شناسهٔ خبر: 97012 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

انعقاد تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران/ تقدیر از معاون اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران

مرکز تحقیقات مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در راستای توسعه همكاری‌های پژوهشی، آموزشی و اجرایی و بهره‌مندی از امكانات و توانمندی‌های يكديگر در جهت ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و شهروندان در شهر تهران تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این تفاهم‌نامه مشترک در ۱۱ ماده با هدف فراهم ساختن بستر اداری و ستادی مناسب و تقویت همکاری‌های علمی، کارشناسی و اجرایی با بهره‌مندی بهینه طرفین از تجربه و توان تخصصی در زمینه‌ها و اهداف مشترک و وظایف محوله مرتبط با چارچوب اساسنامه‌ها و اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی، برای افزایش ارتقاء ایمنی شهروندان در برابر آتش و سایر موارد مرتبط میان دو مجموعه منعقد شده است.

توسعه و ترویج مقررات و ضوابط ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش، توسعه گواهینامه فنی و تائیدیه محصولات و فناوری‌های محافظت در برابر آتش، توسعه و ارتقاء قابلیت اجرایی روش‌های پایه عملکردی محافظت در برابر آتش برای پروژه‌های مهم و ترویج دانش فنی موضوعات اصلی این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.

در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهدی داوری دولت‌آبادی مدیرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران، سعید بختیاری و مهران غلامی معاونین تحقیقات و فناوری و آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری، محمود قدیری معاونت اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و کامران عبد‌ولی سرپرست معاونت حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی حضور داشتند.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این جلسه ضمن قدردانی از حضور و نقش قدیری معاون اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این جلسه، مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی وی در طول سالیان حضور در سازمان آتش‌نشانی را ارزشمند و قابل تقدیر دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایجاد ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با حوزه اجرا از مهم‌ترین محورهایی بوده که برای ما در مرکز تحقیقات همواره از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و در میان مراکز تحقیقاتی بسیاری که در کشور فعال هستند یک نکته مثبت برای ما محسوب می‌شود. نمونه بارز آن آیین‌نامه استاندارد ۲۸۰۰ است که از زمان تدوین آن تاکنون که در حال تهیه پنجمین ویرایش آن هستیم توانسته تاثیر بسیار خوبی در ساخت و سازها و ایمنی آنها در برابر زلزله داشته باشد. آمار تلفات و خرابی‌های ناشی از زلزله و کاهش آن نیز موید این نکته است که در صورت اجرای درست این آیین‌نامه کاهش تلفات و خرابی‌ها را به شکل قابل توجهی شاهد هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: نظیر همین مسئله و کاهش تلفات و خسارات در حوزه آتش‌سوزی در کشور نیز با تلاش‌های صورت گرفته به عینه قابل مشاهده است و اجرای سختگیرانه ضوابط و آیین‌نامه‌های آتش بویژه در سال‌های اخیر سبب شده تا ساختمان‌هایی که دچار حریق شده‌اند مقاومت خود را نشان دهند. 

شکرچی‌زاده وجود ضوابط و آیین‌نامه‌های کامل در حوزه آتش را یک ضرورت برشمرد و بر ادامه مسیر همکاری‌ها میان دو مجموعه در تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های کاربردی در حوزه آتش تاکید نمود.

وی خاطرنشان ساخت که بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که مسئولیت اصلی در این حوزه را بر عهده دارد و به عنوان یکی از بخش‌های بسیار شاخص و موفق مرکز در طول سالیان اخیر اقدامات و تعاملات بسیار خوبی را بویژه با سازمان آتش‌نشانی در تدوین استانداردها و ضوابط بر عهده داشته است، در ۴ حوزه ساختمان شامل طراحی، محصولات، اجرا و نگهداری اقدامات بسیار خوب و موفقی را به انجام رسانده است. قطعا این موفقیت‌ها در سایه تعامل و همکاری‌های بسیار خوب میان مرکز و مجموعه‌های مسئول در کشور از جمله سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران کسب شده است و نشان می‌دهد که همکاری و همراهی است که می‌تواند ما را به سمت اهداف و نتایج مورد نظر هدایت کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد تهیه گزارش مکتوب از همکاری مشترک فی‌مابین مرکز و سازمان آتش‌نشانی شهر تهران را در ۴ محور یاد شده ارائه نمود تا به عنوان نمونه‌ای موفق از این همکاری‌‌ها معرفی و افق‌های آینده را نیز پیش‌بینی نماید.

شکرچی‌زاده توجه به اصالت کالاهای مصرفی در حوزه ساختمان، آتش‌سوزی بعد از زلزله، توجه به موضوع گسل‌ها و وجود برخی ایستگاه‌ها روی گسل‌ها را از مهمترین محورهایی برشمرد که توجه هر چه بیشتر مرکز تحقیقات و سازمان آتش‌نشانی را می‌طلبد.

وی همچنین از مدیرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران خواست تا ضمن ارائه یادداشتی به وزارت راه و شهرسازی، خواستار قرارگیری ضوابط ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه و همچنین ساختمان‌های موجود در قالب مقررات ملی ساختمان شوند. 

داوری مدیرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک همکاری با تقدیر از برگزاری این نشست، حضور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان یک پشتیبان و مرجع قانونی در کنار سازمان آتش‌نشانی را یکی از نقاط دلگرمی برای این سازمان برشمرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران بر عزم راسخ سازمان آتش‌نشانی در مسیر خدمت‌رسانی  با وجود تمامی ناملایمات و مشکلات تاکید نمود و افزود: ما هنوز با هدف نهایی خود فاصله داریم اما ناامید نیستیم و مطمئن هستم که آینده روشنی در پیش است.

وی رشته مهندسی آتش را به عنوان رشته‌ای که می‌تواند ظرفیت کارآفرینی بالایی را در کشور داشته باشد برشمرد و تاکید نمود که در این حوزه هنور جای کار بسیار زیادی وجود دارد.

داوری ادامه داد: انتشار نشریه ۹۲۲ در خصوص ضوابط ایمنی ساختمان‌های موجود یکی از بهترین اقداماتی بود بود که صورت گرفت و باعث خرسندی ما شد که امیدواریم به زودی تبدیل به یک آیین‌نامه الزام‌آور شود و حتی خودش به تنهایی می‌تواند موضوع یک تفاهم‌نامه مشترک بگیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران با ابراز امیدواری در خصوص انجام اقدمات لازم و مناسب در زمینه ساختمان‌های موجود، بر تداوم همکاری‌ها با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه آموزش و همچنین ارسال اطلاعات حریق‌های مهم به مرکز و همچنین اجرای دقیق مفاد تفاهم‌نامه تاکید نمود.
سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر همکاری‌های خوببی بین مرکز تحقیقات و سازمان آتش‌نشانی شکل گرفته است، گفت: ایمنی شهر تهران و شهروندان هدف مشترکی بوده است که از سوی دو مجموعه پیگیری شده و اثرش در تقویت نقش هر دو سازمان بسیار خوب بوده است. این هم‌افزایی کمک بسیاری در جهت حصول به اهداف تعیین شده داشت.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی افزود: ما در زمینه مقررات همکاری خوبی تاکنون داشته ایم. از سال ۹۲ که ویرایش مبحث ۳ آغاز شد،‌ تعامل نزدیکی با سازمان‌های آتش‌نشانی در سطح کشور داشتیم و تلاش کردیم تا نگرانی‌ها در حوزه آتش و خطرات ناشی از آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: نقش آتش‌نشانی تهران در کنترل مسائل و رعایت ضوابط در ساختمان‌های جدید در طول این سال‌ها به خوبی توسعه پیدا کرده است. همچنین در زمینه توسعه فناوری‌ها در حوزه آتش نیز چند سال اخیر بسیار بی‌نظیر بوده است به طوری که بسیاری از فناوری‌ها در کشور تولید می‌شود. این‌ها اتفاقات بسیار مثبتی بوده است و مهندسی حریق به خوبی جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در زمینه آموزش نیز همکاری‌های خوبی را با مجموعه سازمان آتش‌نشانی شروع کردیم که مورد استقبال بسیاری از مهندسان و فعالان حوزه آتش قرار گرفت. معتقدم دانش مهندسی آتش در بسیاری از کشورهای دنیا پیشرو بوده است و در ایران نیز می‌تواند به همین صورت باشد. 

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی ادامه داد: امیدوارم این تفاهم‌نامه در ادامه همکاری‌های گذشته بتواند به خوبی اجرایی شده و توسعه یابد. توسعه گواهینامه فنی یکی از محورهای مهم این تفاهم‌نامه است که در همین رابطه امیدوارم کنترل خوبی در حوزه اصالت کالا صورت گیرد. همچنین ضروری است تا بحث‌های دانش فنی و آموزش را بیشتر از گذشته در قالب این تفاهم‌نامه گسترش دهیم.

بختیاری در پایان سخنان خود، برگزاری کنفرانس مشترک با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران را به عنوان یک تعامل و همکاری بسیار خوب برای دو مجموعه خواستار شد.

تقدیر از محمود قدیری معاونت اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از دیگر بخش‌های جلسه صبح امروز بود. در این بخش با اهدای لوح از سوی شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از سال‌ها حضور و خدمات معاون اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و تاثیرگذاری وی در بسیاری از اقدامات و فعالیت‌های این مجموعه تقدیر به عمل آمد.

معاون اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین در سخنانی گفت: در بحث‌های آیین‌نامه‌ای و تکنیکی روی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بسیار حساب کرده‌ایم و تعامل‌های خوبی نیز از سالیان گذشته با این مرکز داشته‌ایم.

وی ادامه داد: کنار گذاشتن ضوابطی که پایه و اساس درستی نداشت و عملیاتی نمودن ضوابط درست و اصولی یکی از کارهای بسیار خوبی بود که در مجموعه آتش‌نشانی صورت گرفت به طوری که پای صفر تا صد این کار ایستادیم و سازندگان تهران متوجه شدند کا اگر کار قانونی انجام ندهند به بمبست خواهند خورد.

قدیری ادامه داد: خوشبختانه در ۴ فاز ساختمان شامل طراحی،‌محصولات، اجرا و نگهداری نیز با همکاری‌ سازمان‌های مسئول از جمله مرکز تحقیقات توانستیم اقدامات و خدمات بسیار خوبی را به انجام برسانیم و شاهد تحولات اساسی باشیم. آمارهای کاهشی میزان مرگ و میر در آتش‌سوزی‌ها نیز موید این نکته است که این سازمان به خوبی توانسته است در انجام وظایف خود بویژه اجرای ضوابط و آیین‌نامه‌های حوزه آتش بسیار موفق عمل نماید.

توجه به نتایج بررسی‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از جمله وجود برخی ایستگاه‌ها در حریم گسل‌ها، خطوط گاز با ریسک بالای آتش‌سوزی در تهران و برج‌های شناسایی شده بر روی گسل‌ها از جمله نکاتی بود که در این جلسه از سوی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات مورد تاکید قرار گرفت.

بیت‌اللهی اعمال رویکرد پیشگیرانه در روند اجرای تفاهم‌نامه مشترک را یک ضرورت برشمرد که نتایج آن می‌تواند خدمت بزرگی برای کشور محسوب شود.

غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات نیز، امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری را یک فرصت مغتنم برای توسعه همکاری‌ها میان دو مجموعه برشمرد و گفت: تلاش ما بر این بوده تا دوره‌هایی با کیفیت برگزار نماییم و سعی می‌‌کنیم این دوره‌ها را توسعه دهیم تا تاثیر آن را در جامعه مهندسی بیشتر از پیش شاهد باشیم.

خاطرنشان می‌شود بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، استفاده از ظرفیت‌ها و توان کارشناسی و تجربیات «سازمان» در تدوین مقررات، ضوابط و استانداردهای ایمنی در برابر آتش «مرکز»، ارسال اطلاعات، گزارش‌ها و تجربیات حاصل از حوادث مهم آتش‌سوزی در تهران برای «مرکز» و همکاری در بازدیدهای کارشناسی، همکاری طرفین درجهت تهیه بانک آمار و اطلاعات حوادث حریق در شهر تهران همچنین تحلیل حوادث، همکاری طرفین درجهت توسعه و تقویت گواهینامه فنی «مرکز» برای محصولات و فناوری‌های متنوع محافظت در برابر آتش، همکاری طرفین در چارچوب ضوابط برای اطلاع‌رسانی فهرست دارندگان گواهینامه فنی و تائیدیه‌های لازم در درگاه‌های اینترنتی خود، همچنین بررسی جامع مبنی‌بر یکسان نمودن حتی‌الامکان سامانه‌ها، درجهت تقویت صنعت و فناوران به نفع جامعه هدف و همکاری طرفین درجهت اطمینان از کیفیت محصولات مورداستفاده در پروژه‌ها، جلوگیری از تقلب و انحراف تولیدکنندگان یا فروشندگان از کیفیت محصول تائیدشده در مطابقت با جزئیات گواهینامه‌ فنی«مرکز» از جمله زمینه‌های مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه فضایی ایران خواهد بود.

همکاری طرفین در تدوین دستورالعمل‌های مجزا به منظور کنترل کیفی در صنعت ساختمان و جلوگیری از تقلب، همچنین توسعه فرایند سرویس کنترل و پیگیری محصولات محافظت‌کننده در برابر آتش، استفاده از ظرفیت‌ها و توان کارشناسی و تجربیات «سازمان» در توسعه مقررات، ضوابط و مدارک فنی مربوط به ضوابط پایه عملکردی محافظت در برابر آتش «مرکز»، همکاری «مرکز» در راستی‌آزمایی و تایید روش‌های پایه عملکردی جایگزین ضوابط تجویزی مورد تردید «سازمان»، با استفاده از توان علمی خود همچنین ظرفیت‌های دانشگاهی، ‌کمیته‌های تخصصی، جامعه مهندسی و سایر روش‌های مقتضی علمی و فنی و همکاری طرفین در برگزاری کارگاه‎های آموزشی، جلسات سخنرانی‎های تخصصی، سمینارها و همایش‎ها و نشست‌های کارشناسی مشترک در زمینه های مورد‌علاقه، به‌خصوص درحیطه موضوعات مرتبط در راستای ترویج دانش فنی از دیگر محورهای همکاری میان طرفین بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه ۳ ساله خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود این تفاهم نامه مشترک همکاری از سوی محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مهدی داوری دولت‌آبادی مدیرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران امضا شد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در پایان جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری، مدیرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران و هیات همراه با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و معاونین از سوله جدید در دست احداث بخش مهندسی آتش که پس از تکمیل مراحل احداث، کوره مقیاس کامل مقاومت در برابر آتش نیز در آن نصب و راه‌اندازی خواهد شد بازدید کردند.