شناسهٔ خبر: 97279 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

مصوبه سند میانکار طرح جامع شهر کرمانشاه ابلاغ شد

جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای، مصوبه شورا را تحت‌عنوان سند میانکار طرح جامع شهر کرمانشاه به استاندار استان ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار کرمانشاه مصوبه شورا با موضوع سند میانکار طرح جامع شهر کرمانشاه، را ابلاغ کرد.

در متن مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ اول شهریور ۱۴۰۰ موضوع سند میانکار طرح جامع شهر کرمانشاه در خصوص برآورد جمعیتی شهر در افق سال طرح (۱۴۱۵) و همچنین جهات و حدود کلی محدوده طرح جامع مصوب مورخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را مورد بررسی قرار داد و ضمن امعان‌نظر به صورتجلسه مورخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به شرح زیر اتخاد تصمیم کرد:

۱- جمعیت برآورد شده در مطالعات سند مذکور برای سال افق ۱۴۱۵معادل با ۱۲۰۳۰۰۰ مورد تایید قرار گرفت.

۲- بر همین اساس و بر مبنای مجموعه مطالعات صورت گرفته در ابعاد مختلف جهت تامین نیاز مسکونی و خدماتی جمعیت اضافه شونده و همچنین جبران کاستی‌های وضع موجود شهر کرمانشاه با حذف کلیه ظرفیت‌های منبعث از توسعه درونزا اعم از اراضی بایر و ساخته‌نشده وضع موجود، افزایش نسبی تراکم متوسط ساختمانی شهر، لحاظ نرخ تخریب و نوسازی سالانه و ظرفیت ناشی از نوسازی بافت‌های ناکارآمد موجود شهر کرمانشاه در افق طرح نیاز به توسعه افقی در طیفی معادل ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ هکتار خواهد داشت.

۳- با عنایت به بررسی مجموعه ظرفیت‌های بالقوه توسعه در پیرامون شهر و حذف بخش‌های غیرقابل بارگذاری اصلی‌ترین جهت توسعه شهر سمت غربی خواهد بود. ضمن اینکه در دو سوی شمال‌غربی و شمال‌شرقی نیز ظرفیت‌های محدود توسعه با قید شرایطی قابل‌تحقق است. لذا بر اساس مطالعات مکان یابی صورت‌گرفته در این سند موارد زیر به عنوان ظرفیت‌های بالقوه توسعه و الحاق محدوده جهت تدقیق در اسناد نهایی طرح جامع تایید می‌شود.

۱-۳- اراضی متخلل پیرامون  اراضی ۳۳۰ هکتاری اقدام ملی و امتداد محور سراب نیلوفر صرفا در بخش جنوبی محور با اولویت اراضی منابع طبیعی، دولتی و همچنین مستثنیات با درجه مرغوبیت کم در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار.

۲-۳- اراضی به مساحت حدود ۹۵ هکتار واقع در شمال‌غرب شهر ضلع غربی دانشگاه رازی.

۳-۳- نظر به تداخل بخشی از محدوده فعلی و ساخت‌وسازهای موجود شهر در سمت شمال‌شرقی با محدوده منطقه حفاظت‌شده و ضرورت رفع این تداخل از نظر این شورا با الحاق اراضی به مساحت تقریبی ۱۷۰ هکتاری در شمال‌شرق محدوده در شمال محور (کرمانشاه-بیستون) در صورت تدقیق محدوده منطقه حفاظت‌شده بیستون و رفع تداخل آن با محدوده شهر توسط شورای‌عالی محیط‌‌‌‌زیست و همچنین عدم اخلال در ضوابط زیست‌محیطی صنایع همجوار بر اساس (استعلام از شهرک‌های صنعتی) موافقت می‌شود.

۴-۳- ساخت‌وسازهای خارج از محدوده و همچنین اراضی متخلخل حدفاصل محدوده شهر و محدوده منفصل کرناچی با مساحت تقریبی ۱۳۰ هکتار با تاکید بر تعیین‌تکلیف تادیه حقوق قانونی مترتب بر ساخت‌وسازهای خارج از محدوده همچنین عدم الحاق حرایم کمی و کیفی رودخانه قره‌سو.

۴- همچنین اراضی مربوط به پادگان سروران ارتش به مساحت ۲۴۰ هکتار غرب شهر و با توجه به اذعان نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مبنی بر صدور مجوزات قانونی لازم جهت انتقال آن از سوی ستاد کل نیروهای مسلح نیز به عنوان ظرفیت توسعه درونی مدنظر قرار گیرد.

۵- اراضی مثلث شکل واقع در حد فاصل فرودگاه و پالایشگاه به دلیل تعدد منابع آب شرب شهر در آن ها و همچنین تداخل با حریم کمی و کیفی رودخانه قره‌سو قابلیت بارگذاری و توسعه شهر در آتی را نخواهند داشت. لذا مقرر می‌شود تمهیدات حفاظت حداکثری در این اراضی در  قالب خروج از محدوده شهر و یا تثبیت و تعیین کاربری‌های حفاظتی متناسب در مرحله تدقیق خط محدوده شهر مدنظر مراجع استانی قرار گیرد.

مراتب جهت استحضار و صدور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصیب توسعه و عمران مصوب هیات وزیران سند مذکور با اعمال اصلاحات به شرح فوق جهت طی فرآیند ابلاغ حداکثر ظرف مدت ۲ ماه به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شود.