شناسهٔ خبر: 9669 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئيس سازمان نقشه‌برداری؛

بازگشت اختيارات به سازمان نقشه‌برداری سرعت ارايه خدمات تخصصی را افزايش می‌دهد

سمینار برنامه ریزی و طراحی شهرهای هوشمند رئيس سازمان نقشه‌برداری خواستار بازگشت اختيار تهيه نقشه‌های تخصصی از سازمان مديريت و برنامه‌ريزی به سازمان نقشه‌برداری شد.

دكتر علیرضا آزموده اردلان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره طولانی‌بودن مدت زمان تهیه نقشه‌ برای طرح‌های عمرانی اظهار كرد: بخشی از مسئولیت سازمان نقشه‌برداری طبق قانون برعهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و این امر یکی از دلایل عمده‌ای است كه روند تهیه نقشه را در سازمان نقشه‌برداری طولانی كرده است. سازمان نقشه‌برداری تلاش میكند تا بخشی از مسئولیت ایجاد زیرساخت ملی داده‌های مكانی را كه قانون برعهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهاده به سازمان نقشه‌برداری برگرداند زیرا بهره‌بردارانی كه نیازمند فوری زیرساخت‌ها هستند مدت زمان طولانی را سپری می‌كنند و بازگشت اختیارات می‌تواند بخشی از زمان از دست رفته بهره‌برداران را به آنها برگرداند.

رئیس سازمان نقشه‌‌برداری افزود: تنفیذ مسئولیت ایجاد زیرساخت ملی داده‌های مكانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به سازمان نقشه‌برداری موجب تسریع در آن می‌شود. بازگشت اختیارات به سازمان نقشه‌برداری سرعت تهیه نقشه‌های تخصصی را افزایش می‌دهد.

آزموده‌اردلان درباره برنامه این سازمان برای تهیه نقشه‌های تخصصی پوششی با مقیاس مختلف شهری گفت: یكی از وظایف ذاتی سازمان نقشه‌برداری تامین اطلاعات نقشه‌ای بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌ها برای مبادله اطلاعات در دستگاه‌های مختلف است تا بتوان بر روی آن اطلاعات تخصصی مكان محور قرار داد. اینها جزو خدماتی است كه سازمان نقشه‌برداری انجام می‌دهد؛ در این فرایند تامین اطلاعات نقشه‌ای، ایجاد آیین‌نامه و دستور‌العمل برای اشتراك‌گذاری داده‌ها و در نهایت ایجاد زیرساخت‌هایی برای مختصات دهی به تمامی اطلاعاتی كه برای ما از نظر موقعیتی مهم هستند لازم است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری در مورد مراحل كار و فعالیت شورای عالی نقشه برداری در تهیه استانداردهای مرتبط با NSDI (زیرساخت ملی داده‌های مكانی) اظهار كرد: NSDI زیرساختی است كه به ما اجازه می‌دهد تا شهرهای هوشمند داشته باشیم. تامین بخشی از زیرساخت‌ها را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود می‌آورد و بخشی نیز اطلاعات پایه‌ای است كه توسط سازمان نقشه‌برداری تهیه می‌شود كه همه آنها بر اساس دستورالعمل‌ها به اجرا درمی‌آیند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری در تشریح برنامه‌های این سازمان برای كمك به دستگاه‌های اجرایی گفت: در این سازمان تولید اطلاعات نقشه‌ای در كوتاه‌ترین زمان ممكن انجام می‌شود و از سوی دیگر، فعالیت‌هایی برای ایجاد زیرساختی كه بتواند نقشه را به عنوان بستر داشته باشد و اطلاعات تخصصی را جمع‌آوری و ذخیره كنند تا بر اساس آن اطلاعات مكان محور برای تصمیمات هوشمند تهیه شود در این سازمان صورت می‌گیرد. 

وی در پایان تاكید كرد: بازگشت قانونی اختیارات از سازمان برنامه‌ریزی به سازمان نقشه‌برداری كه در اذهان عمومی نیز متولی تهیه نقشه‌هاست می‌تواند با سرعت بخشیدن به تهیه نقشه برای بهره برداری دستگاه‌هایی كه به اطلاعات نقشه‌ای احتیاج دارند، بخشی از مشكلات متعدد مالی سازمان را نیز حل كند. /

برچسب‌ها:

نظر شما