شناسهٔ خبر: 96819 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت؛

رونمایی از سند تحول توسعه زیرساخت‌های شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای مناطق محروم و مرزی کشور/يکپارچه‌سازی و ادغام شرکت‌های کوچک و متوسط حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر/نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از اولویت‌های دولت سیزدهم

بازدید وزیر راه و شهرسازی از جاده طالقان-هشتگرد و قطعه پایانی بزرگراه همت-کرج تاکید وزیر راه و شهرسازی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و رونمایی از سند تحول توسعه زیرساخت‌های شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای مناطق محروم و مرزی کشور، بخشی از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل جاده‌ای به شرح زیر است:

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شد

رستم قاسمی با ۲۶۷ رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد.

يکپارچه‌سازی و ادغام شرکت‌ھای کوچک و متوسط مقياس حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر

برنامه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برای توسعه صنعت حمل‌ونقل کشور در دولت سیزدهم اعلام شد. به اساس برنامه ارایه شده ایجاد تحول در اقتصاد حمل‌ونقل اولین راهکار برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است که شامل اقداماتی مانند  اصلاح ساختار و نظام کسب و کار در سازمان‌ھا و شرکت‌ھای تابعه بخش حمل‌ونقل و چابک‌سازی اقتصادی آن ھا به منظور کاھش اتکا بر بودجه‌ھای دولتی، آماده‌سازی لایحه جذب سرمايه برای توسعه پروژه‌ھای زيرساختی به‌منظور متحول کردن نظام جذب سرمايه، نظام‌مند کردن مکانيزم قيمت گذاری، عوارض و تعرفه‌ھاي حمل‌ونقل بار و مسافر داخلي با رويكرد حداكثر سازي مازاد منافع مصرفكنندگان، توسعه ھوانوردی عمومی و فعالسازی فرودگاه‌ھای غيرفعال و كم تردد، بازبيني و بھبود مدل کسب‌وکار فرودگاه‌ھا به منظور افزايش سھم درآمدھاي غير ھوانوردی، اصلاح مقررات و ضوابط جھت الزام شرکت‌ھای ھواپيمايی به اصلاح ساختار کسب‌وکار منجر به کاھش ھزينه‌ھای عملياتی و قيمت بليت، سياست‌گذاری و تسھيل سازوکار به منظور تجميع، يکپارچه‌سازی و ادغام شرکت‌ھای کوچک و متوسط مقياس حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر برای تبديل به مجموعه‌ھای بزرگ در بخش‌ھای مختلف و برنامه‌ريزی به منظور تأمين مالی اين مجموعه‌ھا با استفاده از ابزارھايی مانند بازار سرمايه و بازار بدھی، پيگيری مشکلات حقوقی و اقتصادی سرمايه‌گذاری بخش خصوصی در حمل‌ونقل با رويکرد افزايش تعاملات بين‌المللی به منظور افزايش سرمايه‌گذاری خارجی در اين حوزه و ورود شرکت‌ھای بين‌المللی به حوزه حمل‌ونقل کشور و در نهایت تأمين مالی و کاھش اتکا به بودجه‌ھای عمومی در پروژه‌ھای توسعه ای از طريق استقرار کامل «صندوق توسعه حمل ونقل کشور» و درآمد پايدار آن، مديريت دارايی‌ھا و انتشار صکوک جھت تأمين مالی پروژه‌ھای زيربنايی کشور و استفاده از مدل‌ھای مالی BOT  و BLT در عقد قراردادھا و روش‌ھای مشارکت در بخش خصوصی و دولتی مانند PPP می‌شود.

توسعه حمل ونقل و تجارت بين المللي مبتني بر ديپلماسي حمل‌ونقل، نگهداري و توسعه زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري حمل‌ونقل و لجستيك مبتني بر تحليل تقاضا و ميزان تأثيرگذاري بر حركت پذيري، ايجاد راه مناسب براي روستاهاي كشور، نوسازي ناوگان حمل ونقل، افزايش ايمني در بخشه اي مختلف حمل‌و‌نقل، ايجاد تحول ساختاري و يكپارچه‌سازي نظام حمل‌ونقل و لجستيك كشور، تسهيل فرآيندها و رفع موانع كسب وكار با رويكرد كاربر محور، ارتقاي سطح ارائه خدمات حمل‌ونقل، توسعه حمل‌ونقل يكپارچه، بهره‌ور و سبز و ايجاد نظام‌های اختصاصي اجرای طرح‌های حمل‌ونقل از دیگر سرفصل‌های موجود در برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است.

همراهی دولت و مجلس برای حل مشکلات حمل و نقل کشور

قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس شورای اسلامی بر ضروت اصلاح ساختاری در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: برای افزایش سهم حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی، نیازمند تحول و اقدام جهادی،ملی و شجاعانه هستیم.

بهسازی راه‌های روستایی در اولویت وزارت راه و شهرسازی

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه برنامه‌های وزیر  راه و شهرسازی مورد قبول بیشتر نمایندگان قرار گرفته است تاکید کرد: قاسمی برای توجه ویژه به راه‌های روستایی برنامه ویژه‌ای دارد. انتظار است تا وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم از نظرات کارشناسان استفاده کند و ضمن حرکت در مسیر برنامه‌های ارایه شده، بر روند اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها نظارت عالیه داشته باشد.

رونمایی از سند تحول توسعه زیرساخت‌های شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای مناطق محروم و مرزی کشور

مراسم رونمایی از طرح‌های اجراشده در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع تحت عنوان سند تحول توسعه زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل جاده‌ای مناطق محروم و مرزی کشور در ساختمان دادمان برگزار شد. بنا بر اعلام معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی حوزه نفوذ سند تحول توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای مناطق محروم و مرزی کشور شامل ۱۴ استان آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه،ایلام، خراسان‌شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، سیستان و بلوچستان، و کرمان است. در این سند ۴۷ پروژه تعریف شده است. طول کل پروژه‌های تعریف شده  در سند ۵۲۰۲ کیلومتر، اعتبار اولیه موردنیاز جهت تحقق اهداف سند ۲۳ هزار میلیاردتومان و زمانبندی اجرای کل طرح ۳ تا ۵ سال است.