شناسهٔ خبر: 97947 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تشریح کرد:

برآیند تلاش‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن 

اقدام ملی اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به توضیح برآیند اقدامات و تلاش‌های این اداره‌کل در راستای اجرای طرح بزرگ و ملی تولید مسکن در سطح استان پرداخت.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص مجموعه اقدامات این اداره کل در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن اظهار کرد: طرح بزرگ و ملی تولید مسکن با هدف ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور اجرا وسهم استان اصفهان حدود ۱۸درصد آن، شامل ساخت ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد تعیین شد.   

وی افزود: از این میزان ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد در سه شهر جديد بهارستان، فولادشهر و مجلسی و ۲۷ هزارو ۶۱۶ واحد در دیگر شهرهای استان احداث می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: این طرح در قالب هفت سر فصل ابلاغی از طرف وزارت راه و شهرسازی شامل واگذاری زمین بصورت اجاره ۹۹ ساله یا  فروش اقساطی، واگذاری زمین به اقشار ویژه، واگذاری در قالب سایر تفاهم نامه‌ها، احداث واحدهای پروژه‌های بنیاد مسکن در اراضی ملکی خود، تسهیلات نوسازی و بهسازی بنیاد مسکن و تسهیلات بافت فرسوده وسایرتسهیلات صندوق مسکن یکم در دست اجرا است.  

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن استان اصفهان تا کنون در ۵ مرحله انجام پذیرفته است. عنوان کرد: پس از انجام مراحل ثبت نامی، بالغ بر ۱۲۶ هزار نفر در این استان متقاضی استفاده از مزایای طرح اقدام ملی مسکن بودند.  

قاری‌قرآن اضافه کرد: مطابق با آخرین وضعیت و پس از بررسی فرم ‹‹ج›› متقاضیان بعنوان شرط اولیه، بررسی و احراز ٥ سال سكونت، استعلام بانك، استعلام ثبت اسناد مالکیت و حذف متقاضیانی که اقدام به تكميل مدارك ننمودند، تا کنون بیش از ۱۳ هزار متقاضی در استان تایید نهایی شده و بالغ بر هشت هزار و ۷۰۰ نفر به پروژه‌ها اختصاص یافتند.  

وی با بیان اینکه در کل استان اصفهان زمین مورد نیاز برای ساخت حدود ۴۳ هزار واحد تامین شده است. گفت: برنامه دولت تولید یک میلیون واحد مسکونی در کشور طی یکسال است که معمولاً از این تعداد بین ۷ تا ۱۰ درصد مشمول استان اصفهان می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: براین اساس چیزی حدود ۷۰ هزار واحد سهم این استان خواهد بود و این عدد برای ۴ سال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار واحد می‌شود.  

وی با بیان اینکه ساخت این واحدها مطابق با تعاریف و زیرشاخه‌ها انجام می‌شود اذعان داشت: بخشی از این مسکن توسط مردم تولید می‌شود و بخشی توسط انبوه‌سازان و بخشی نیز برای اقشار ویژه و مسکن محرومین تعریف می‌شود لذا حدود ۴۰ درصد از سهم کل، تحت عنوان طرح اقدام ملی یا طرح جهش تولید مسکن در مصوبه اخیر مجلس ابلاغ شده است. که می‌بایست در این باره برنامه‌ریزی صورت پذیرد.  

قاری‌قرآن نکته مهم و اصلی در راستای ساخت این میزان مسکن را بحث تامین زمین آن دانست و عنوان کرد: وظیفه اصلی دولت تامین مسکن بوده و قدم بعدی تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این پروژه است.