شناسهٔ خبر: 9795 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهرآبادی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

جزئیات تعدیل شرایط واگذاری واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر/ برنامه وزارت راه و شهرسازی اتمام پروژه مسکن مهر در پایان سال ۹۵ است

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به برخی جزئیات تغییر شرایط تحویل واحدهای مسکن مهر که فاقد متقاضی هستند، اشاره کرد.

احمد اصغری‌مهرآبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر که تاکنون منجر به قرارداد شده است حدود ۴۴ هزار واحد در سطح کشور و بیشتر در مناطق محروم، فاقد متقاضی واجد شرایط است که به منظور تعیین تکلیف این واحدها تصمیم گرفتیم متنی را تهیه کنیم که پس از مطرح شدن در دولت مجوزهای لازم برای تعدیل برخی شرایط اخذ شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت برای مسکن مهر هزینه کرده و بانک‌ها هم در حال ارائه تسهیلات هستند، بهتر است هر چه سریعتر این واحدها تعیین تکلیف شوند. البته در دولت دهم هم چنین مجوزی داشتیم تا در جاهایی که عرضه بیشتر و تقاضا کمتر بوده با دستور وزیر این تعدیل‌ها صورت گیرد اما این موضوع ابطال شد. در مقابل پیشنهادی مطرح شده که بر اساس آن متنی در حال تهیه و آیین‌نامه آن در حال اصلاح است. بعد از موافقت دولت با پیشنهاد مذکور، دستورالعملی به استان‌ها ارسال خواهد شد که باید در شورای مسکن استان‌ها مطرح شود. ممکن است در برخی مناطق تنها شرط تاهل و در برخی دیگر صرفاَ شرط سکونت حذف شود.

به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، بر اساس قانون دریافت‌کنندگان واحدهای مسکن مهر باید دارای شرایط تاهل، پنج سال سابقه سکونت در آن منطقه، عدم استفاده از امکانات دولتی و نداشتن مالکیت شخصی از اول فروردین ۸۴ باشند. 

وی گفت: در برخی شهرها مثل دهلران واحدهایی ساخته شده که فاقد مشتری است و باید بررسی کنیم در صورت حذف یکی از شرایط آیا می‌توان تمام واحدها را به فروش رساند یا خیر. 

مهرآبادی به شهرهایی اشاره کرد که دارای واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی است و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در ۱۳ استان کشور واحدهای فاقد متقاضی نداریم. در تعدادی از استان‌ها واحدهای فاقد متقاضی خیلی کم است به عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی ۱۲۰ واحد فاقد متقاضی، در استان خراسان شمالی ۳۰، در زنجان ۲۹ واحد فاقد متقاضی، در هرمزگان ۳۲ واحد فاقد متقاضی وجود دارد اما بیشترین مشکل ما در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، گیلان و لرستان است که عمدتاَ در مناطق محروم این استان‌ها یا شهرهای مرزی قرار دارند.

وی درباره تعداد واحدهای به اتمام رسیده مسکن مهر در کل کشور خاطرنشان کرد: از کل دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، کار ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد به اتمام رسیده است. نزدیک به ۲۵۰ هزار واحد از واحدهای به اتمام رسیده فاقد خدمات زیربنایی است که در حال پیگیری برای دریافت اعتبار هستیم؛ هرچند وزیر راه و شهرسازی دستور داده از محل فروش اراضی به این بخش کمک شود که از طریق سازمان‌های زیرمجموعه ما عملیاتی شده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی با وزارت نیرو ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد، تاکید کرد: وزارت نیرو مشکلات اعتباری دارد، در همین زمینه دولت به شرط بهبود تصمیم گرفته بود مبلغی اعطا کند.

به گفته مهرآبادی، وزرای راه و شهرسازی و نیرو در حال پیگیری هستند و اگر اعتبار مورد نیاز تزریق شود تمام ۲۵۰ هزار واحد باقیمانده را تا پایان سال تحویل خواهیم داد. هرچند باید حداقل ۵۰۰ هزار واحد را برای تحویل واحد آماده کنیم. برنامه وزارت راه و شهرسازی اتمام پروژه مسکن مهر در پایان سال ۹۵ است که این امر در صورت اختصاص اعتبار محقق خواهد شد و در غیراین صورت ساخت مسکن مهر تا سال آینده هم به اتمام نمی‌رسد./

نظر شما