شناسهٔ خبر: 98650 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

مشکلات وسایل نقلیه ترانزیتی در گوریس حل می‌شود / اهمیت احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به عنوان کریدوری مهم برای ارتباط ایران و ارمنستان

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام برگزاری جلسات موثر با مقامات کشور ارمنستان از حل مشکلات وسایل نقلیه ترانزیتی در منطقه گوریس خبر داد و گفت: براساس برنامه زمانبندی که مقامات دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزین که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلام دیدار موفقیت آمیز با مقامات کشور ارمنستان از جمله وزیر زیرساخت و معاونین ایشان گفت: در پی مشکلاتی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، روز گذشته دیدارهای موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون‌ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شد برگزار شد و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل گرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، افزود: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقررشد تا روسازی جاده جایگزینی -جاده تاتو- که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد. همچنین، حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنه‌ها و نقاط حادثه خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده برطرف خواهد شد. همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به عنوان قطعه ۴کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به اینکه قطعه ۴ کریدور شمال- جنوب در خاک ارمنستان که حدود ۱۵ کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن به۵ سال زمان نیاز دارد، توضیح داد: برای قطعه ۴ پیشنهاداتی برای شروع عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از سوی پیمانکاران و مشاوران کشور ایران، ارایه شد که مورد استقبال قرار گرفت. همچنین راه جایگزین قطعه ۴ امروز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس دچار اشکال است توسط مشاوران ایرانی بررسی شود و تا یکسال آینده محور جایگزین قطعه ۴ در خاک ارمنستان آماده‌سازی شود.

خادمی گفت: با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد. اول آنکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان و راه ارتباط با قفقاز است حتما باید باز نگه داشته شود. دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یکماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد. همچنین بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه‌ای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا به عنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: کار اصلی ما احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که به عنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می‌تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز  باشد. خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان احداث شده است. قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیم‌گیری برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شد. امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمک‌های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.

بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، در ادامه جلسات، امروز ۱۳ مهر معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان با هیات همراه بازدیدی از محور ایروان به سمت نوردوز ایران انجام دادند تا تمامی موانع و مشکلات را برطرف کنند.

خادمی گفت گرفتاری‌هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.