شناسهٔ خبر: 97751 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نخستین جلسه هماهنگی راهداری زمستانی ۱۴۰۰ برگزار شد

رضا اکبری با هدف تعامل و هماهنگی سراسری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها در خصوص اجرای طرح راهداری زمستانی ، نشست ویدئو کنفرانسی با حضور معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مدیران کل و معاونان راهداری ادارات کل استانها برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری معاون راهداری این سازمان با تقدیر از خدمات رسانی حوزه راهداری در سال گذشته در خصوص اجرای اقدامات و وظایف این حوزه در ایام سرد سال به ویژه در استانهای دارای بارش، گفت : چنین جلسات و‌ نشستهای تخصصی با رویکرد بررسی و آسیب شناسی مشکلات اجرایی طرح راهداری زمستانی در سنوات گذشته از الان برگزار خواهد شد تا بتوانیم با تجمیع برنامه ریزی ها و استفاده بهینه از سامانه های موجود در حوزه راهداری، بهترین نتایج اجرایی را در سال جاری داشته باشیم.  

اکبری همچنین به ابلاغ اعتبارات لازم به زودی به استانها اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر سامانه های متعددی در حوزه های تخصصی راهداری وجود دارد که با توجه به اطلاعات گردآوری شده از طریق این سامانه و به روز رسانی بانک اطلاعاتی آنها می توانیم با شناسایی مشکلات، نسبت به برنامه ریزی و اتخاذ راهکارهای رفع این موانع و مشکلات اقدام کنیم.  

معاون راهداری سازمان راهداری و‌حمل و نقل جاده ای همچنین توضیح داد: سامانه pms به عنوان بانک اطلاعات رویه راهها، سامانه bms به عنوان بانک اطلاعات پلها، سامانه ۱۴۱ و rms به عنوان بانک اطلاعات حوادث جاده ای، بانک اطلاعات فعالیتهای روزانه راهداری و پروژه های راهداری، همچنین سامانه cmms به عنوان بانک اطلاعات ماشین آلات راهداری، سامانه cms جهت رصد نقطه ای ماشین آلات راهداری و بانک اطلاعات حریم راهها از مهمترین ابزارهای دریافت اطلاعات و بررسی مشکلات موجود ودر نهایت برنامه ریزی و مدیریت اجرایی است.  

اکبری به هزینه های بخشهای مختلف راهداری اشاره کرد و با توجه به کمبود اعتبارات این حوزه، بر لزوم مدیریت منابع و استفاده بهینه از امکانات در راستای اجرای فعالیتهای راهداری جاری و‌دوره ای در ایام اجرای طرح راهداری زمستانی امسال تاکید کرد و گفت : آماده سازی و تجهیز راهدارخانه های ثابت و سیار، آماده سازی ماشین آلات راهداری زمستانی، اجاره ماشین آلات مورد نیاز، هماهنگی های درون استانی با مدیریت بحران و دستگاههای خدماتی و امدادی، تشکیل قرارگاه راهداری زمستانی در ستاد مرکزی و استانها، تهیه البسه زمستانی راهداری، تهیه شن و نمک مصرفی در انبارها، تعیین جایگاه جانشینی و کشیک زمستانی، و توسعه استفاده از سامانه های پیش بینی هوا از جمله مهمترین اقدامات پیش رو بر اساس دستورالعمل راهداری زمستانی است.  

وی خاطر نشان کرد : به روز رسانی اطلاعات در سامانه ها، تجهیز گشتهای راهداری به امکانات ضروری، برگزاری مانور مشترک با دستگاههای امدادی، برگزاری مانور عملیاتی در یک محور و برگزاری جلسات استانهای همجواربا یکدیگر در سایر اقدامات لازم نیز از مهمترین محورها و‌سرفصلهای اجرایی طرح امسال است.  

در ادامه این نشست تخصصی معاون راهداری سازمان راهداری و‌حمل و نقل جاده ای، به استانهای حلقه اول (راههای شریانی) و محورهای حلقه اول (راههای شریانی) و همچنین راههای منتهی به تهران به عنوان اولویت اجرایی طرح راهداری زمستانی اشاره کرد و افزود : در استانها نیز ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به این الگو، نسبت به شناسایی شهرستانهای حلقه اول، محورهای حلقه اول و‌راههای منتهی به مرکز استان اقدام کنند به ویژه شهرستانهایی که بارش بیشتری برایشان پیش بینی شده است، امکانات از شهرستانهای کم بارش برای این شهرستانها بسیج شود.  

اکبری بر لزوم پیش‌بینی دقیق وضعیت هواشناسی محور به محور و استقرار اکیپ‌های برف‌روبی در یکسری نقاط گلوگاهی برفگیر در جاده‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به تقویم راهداری زمستانی سال جاری که به زودی به استانها ابلاغ می شود، اقدام لازم صورت گیرد. همچنین توجه ویژه به نقشه های راهنمای تخصصی در بخشهای مختلف بسیار حائز اهمیت است این در حالی است که آموزش آرایش برف روبی به ویژه در آزادراهها و در زمان بارشها، باید مورد توجه قرار گیرد.  

معاون راهداری سازمان راهداری و نقل جاده ای همچنین خاطر نشان کرد: امسال نیز همانند سال گذشته قرارگاه راهداری زمستانی را با توجه به سیاستهای اجرایی، شرح وظایف و‌دستورالعملهای لازم خواهیم داشت و با توجه به برگزاری جلسات هماهنگی و آمادگی راهداری زمستانی با آمادگی کافی و لازم در ستاد و استانها امید می رود راهداری زمستانی موفق انجام شود.  

راهداری زمستانی امسال، مردم محور است 

در ادامه این نشست تخصصی، مهران قربانی مشاور ریاست سازمان با اشاره به اجرای سیاستهای مطلوب اجرایی در طرح راهداری زمستانی، اعلام کرد: نجربه نشان داده است علی رغم نشستها و جلسات هماهنگی و اعلام آمادگی بخش راهداری کل کشور، همواره چندین شبانه روز سخت و غیر منتظره پیش روی مااست که باید با رویکرد تحول گرایانه نسبت به اجرا وظایف راهداری زمستانی اقدام کنید که در این مواقع بحرانی غافلگیر نشویم.  

وی به انتظار جامعه از ما در اجرای موفق و‌مستمر امور راهداری حتی در مواقع بحران و‌پیک بارشها اشاره کرد و‌ افزود : اولویت همواره بازگشایی مسیرها است مگر زمانهایی که جان کاربر و خود راهدار در خطر باشد که در این مواقع جاده بسته اعلام می‌شود.  

وی بر لزوم اجرای مدیریت عملیات در طرح راهداری زمستانی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: سر صحنه و زمان بروز بحران در بارشهای شدید، به هنگام و مناسب باید مدیریتها را انجام دهیم. در این راستا تعیین مدیر عملیاتی برای هر محور و تعامل با شرکتهای پیمانکاری و استفاده از توان اجرایی آنها اهمیت دارد.  

قربانی پیش بینی وقایع را در اجرای مطلوب این طرح بسیار موثر دانست و گفت : راهداری زمستانی امسال را با رویکرد مردمی اجرا کنیم هم ماشین افزار و هم انسان افزار و رانندگان تازه وارد و فصلی را توجیه کرده، آمادگی لازم را به آنها بدهیم.  

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وی بر لزوم ارتباط و تعامل نیروهای راهداری با پلیس راه تاکید کرد و اجرای موفق عملیات و مستندسازی تلاشهای راهداران را حائز اهمیت دانست.