شناسهٔ خبر: 98569 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

 در هشتاد و چهارمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان انجام پذیرفت؛

برنامه‌ریزی تامین زمین برای طرح جهش تولید مسکن

هشتاد وچهارمین جلسه شورای مسکن وساختمان اصفهان جلسه شورای مسکن استان اصفهان در محل سالن اجتماعات استانداری پیرامون تامین زمین برای طرح جهش تولید مسکن برگزار شد.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص مباحث مطرح شده در هشتاد و چهارمین جلسه شورای مسکن استان اظهار کرد: در این جلسه عمده مباحث پیرامون قانون جهش تولید مسکن بود که اخیراً این قانون توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است.  

وی افزود: قانون جهش تولید شامل پنج فصل (تامین منابع مالی، تأمین زمین، تأمین مصالح ساختمانی، تأمین خدمات ساختمانی و سایر موارد) بوده که در رابطه با برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون واحد مسکونی بصورت سالانه است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه دولت مصمم است در افق چهارساله و در قالب این قانون تولید چهار میلیون مسکن را در کشور عملی سازد اذعان داشت: تولید این واحدها در بخش‌های مختلف شامل تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط مردم در داخل شهرها و مراکز استان‌ها، حدود ۱۷۰ هزار واحد در بافت‌فرسوده در قالب بهسازی یا تبدیل به ساخت و ساز جدید با ارائه تسهیلات توسط دولت، حدود ۲۰۰ هزار واحد مربوط به بخش روستاها و مابقی آن توسط مجموعه دولت با تخصیص زمین و ارائه تسهیلات مورد نیاز  انجام می‌پذیرد.   

وی بیان داشت: براین اساس نقش اصلی دولت در راستای تولید مسکن از طریق تامین زمین و ایجاد تسهیلات برای مردم ایفا می‌شود.  

قاری‌قرآن در خصوص فرآیند اجرای این طرح عنوان کرد: افرادی که در فرآیند طرح جهش تولید مسکن قرار می‌گیرند در مرحله اول می‌بایست احراز شرایط شوند که فاقد مسکن بودن، عدم استفاده از امکانات مسکن، سکونت حداقل ۵ سال در آن محل به عنوان شرایط اصلی است. که پس از آن بر روی زمینی که دولت تامین کرده و با تسهیلات در نظر گرفته شده وارد مرحله ساخت و ساز می‌شوند.  

وی گفت: در قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف شدند فقط حق انشعاب دریافت کنند و هزینه اضافه‌ دیگری از مردم گرفته نشود همچنین زمین بصورت کاملاً رایگان در اختیار این طرح قرار داده می‌شود.  

وی افرود: زمین‌های دولتی در سطح استان و شهر شناسایی، از دستگاه اجرایی که این اراضی را استفاده نکرده است دریافت و در اختیار این طرح برای تامین مسکن قرار داده می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: در جلسه شورای مسکن مصوب شد حداکثر تا ۱۵ روز آینده فرمانداران و شهرداران در سطح شهرهای مختلف این اراضی را احصاء کرده چرا که در قانون صراحتاً بیان شده است که اگر دستگاه اجرایی دارای زمین مازادی بود که خود تحویل ندهد ظرف مدت دو ماه اداره دارایی و اداره ثبت مکلف هستند که زمین را به نام راه وشهرسازی منتقل کنند تا وارد مرحله واگذاری جهت تولید مسکن شود.  

وی گفت: برنامه‌ای که پیش‌بینی شده برای استان اصفهان به این صورت است که ما در طول چهار سال چیزی حدود ۱۳۰ هزار واحد نیاز به تولید مسکن داریم و بر همین اساس می‌بایست یکهزار و ۳۰۰ هکتار تامین زمین شود.  

قاری‌قرآن بیان داشت: دیدگاه ما این است که تا جایی که امکان‌پذیر باشد در قالب این طرح به بافت‌فرسوده شهرها ورود کرده که مسلماً شهرداری اصفهان نیز مکلف هست در این راستا قدم‌های جدی بردارد.