شناسهٔ خبر: 9665 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در هجدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان:

دور جدید تدوین مقررات ملی ساختمان آغاز شد

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اعلام کرد: دوره جدید تدوین مقررات ملی ساختمان آغاز شده و برای تمام مباحث آن از افراد خبره و صاحب نظر در حوزه دانشگاه و صنعت استفاده می شود که امیدواریم تا سال آینده بخش عمده مقررات ملی بازنگری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده امروز سه‌شنبه ۳۰ تیرماه در هجدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمانی در اردبيل گفت: تدوین مقررات جدید ساختمان به خوبی پیش می‌رود و در این مرحله خروجی‌ها باید پاسخگوی نیازهای مهندسی کشور باشد. ضمن اینکه به مباحث جدیدی همچون ایمنی، آسایش، ارتباط ساختمان با شهر در ویرایش جدید پرداخته می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ابراز خرسندی از ایجاد شرایط جدید در تعامل با جهان بیان کرد: در صورت رفع تحریم فضای جدیدی در کسب و کار کشور ایجاد می‌شود که امکان دستیابی بخش خصوصی به بازارهای جدید و تکنولوژی‌های نو را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: اگر سرمایه انباشت شده در ۲۱ میلیون واحد مسکونی کشور را مدنظر قرار دهیم سرمایه قابل توجهی را شکل می‌دهد که در این صورت توجه به مدیریت این سرمایه ضرورت می‌یابد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، همزمان با مذاکرات هسته‌ای در چند روز گذشته پیشنهادها و ابراز تمایل‌هایی از مراکز تحقیقاتی کشورهای پیشرفته دریافت کردیم که آینده امیدبخشی را نوید می‌دهد.

شکرچی‌زاده در ادامه با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ۱۰ سال آینده باید به پژوهشگاه مرجع در منطقه تبدیل شود و زیربناهای دسترسی به این جایگاه ایجاد شده است گفت: واگذاری مسئولیت تدوین مقررات به این مرکز اقدام شجاعانه وزیر راه و شهرسازی بود که در دوره قبل وزارتش میسر نشد.

وی اظهار کرد: مطالعات میدانی نشان می‌دهد که رعایت مبحث ۱۹ ساختمانی مربوطه به مصرف انرژی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است که حتی در ساخت‌و‌سازهای جدید رعایت این مبحث صورت نمی‌گیرد که موجب اتلاف قابل توجه انرژی می‌شود که در این خصوص مرکز تحقیقات مدارک پشتیبان با جزئیات اجرایی آن را ارائه می‌کند./

نظر شما