شناسهٔ خبر: 97998 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس اداره مجلات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

انتشار یکصد جلد کتاب در انتشارات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی/ مجوز نشر دیجیتال مرکز تحقیقات در یکسال گذشته اخذ شد

رسول جوادیان رییس اداره مجلات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از انتشار یکصد عنوان کتاب در انتشارات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد.

رسول جوادیان رییس اداره مجلات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن گرامیداشت یادوخاطره دفاع مقدس از انتشار کتاب مستندسازی  معرفی یادمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در استان خوزستان در هفته دفاع مقدس، خبر داد.

رییس اداره مجلات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه انتشارات مرکز بیش از چهل سال قدمت جزو قدیمی‌ترین انتشارات کشور به شمار می‌رود، افزود: انتشارات مرکز، دارای پروانه فعالیت در حوزه نشر(در دو حوزه نشر کتاب و نشر دیجیتال) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دارای مجوز نشر ۶ عنوان مجله فارسی و لاتین از وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که از این منظر در حوزه وزارت راه و شهرسازی بی‌نظیر و در مجموعه وزارتخانه‌ها، کم‌نظیر است.

جوادیان گفت: طی ۴۰ سال فعالیت مرکز در حوزه نشر در حدود ۲۰۰۰ عنوان کتاب و مجله توسط این مجموعه منتشر شده است. بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و مجله در حوزه‌های تخصصی مسکن و ساختمان، حمل ونقل مربوط به یکسال گذشته است.

وی با توضیح این مطلب که با توجه به امکانات موجود در انتشارات مرکز تحقیقات بسیاری از سازمان‌ها، شرکت‌ها و معاونت‌های وزارتخانه و سازمان‌های مجموعه دولت مانند شهرداری تهران و مراکز آموزشی و دانشگاهی و همچنین مجموعه‌های غیردولتی و خصوصی برای چاپ کتب خود از انتشارات مرکز، بهره می‌برند، اعلام کرد: انتشارات مرکز در چهار حوزه تحصصی ساختمان و مسکن، معماری و شهرسازی، حمل و نقل، اقتصادی و مالی است. همچنین کتاب‌های این حوزه نیز در چهار قالب ضوابط و آیین‌نامه‌ها، گزارش‌های تحقیقاتی، تالیف و ترجمه منتشر می‌شود.

رییس اداره مجلات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: ضوابط و آیین‌نامه‌ها معمولا توسط یک تیم کاری با نظارت کمیته‌های تخصصی تهیه و پس از انتشار توسط وزیر راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ می‌شود که از این مجموعه می‌توان به آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها (معروف به آیین‌نامه ۲۸۰۰)، مجموعه راهنما و پشتیبان مقررات ملی ساختمان، آیین‌نامه ۱۲ جلدی طراحی معابر شهری، اشاره کرد. گزارش‌های تحقیقاتی نیز حاصل تحقیقات و مطالعات بخش‌های تحقیقات مرکز است و می‌توان در این خصوص به کتبی که در حوزه مصالح ساختمانی، سازه‌های بتنی و فولادی، تکنولوژی بتن، ایمنی حریق و آتش و..اشاره کرد. قالب سوم نیز کتب تالیف است که معمولا مولفین از اعضای هیات علمی مرکز یا دانشگاه‌های کشور است. از جمله انها می‌توان به کتاب مشخصات فنی و عمومی خاک مسلح و کتاب روسازی‌های صلب بتنی اشاره کرد. قالب چهارم نیز کتب ترجمه هستند که شامل کتب لاتین است و توسط یک مترجم به زبان فارسی ترجمه می‌شوند و پس ارزیابی تخصصی و ممیزی انتشار می‌یابد که آخرین آن کتابی با عنوان دفاع از مسکن، اخیرا ترجمه و منتشر شده است.

جوادیان گفت: مرکز دارای ۶ مجله است که به صورت فصلنامه انتشار می‌یابد. دو فصلنامه تخصصی در حوزه مهندسی عمران به زبان‌انگلیسی، یک فصلنامه علمی پژوهشی تخصصی در حوزه راه و حمل‌ونقل،دو فصلنامه علمی و ترویجی در حوزه مسکن و ساختمان و راه ویک فصلنامه عمومی و خبری از جمله مجلات منتشر شده در مرکز هستند.  تمامی این فصلنامه‌ها دارای رتبه و گرید علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت چاپی و دیجیتال منتشر می‌شوند.

وی با یادآوری این مطلب که در حدود یکصد جلد کتاب در یکسال گذشته منتشر شد، در بیان سه رویکرد انتشارات در سال‌های گذشته توضیح داد: رویکرد تفاهم‌نامه انتشار متشکر کتاب با سایر بخش‌های دولتی، کتاب‌های مناسبتی و گسترش نشر دیجیتال رویکردی است که در انتشار کتاب از آن بهره‌ می‌بریم. با رویکردهای جدید انتشار سه جلد کتاب مربوط به ساخت‌وساز در حریم گسل‌های شهری به شکل مشترک با سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، انتشار کتاب مستندسازی و معرفی یادمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در استان خوزستان به مناسبت هفته دفاع مقدس از دستاوردهای سال‌های گذشته است.

جوادیان در خصوص انتشار کتب و گسترش نشر دیجیتال گفت: یکسال است که محوزهای لازم اخذ شده و در این حوزه، فعالیت را آغاز کردیم.