر می سازد، چرخ لاستیکی بودن تجهیز که امکان جابجایی دستگاه در محوطه را ایجاد می کند و همچنین برخورداری از سه دریچه تخلیه مجزا و بارگیری به سه شکل (کامیون ، سایت ذخیره سازی با نوار نقاله و ماشین الات ریلی ) را از قابلیتهای این مکنده عنوان کرد که هم اکنون تعمیر و نگهداری این ابر سازه بدست توانمند متخصصان داخلی انجام می شود .