شناسهٔ خبر: 98589 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان بیان کرد :

تعریف و اجرای پروژه‌های مختلف بازآفرینی شهری در سال جاری

حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه در سال جاری چندین پروژه جدید در حوزه بازآفرینی شهری تعریف و اجرایی شده است به تشریح این پروژه ها پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)؛،شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان توضیحاتی در خصوص پروژه‌های بازآفرینی شهری لارستان ارایه کرد.

وى با بیان این که در سال جاری چندین پروژه جدید در حوزه بازآفرینی شهری تعریف شده است، به تشریح پروژه‌های مورد نظر پرداخت و گفت:پروژه جداره‌سازی و کف‌سازی بازار قیصریه فاز ۳ شهر لار یکی از این پروژه‌هاست. مخروبه بودن بافت اطراف بازار مشکلات عدیده‌ای از نظر بهداشتی، منظر و سیمای شهری و عبور و مرور برای ساکنان محله وکسبه ایجاد کرده بود بنابراین بهسازی این مکان ضروری به نظر می‌رسید.

شبانی ادامه داد: با اجرای این پروژه ضمن دفع آب‌های سطحی، معابر نیز سنگ فرش شده و قدم مثبتی جهت رونق بازار و رضایت شهروندان و بازاریان برداشته شده است، این پروژه اکنون ٣٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان یکی دیگر از پروژه‌های جاری را جداره‌سازی قلعه اژدهاپیکر شهر لار عنوان کرد که این پروژه هم در مرحله عقد قرارداد است. قلعه اژدهاپیکر یک سازه‌ خشتی متعلق به دوره‌ ساسانی است که بر روی تپه‌ای در شمال شهر قدیم لار قرار دارد.

شبانی با بیان این که بهسازی معابر و اجرای کانال دفع آب‌های سطحی محله پشتویه فاز ۲ شهر لار هم از دیگر پروژه‌هاست که در مرحله اجرا قرار دارد، درباره اعتبار تخصیص یافته برای این پروژه گفت: ۴۰ میلیارد ريال اعتبار موافقت‌نامه ۹۹ و ۵۰ میلیارد ريال اعتبار هم در برنامه اجرایی بازآفرینی سال ۱۴۰۰ برای این طرح اختصاص یافته است.

به گفته شبانی کف‌سازی و جداره‌سازی گذر نظرگاه و کاروانسرا نو شهر لار نیز هر کدام به میزان ۲۰ میلیارد ريال در برنامه اجرایی بازآفرینی شهری گنجانده شده است. همچنین مکاتبه با شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص تامین اعتبار این پروژه‌ها(به جهت قرارگیری این پروژه‌ها در محلات هدف بازآفرینی شهری) انجام و در ستاد بازآفرینی شهرستان نیز به تصویب رسیده است. بخشی از این طرح‌ها توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره میراث فرهنگی در حال مرمت است.

وى با اشاره به طرح بازآفرینی محور خیابان امام شهر گراش اظهار کرد: این پروژه با هدف احيا این گذر تاریخی که بناهای ارزشمند تاریخی در آن وجود دارد، در برنامه اجرایی بازآفرینی به میزان ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ريال قرار دارد و مکاتبات لازم با شرکت بازآفرینی در خصوص تامین اعتبار آن نيز انجام گرفته است .

ایشان در ادامه به مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره کرد و گفت: از جمله مهم‌ترین اقدام‌ها در این حوزه اجرای پروژه بهسازی معابر و اجرای کانال دفع آب‌های سطحی محله پشتویه به شمار می‌رود، این محل به لحاظ کالبدی فرسوده و فاقد تاسیسات زیرساختی مناسب است که با اجرای پروژه ضمن گازرسانی به منطقه توسط شرکت گاز و اصلاح کانال‌های دفع آب‌های سطحی، سطح کوچه‌ها نیز با مصالح متناسب با بافت، سنگ فرش شده و این مساله باعث دمیدن روح تازه و جذابیت در محل سکونت اهالى خواهد شد.

شبانی با اشاره به وجود حجره‌های تجاری در ضلع جنوبی میدان قیصریه که به لحاظ اقتصادی بسیار با اهمیت هستند، گفت: حوزه نفوذ اقتصادی این محدوده فراتر از مرزهای سیاسی است، بنابراین نیاز به بهسازی کف پیاده‌رو در این مکان ضروری به نظر می‌رسید که با اجرای پروژه احيا، بهسازی و نوسازی محور چهار راه پیروزی تا میدان مدرس، سطح پیاده‌رو با مصالح هماهنگ با بافت، سنگ فرش شد. این پروژه اکنون ١٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او با بیان این که مساحت بافت شهر لار ۱۲۸ هکتار و جمعیت ساکن در آن ۷۲۶۳ نفر است، تصریح کرد: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی شامل محله پشتویه ۲.۲ هکتار بوده و ١٧٩ نفر در این محله ساکن‌اند.