شناسهٔ خبر: 98158 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در شمال‌شرق کشور/خیزش گردوخاک در ایلام، خوزستان، جزایر خلیج‌فارس، دامنه‌های جنوبی البرز، تهران و سمنان/تهران ۴ تا ۷ درجه خنک می‌شود

گرد و خاک کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام خیزش گردوخاک طی سه روز آینده در برخی از مناطق کشور از کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در شمال‌شرق و ۴ تا ۷ درجه‌ای دما در تهران خبر داد.

امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین وضعیت جوی کشور را برای امروز چهارم مهر و روزهای آتی اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز فعالیت سامانه بارشی در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی سبب بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی خواهد شد. روی بلندی‌های شرق تهران و شمال سمنان نیز بارش پراکنده رخ می‌دهد. فردا بارش پراکنده در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی تداوم دارد و بتدریج از مرزهای شمال‌شرق کشور خارج می‌شود.

نقشینه افزود: سه‌شنبه تا پنجشنبه با شمالی‌شدن جریانات روی دریای‌خزر مجدد در گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و آذربایجان شرقی بارش‌ها آغار می‌شود که شدت بارش‌ها در گیلان است.

وی ادامه داد: در سه روز آینده برای جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، رگبار باران پیش‌بینی شده است که با رعدو برق و وزش باد همراه است. دمای هوا در شمال‌شرق ۸ تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد. همچنین، دریای خزر تا صبح دوشنبه مواج و متلاطم خواهد شد. از بعدازظهر امروز وزش باد شدید در ایلام، خوزستان، جزایر شمالی خلیج‌فارس و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم و سمنان ایجاد می‌شود که احتمال برخاستن گردوخاک نیز در مناطق مستعد وجود دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی توضیح داد: بخش‌های شمالی و مرکزی خلیج‌فارس، مواج و متلاطم می‌شود که هشدار سطح نارنجی جهت ممانعت از شنا و ممانعت از ترددهای دریایی و شناورهای سبک و قایق‌های سبک و تفریحی صادر شده است.

نقشینه ادامه داد: طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید با احتمال گردوخاک پیش‌بینی شده است. برای تهران در سه روز آینده آسمان صاف تا کمی ابری خواهد بود که برای ساعت‌های بعدازظهر وزش باد شدید پیش‌بینی شده است. احتمال خیزش گردوخاک در نیمه جنوبی و غرب استان وجود دارد. کاهش دما تا صبح دوشبنه ۴ تا ۷ درجه خواهد بود.