شناسهٔ خبر: 96724 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اسلامی در آخرین جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛

اجرای سیاست توسعه توامان عمرانی و نیروی انسانی در کشور/آموزش ۴۵ مدیر استانی برای تصدی پست‌های ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها/مجوز تاسیس پژوهشکده هوانوردی اخذ شد

آخرین جلسه شورای معاونین وزارت راه وشهر سازی باحضور محمد اسلامی محمد اسلامی در آخرین جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام مخالفت با تفکیک وزارتخانه، مساله مهم کشور را رفع محرومیت‌زدایی و فرار مغزها از کشور برشمرد و بر حفظ انسجام و یکپارچگی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در آخرین جلسه شورای معاونین وزارت راه و شهرسازی، ضمن قدردانی از زحمات تمامی معاونان خود در حوزه‌های مختلف، گفت: مدیران باید این نکته را توجه کنند که دلیل حضورشان خدمات و دلیل خدمت‌شان مردم هستند.

اسلامی ضمن اعلام حمایت از انتصاب بانوان و جوانان در وزارت راه و شهرسازی، توضیح داد: در موضوع شهرسازی همیشه توجه به کالبدها مورد توجه بود و به موضوعاتی همچون فرهنگ، مردم و اقلیم بی‌توجهی می‌شد که در این دوره تلاش کردیم تا این نگاه را تغییر دهیم. 

وی تاکید کرد: در سیستم مدیریتی باید توامان به رشد و توسعه کشور و رشد وتوسعه نیروی انسانی بیندیشیم و در آن مسیر گام برداریم زیرا این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند که در این دوره تلاش شد تا این نگاه حاکم شود.

اسلامی بر صداقت و امانت‌داری مدیران و تلاش برای شکوفایی خواسته‌ها و استعدادهای کارکنان تاکید کرد و افزود: از همگرایی و همدلی نتابج خوبی حاصل می‌شود و توسعه را در حوزه های مختلف راه و شهرسازی همه‌جانبه ایجاد خواهد کرد.همچنین انسجام و هماهنگی در بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی راندمان را افزایش می‌دهد.

اسلامی تصریح کرد: در این دوره تلاش این بود که انسجام و هماهنگی وجود داشته باشد. تلاش‌ام در این دوره این بود که حتما از درون وزارتخانه انتصابات انجام شود. نگاه به جوانان و بانوان را مورد توجه قرار دادم.

وی گفت: در دوره وزارت راه و شهرسازی با نگاه انتخاب مدیران از درون مجموعه وزارت راه و شهرسازی دو بانوی برجسته را یکی در معماری و شهرسازی و دیگری در هواشناسی به عنوان معاونان خود انتخاب کردم و این نتیجه نگاهی بود که به انتصاب از درون بدنه وزارت راه و شهرسازی داشتم.

اسلامی با تاکید بر اینکه باید به بانوان فرصت داد تا شایستگی‌های خود را نشان بدهند، اعلام کرد: توسعه منابع انسانی برای وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است. زیرا توسعه ما بر اساس نیروی انسانی است. در همین راستا نیز مقدماتی فراهم شد که نتیجه آن ۴۵ مدیر آموزش دیده و جوان در استان های کشور است که برای تصدی اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها صلاحیت دارند. این نوع برنامه ریزی‌ها، سیاست‌هایی است که باید در همه سازمان‌ها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: باید نظام ارزشیابی مدیران طبق فرآیندی ضابطه‌مند انجام شود تا افرادی که به لحاظ دانشی، مهارت و تعهد صلاحیت دارند آنها منصوب شوند.

اسلامی گفت: مسائل کشور باید بر اساس نظام عادلانه یکپارچه عادلانه در کشور حل شود و توسعه به معنای واقعی کلمه برنامه‌محور انجام بشود. برای نظام ارزشیابی مدیران باید به گونه‌ای باشد که در قالب برنامه ریزش و رویش منایع انسانی همواره برای سازمان‌های تابعه برنامه داشته باشیم و این کادرهایی که انتخاب می‌کنیم از بین افراد واجد شرایط و بهترین ها باشند تا کارآمدی سازمان همواره رو به گسترش باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید از تقاضامحوری به سمت برنامه‌محوری حرکت کنیم، اعلام کرد: باید نگاه متوازن و عادلانه به توسعه ایجاد شود. بدین‌معنا باید، کاستی‌ها شناسایی شوند و بر اساس آن توسعه و پیشرفت و محرومیت‌زدایی در دستور کار قرار بگیرد. توسعه متوازن و متناسب اجرای برنامه‌ها را در دستور کار قرار بدهیم.

ارایه سند تحول توسعه زیرساخت‌های شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای مناطق محروم و مرزی کشور به سازمان برنامه و بودجه

اسلامی رونمایی از سند تحول توسعه زیرساخت‌های شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای مناطق محروم و مرزی کشور را یکی از سندهای مهمی برشمرد که برای محرومیت زدایی در کشور راهکار مناسبی است. وی از ارسال آن سند به سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: این سند با طرح جامع حمل ونقل نیز سازگار است و با اجرای سند می‌توان توسعه را در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل برنامه محور پیش برد.

وی تاکید کرد: نیروی دانش و مهارت به عنوان محرکی برای بخش ساختمان سازی و مسکن باید مدنظر قرار بگیرد تا در مسیر بهینه قرار بگیریم. همچنین درحوزه حمل و نقل نیز استفاده و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین باید موردتوجه قرار بگیرد.

به گفته اسلامی، وزارت راه و شهرسازی باید هدایتگر سرفصل‌های بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه بخش هوانوردی سال‌ها مغفول مانده بود، از اخذ مجوز تاسیس پژوهشکده هوانوردی و صنعت هواپیمای تجاری از شورای گسترش وزارت علوم خبر داد و تصریح کرد: با تشکیل این پژوهشکده که ذیل پژوهشگاه علوم هواشناسی و جوی است و در همکاری با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روی این بخش فعالیت‌های قابل توجهی انجام بگیرد.

وی یادآور شد: هم اکنون در راه‌آهن دانشکده راه‌آهن ایجاد شده که فعالیت‌های پژوهشی را توامان با اجرا در دستور کار دارد. در بنادر نیز اقداماتی در این راستا انجام شده بود.

اسلامی انحلال پژوهشکده حمل و نقل را اقدامی نابجا دانست و بر را‌ه‌اندازی مجدد پژوهشکده‌ها تاکید کرد و گفت: امید است گام‌ها در مسیر توسعه علم و فناوری و شکوفایی صنعتی برداشته شود.

ارایه برنامه مدون و ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کردگان صنعت هوانوردی

وی یکی از اقدامام مهم دوره خود را ساخت واگن ها و خطوط ریلی داخلی عنوان کرد و گفت: سال‌ها بود در وزارت دفاع برای بومی سازی ریل وقت گذاشتم و در زمان وزارت راه و شهرسازی این مهم محقق شد.هم‌اکنون واگن باری ۱۰۰ درصد داخلی و لکوموتیو مسافری ۸۰ درصد داخلی تولید می‌شود. باور به ساخت ریل داخل کمک کرد تا ما به خودکفایی در تولید ریل دست یابیم.

اسلامی بر ایجاد ظرفیت‌های جدید برای اشتغال تحصیل‌کردگان صنعت هوایی برای جلوگیری از فرار مغزها تاکید کرد و گفت: برنامه‌های مناسبی با معاونت علمی وزارت دفاع برای بخش  هوانوردی و دریایی تفاهم کردیم.

مخالفت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی

وی تفکیک وزارت راه و شهرسازی را لطمه‌ای برای دولت و جامعه عنوان کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود در وظایف محوله وزارت راه و شهرسازی به دلیل گستردگی غفلت شده است، را قبول ندارم. باتوجه به پیوستگی سکونت و فعالیت، پیوستگی شهرسازی و حمل ونقل اجتناب‌ناپذیر است. هم‌اکنون پیوند شهر و بندر برخی ازمشکلات موجود را کاهش داده است.