شناسهٔ خبر: 9824 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

یک استاد دانشگاه ارتباطات و روزنامه نگاری: مدیرانی که به رسانه اهمیت ندهند قافیه را می‌بازند

تنديس زرين سرآمدی روابط عمومی ايران به وزارت راه و شهرسازی اعطا شد

تندیس روابط عمومی چهارمين دوره تقدير از سرآمدان روابط عمومي ايران برگزار و تنديس زرين سرآمدي در روابط عمومي ايران به وزارت راه و شهرسازي اعطا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، چهارمین دوره تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران عصر رو چهارشنبه ۳۱ تیرماه ۹۴ در سالن همایش‌های كتابخانه ملی ایران برگزار شد و در این آیین تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی ایران به سید قاسم بی‌نیاز رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی اعطا شد.

این تندیس به دلیل تعهد به سرآمدی و طی مسیر سرآمدی بر اساس مدل تخصصی‌شده EFQM در روابط عمومی و كسب امتیاز عالی طبق آرای ممیزان و ارزیابان در چهارمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان ایران به مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی اهدا شد.

علی فروزفر دبیر هیات‌ داوران چهارمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران در ابتدای این همایش بیانیه هیات ‌داوران را قرائت كرد و از روابط عمومی‌هایی كه تعهد به سرآمدی سپرده‌اند یا آثار خود را در معرض داوری یا ممیزی قرار دادند تشكر كرد.

محمدمهدی فرقانی عصر چهارشنبه ۳۱ تیرماه در چهارمین آیین تجلیل از سرآمدان روابط عمومی‌های كشور در سازمان اسناد و كتابخانه ملی افزود: روابط عمومی‌ها امروز با چالش‌هایی روبرو هستند كه هیچگاه در عمرشان با آن روبرو نبوده‌اند و آن علتش رسانه‌ای شدن جهان است.

به گفته وی امروز باید یكی از معیارهای انتخاب مدیران در دستگاه های اجرایی این باشد كه آن شخص چقدر چهره رسانه‌ای و تعامل با اصحاب رسانه دارد.
رئیس نخستین دانشكده علوم ارتباطات كشور گفت: مدیری كه نتواند امروز با رسانه‌ها تعامل داشته باشد دیر یا زود قافیه را باخته و هیچگاه حتی روابط عمومی سازمانش نیز هر چقدر قوی باشد نمی‌تواند این خلاء را پر كند.
این استاد دانشگاه گفت: با وجود این همه سایت، شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌ها امروز باید مدیران و روابط عمومی روزآمد و تولید محتوا كنند و چنانچه با رسانه‌ها به عنوان منابع خبری تعامل نداشته باشند رسانه‌ها به ناچار به منابع غیر خبری و سایر شبكه‌ها مراجعه و اخبار را آنگونه كه خواستند منتشر می‌كنند.

فرقانی تصریح كرد: امروز در یك سپهر رسانه‌ای زندگی می‌كنیم كه صدها و هزاران شبكه ارتباطی همزمان فعالیت داشته و سخنان مخالفان و موافقان را كار می‌كنند لذا روابط عمومی‌ها باید با رصد رسانه‌ها در جریان ریز اخبار روز بوده و بتوانند به موقع پاسخگو و موارد را اطلاع رسانی كنند.

به گفته وی اگر چه روابط عمومی‌ها باید در درون سازمان‌ها نیز پاسخگوی مدیران خود باشند ولی اگر یك رصدگر خوب تحولات در برون سازمان باشند به مراتب یك روابط عمومی قوی و یك گام به جلو خواهند بود.

استاد دانشگاه ارتباطات و روزنامه نگاری تاکید كرد : اگر یك رسانه امروز به نادرست و غیر واقع به تبلیغ عملكرد سازمانی بپردازد كه آن سازمان عملكرد خوبی نداشته، نه تنها این رسانه به اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای عمل نكرده بلكه زمانی دستش رو خواهد شد و آنگاه جایگاه خود را از نظر سرمایه مخاطب از دست خواهد داد.

به گفته رئیس نخستین دانشكده علوم ارتباطات كشور روابط عموی زمانی ارزش واقعی خودش را به دست می‌آورد كه به اصول حرفه‌ای و اخلاق حرفه‌ای پایبند و عمل گرا باشد، اگر روابط عمومی‌ها پایبند این اصول نباشند حتما به انحطاط كشیده خواهند شد.

عضو هیات علمی دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: روابط عمومی امروز شغل و حرفه‌ای سخت و وظیفه و رسالت آنها سنگین است لذا روابط عمومی‌ها باید با دید آسیب شناسی وارد عمل شده و بتوانند نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل و گام های موثری در جهت اهداف سازمان و برون سازمانی بردارند.

پاسخگویی به نیاز افكار عمومی و حل مسائل ارتباطی سازمان‌ها

در ادامه این همایش هوشمند سفیدی دبیر آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران با اشاره به اینكه جامعه درحال‌توسعه برای پاسخگویی به نیاز افكار عمومی و حل مسائل ارتباطی سازمان‌ها به «روابط عمومی سرآمد» نیاز دارد، گفت: ساختار و عملكرد روابط عمومی سنتی پاسخگوی نیازهای جامعه، سازمان و مخاطب امروزی نیست و برای اصلاح این مسئله نیازمند الگویی از روابط عمومی هستیم كه جامع، متوازن و دارای ویژگی‌های برتری باشد كه آن را از روابط عمومی عادی و معمولی متمایز می‌سازد.

دبیر چهارمین دوره آیین سرآمدان روابط عمومی «مدل سرآمدی روابط عمومی» را ابزار پایش روابط عمومی و عاملی برای تكوین آن دانست و گفت: در این مدل از طریق ۹ معیار بنیادین و ۸۱ معیار فردی كیفیت ساختاری و عملكردی روابط عمومی بین صفر تا هزار امتیاز تعریف شده و با یك عدد مشخص نمایش داده شده است و بر این اساس نسبت به آسیب‌شناسی روابط عمومی و ارائه راه‌كارهای بهبود اقدام می‌شود.

وی تعهد به سرآمدی را آغاز ورود به مسیر سرآمدی دانست و گفت: روابط عمومی‌هایی كه متعهد به سرآمدی می‌شوند «تقدیرنامه تعهد به سرآمدی» می‌گیرند، روابط عمومی‌هایی كه موفق به عبور از میانه مسیر سرآمدی شوند «نشان یا تقدیرنامه تعالی روابط عمومی» اخذ می‌كنند و روابط عمومی‌هایی كه به مرحله انتهای سرآمدی برسند با توجه به امتیاز دریافتی، تندیس بلورین، سیمین یا زرین می‌گیرند.

هوشمند سفیدی خاطرنشان كرد: در آیین امروز ۱۸ روابط عمومی سرآمد كه امتیازی بین ۷۰ تا ۸۵ درصد از امتیاز سقف را كسب كرده‌اند معرفی می‌شوند.

وی به نقش مدیران ارشد در سرآمدی روابط عمومی‌ها اشاره كرد و گفت: انتخاب مدیر متخصص كارآمد نقطه كلیدی حركت روابط عمومی به سمت سرآمدی است و ما مدیران ارشدی را كه انتخاب عقلایی در مدیریت ارتباطات تحت امر خود داشته باشند و از سرآمدی روابط عمومی حمایت كنند به‌عنوان «مدیر ارشد تعالی گر ارتباطی» انتخاب می‌كنیم.

مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه وشهرسازی در این مراسم از سوی هیئت‌داوران كه از استادان و متخصصان روابط عمومی ایران تشكیل شده بود مورد تقدیر قرار گرفت.

این تندیس به دلیل تعهد به سرآمدی و طی مسیر سرآمدی بر اساس مدل تخصصی‌شده EFQM در روابط عمومی و كسب امتیاز لازم طبق آرای ممیزان و ارزیابان در چهارمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان ایران و دریافت امتیاز لازم به مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه وشهرسازی اهدا شد.

در این مراسم، ضمن اعطای"گواهینامه تعهد به سرآمدی" به روابط عمومی‌هایی كه اخیراً متعهد به سرآمدی شده اند، به روابط عمومی‌هایی كه بتوانند به میانه مسیر سرآمدی برسند و ۵۰۰ امتیاز كسب كرده‌اند، "نشان تعالی روابط عمومی" و به روابط عمومی‌هایی كه از ۵۵۰ امتیاز عبور كرده و تا ۹۰۰ امتیاز ( از ۱۰۰۰ امتیاز ممكن) را كسب كرده‌اند به ترتیب از رتبه پایین به بالا یكی از تندیس‌های بلورین، سیمین و زرین اعطاء شد.

در چهارمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی‌های ایران كه با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از اساتید و كارشناسان روابط عمومی‌های كشور در مركز همایش سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار شد، 'آبی بل سانچر دی والتر' رئیس انجمن بین‌المللی روابط عمومی در پیامی انتشار جهانی مدل سرآمدی روابط عمومی را خواستار شد.

در بخشی از این پیام آمده است: برای من جالب توجه است در جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM  و دانش انباشته صاحبنظران روابط عمومی در سطح جهان، مدلی به نام ' سرآمدی روابط عمومیارائه شده است.

سانچر دی والتر افزود: این مدل دارای ۹ معیار بنیادین و ۸۱ معیار فرعی است و با استفاده از آن می‌توان كیفیت عملكردی، ساختاری، توانمندی‌های فنی، انسانی، مادی و لجستیكی آن را با یك عدد مشخص كه نمایانگر وضعیت كلی روابط عمومی در یك سازمان است را مشخص كرد.

مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی پیش از این نیز با دریافت تندیس و لوح تقدیر مورد تجلیل قرار گرفته است./

نظر شما