شناسهٔ خبر: 97763 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سهم عمده حمل و نقل جاده ای استان كرمان مواد معدنی و محصولات كشاورزی است

سهم عمده حمل و نقل جاده اي استان كرمان مواد معدني و محصولات كشاورزي است استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ظرفيت های زیاد اقتصادی، معدنی و گردشگری نقش مهمی در حمل ونقل بار و مسافر کشور ایفا می كند .

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (كرمان)، مدير اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان كرمان گفت: وجود بیش از ۷۰ نوع محصول باغی، ۵۴ نوع محصول زراعی (در ایران رتبه اول باغ های کشور با سهم ۱۷ درصدی) همچنین ثبت ۴۱۷ جاذبه گردشگری به انضمام حجم بالای معادن استان که لقب بهشت معدن كاران را به خود اختصاص داده است.

سيدعلی حاج سيدعليخانی افزود: سهم اصلی بارهای استان به مواد معدنی، سیمان (با توجه به وجود سه کارخانه سیمان بزرگ در استان) ومواد نفتی ( با توجه به توزيع مواد نفتی از مبدا استان کرمان به استانهای همجوار) و محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

وی يادآور شد: در سال ۹۸ متوسط بار حمل شده در کشور ۱۵ میلیون تن بوده که استان کرمان با حمل ۳۲ میلیون ۶۰۰ هزارتن كالا در جایگاه سوم حمل بار کشور قرار گرفته است .

حاج سيدعليخانی افزود: طی سال ۹۹ در استان كرمان ۳۴ ميليون و۶۰۰ هزار تن بار حمل شده که به نظر می رسد پس از انتشار آمار نامه رسمی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، در جایگاه دوم کشور قرار گيريم.

مديراداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۲ هزارو ۷۰۰ دستگاه کامیون و بیش از ۱۸ هزار نفر راننده در بخش حمل ونقل استان فعالیت دارند که جوابگوی نیازهای استان هستند.

وی با اشاره به این مطلب که بخش اعظم بار استان کرمان مواد معدنی است که به طور عمده بصورت خام صادر می شوند، افزود: با توجه به ارزش کم محموله های معدنی، هزینه حمل ونقل آنها نقش مهمی در اقتصاد آنها دارد و اگر کرایه حمل از حد مشخصی بیشتر شود، صادرات مواد معدنی غیر اقتصادی خواهد شد. لذا بسیار مهم است که به بخش اقتصادی حمل و نقل توجه ویژه ای شود.

مدير اداره كل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان كرمان خاطرنشان کرد: هزینه های حمل به صورت مستقیم به هزینه های ناوگان وابسته هستند، لذا توجه به افزایش قیمت لاستیک، هزینه قطعات، تعمیرات و....لازم است تعادل بين كرايه حمل و هزينه ناوگان برقرار شود.

وی در ادامه گفت: این تعادل بخشی از طریق حمایت های دولتی در حوزه حمل ونقل که به صورت سراسری انجام می شود، امکان پذیر خواهد بود. از اين رو حمایت هاي موصوف شامل تسهیلات کم بهره برای نوسازی ناوگان، تخصیص ارز حمایتی برای تامین لاستیک ، قطعات و مواردی از این قبيل است.

سیدعلی حاج سیدعلیخانی با بیان این که در حوزه حمل ونقل با استفاده از سیستم های اعلام بار و نوبت دهی مجازی، سبب صرفه جویی زیاد در وقت و هزینه های رانندگان شديم، افزود: در سال گذشته نوبت دهی و توزيع بار با استفاده از نرم افزارهای مرتبط و از طریق تلفن همراه رانندگان شروع و در حال حاضر به صورت آزمایشی کلیه کارخانجات سیمان با استفاده از این سیستم، بار خود را حمل می کنند که امیدواریم در آینده نزدیک با هماهنگی صاحبان کالا بتوانیم سیستم اعلام بار مجازی را به سایر شرکت های حمل و نقلی سوق دهیم .