شناسهٔ خبر: 97204 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس جمهور:

وعده داده شده درباره مسکن عملی می شود

رئیس جمهور رئیسی آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، ضمن تأکید بر ارائه تسهیلات ساخت مسکن در بافت های فرسوده، ازعملی شدن وعده دولت در ساخت مسکن شهری و مقاوم سازی مسکن روستایی، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس جمهور شنبه شب در نخستین گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم،بیان داشت: وعده‌ای که درباره موضوع مسکن داده شده است، باید عملی و اجرایی شود، چرا که ما بیش از یک میلیون مسکن و قریب به 2 میلیون مسکن در سال نیاز داریم، اما ما کف یک میلیون مسکن در سال را در نظر گرفتیم تا قابل اجرا باشد، البته موضوع را مطالعه شده، مطرح کردیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در قانون جهش تولید مسکن هم این موضوع پیش‌بینی و دولت مکلف به اجرای آن شده است، پس قانون آن و پیش‌بینی‌های کارشناسی هم وجود دارد. در برخی از جاها دولت خودش مسکن می‌سازد و در جاهایی هم تسهیلات می‌دهد تا خانه بسازند.
وی افزود: بافت‌های فرسوده هم باید بازسازی شوند که تسهیلات آن را دولت می‌دهد و این هم جزو مواردی است که دولت باید دنبال کند. خودِ مردم یا انبوه‌سازان مسکن دست به کار باید شوند و اقداماتی را انجام دهند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: همچنین دولت مطابق با قانون مکلف شده است که تعداد قابل‌توجهی، یعنی 200 هزار مسکن روستایی را بازسازی کند تا استحکام پیدا کنند و مقاوم‌سازی شوند و حتماً با مشارکت خودِ مردم این اقدام هم در دستور کار است.
رئیسی در ادامه بیان کرد: مسکن از آن مواردی است که ان‌شاءلله در گزارش‌های بعدی به مردم اعلام خواهد شد. آقای وزیر هم در این رابطه مواردی را اعلام کرد. همچنین ما در سفر به استان‌هایی که انجام شد، آنجا مواجه شدیم با شرایطی که حتماً نیاز این است که برای ساخت مسکن دست به کار شویم.
وی با بیان اینکه زمین اصلی‌ترین موضوع و مقوله در بحث ساخت مسکن است، اظهار داشت: زمین لازم برای این مهم وجود دارد و نیاز است پیگیری شود تا این زمین‌ها آماده‌سازی شود. لذا مردم عزیزمان هم مسکن را به عنوان پیشتاز اقتصاد می‌دانند و این بخش جز. مواردی است که بسیاری از کسب و کارها را فعال خواهد کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسکن جزو صنایع پیشران کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: از این رو اگر مسکن‌سازی دنبال شود، بسیاری از صنایع به همراه این فعالیت، فعال خواهد شد و لذا مسکن‌سازی در دستور کار است.
رئیسی ادامه داد: بنده از روز اول به مردم قول داده بودم که این مسئله را در دولت دنبال کنم، به همین جهت در روز اول جلسه هئیت دولت به وزیر راه و شهرسازی اعلام کردم که مسکن‌سازی را باید در دستور کارش قرار دهد و اصلاً شرط ما برای مسئولیت وزارت راه و شهرسازی همین بود و ایشان هم با حساسیت این موضوع را دنبال می‌کند.
وی با بیان اینکه مسکن‌سازی از جمله تأکیدات قانون بوده و هم باید به آن عمل شود، تصریح کرد: برخی‌ها نباید در این زمینه تردید کنند، لذا این کار باید انجام شود و باید بیش از این میزان هم انجام شود. ما فکر می‌کردیم که امکان تحقق آن وجود دارد، البته ما در کنار این موضوع، قوانین را هم داریم که باید قانون در این زمینه اجرا شود بنابراین نمی‌شود به قانون بی‌توجهی کرد.