شناسهٔ خبر: 97343 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عملکرد فرودگاه‌های کشور در تیرماه ۱۴۰۰

کاهش پروازهای فرودگاه‌های اختصاصی نسبت به اردیبهشت ماه

هواپیما هما گزارش عملکرد فرودگاه‌های کشور در ماه تیر سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد پروازهای فرودگاه‌های اختصاصی نسبت به ماه پیش کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ماه تیر سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۹ هزار و ۶۳۱ نشست و برخاست در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده که ۲ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۱۶ مسافر و ۲۰ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۱۶ کیلوگرم بار به وسیله این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به تیرماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۳۰، ۱۷ و ۳۵ درصد و نسبت به اردیبهشت سال جاری به ترتیب ۴، ۴، و ۶ درصد افزایش داشته‌اند.

همچنین در این ماه در چهار فرودگاه اختصاصی کشور یعنی کیش، قشم، چابهار و ماکو در مجموع ۲ هزار و ۲۰۶ نشست و برخاست انجام شده که این پروازهای ۱۸۵ هزار و ۳۱۲ مسافر و ۲ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۴۰ کیلوگرم بار جابه‌جا کرده‌اند. عملکرد این فرودگاه‌ها نیز نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب ۳۷، ۷ و ۱۲ درصد رشد داشته و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۱۹، ۲۴ و ۲۵ درصد کاهش داشته است. 

در این ماه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران با انجام ۱۰ هزار و ۵۳۲ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۸۴۷ هزار و ۸۴۵ مسافر رکورددار انجام پرواز و تردد مسافر در کشور بوده و ۳۳/۰۸ درصد از کل نشست و برخاست‌ها و ۳۳/۰۱ درصد از جابه‌جایی مسافر را به خود اختصاص داده است. پس از این فرودگاه، به ترتیب دو فرودگاه مشهد با ۴ هزار و ۸۸۱ نشست و برخاست و شیراز با ۲ هزار و ۴۶۳ نشست و برخاست قرار گرفته‌اند. فرودگاه کیش نیز با هزار و ۷۹۸ نشست و برخاست، رتبه اول در بین فرودگاه‌های اختصاصی و رتبه چهارم در بین کل فرودگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

در این ماه فرودگاه ماکو با ۱۶ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۹۶۹ مسافر کم‌ترددترین فرودگاه اختصاصی و فرودگاه اراک با انجام ۸ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۷۲۰ مسافر کم‌ترددترین فرودگاه کشور بوده‌اند. درتیرماه ۱۴۰۰ حداقل۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتیب در نه فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز  و خلیج فارس (عسلویه) انجام شده است. همچنین از فروردین ۱۴۰۰ به فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت، هشت فرودگاه عسلویه، خارک، ماهشهر، الوان، سیری، گچساران، بهرگان و آغاجاری اضافه شده است.  گفتنی است در تیرماه ۱۴۰۰، ۹۶/۹۰ درصد از نشست و برخاست‌ها داخلی، ۲/۷۱ درصد خارجی و ۰/۳۹ درصد از پروازها در مسیر عتبات عالیات بوده است. در این ماه پروازهای داخلی ۹۶/۰۳ درصد از مسافران و ۸۷/۴۳ درصد از بارها، پروازهای خارجی ۳/۳۱ درصد از مسافران و ۱۱/۳۶ درصد از بارها و پروازهای عتبات عالیات ۰/۶۷ درصد از مسافران و ۱/۲۱ درصد از بارهای کشور را جابه‌جا کرده‌اند.