شناسهٔ خبر: 96860 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان خبر داد:

افزایش ضریب ایمنی فرودگاه جیرفت با رفع موانع باند ۱۳/ تزریق اعتبار نیاز اصلی تکمیل این پروژه

قاسم زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان از افزایش ضریب ایمنی فرودگاه جیرفت با رفع موانع باند ۱۳ خبر داد.

علي قاسم زاده، مديرکل فرودگاه هاي استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع موانع باند ۱۳ فرودگاه جیرفت گفت: به این منظور به طور همزمان سه اقدام در دستور کار است. به عنوان اقدام اول،  ۱۲ هکتار زمین بر اساس قانون تملک و خرید اراضی برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت ابتیاع شده و به محدوده فرودگاه اضافه شده است.

وی ادامه داد: اقدام دوم جابه‌جایی جاده‌ای است که از جیرفت به روستاهای بالادست، منطقه اسفندقه و سد جیرفت می‌رسد. از آنجا که این جاده در استریپ باند قرار گرفته، لازم است بخشی از آن جابه‌جا شود. بخشی از کار جابه‌جایی با استفاده از اعتبارات شهرستان آغاز شده، اما نیاز است که اعتبارات وزارت راه و شهرسازی نیز به این پروژه تزریق شده تا باقی کار نیز انجام شود. یک جاده هم در خود فرودگاه وجود دارد که از جمله موانع باند ۱۳ به شمار می‌رود که اعتبارات لازم برای جا‌به‌جایی آن باید از سوی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تاُمین شده تا جاده داخلی جابه‌جا شود .

قاسم‌زاده افزود: با انجام مجموع این سه کار که یکی ۱۰۰ درصد انجام شده و دو اقدام دیگر در حال انجام است، موانع  باند ۱۳ فرودگاه جیرفت به طور کلی مرتفع می‌شود. 

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با بیان اینکه طول باند ۱۳ فرودگاه جیرفت ۳۳۰۰ متر است، گفت: موانع موجود باعث شده که ۳۰۰ متر از ابتدای باند قابل استفاده نباشد و باند کوتاه شود. 

وی ادامه داد: هواپیمای طرح این فرودگاه ایرباس A۳۲۰ است و این به آن معنی است که هواپیماهای همرده و یا کوچکتر، مانند بویینگ ۷۳۷، خانواده MD۸۰ و ATR۷۲ می‌توانند در فرودگاه جیرفت نشست و برخاست کنند. با این حال وجود موانع باعث شده است که هواپیماها هنگام فرود در باند ۱۳ نتوانند از ۳۰۰ متر ابتدایی باند استفاده کنند. بنابراین رفع موانع باند ۱۳ باعث افزایش ضریب ایمنی در فرودگاه جیرفت می‌شود.