شناسهٔ خبر: 98675 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان:

شهروندان سیستان و بلوچستان تا پایان‌ مهرماه در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند

عطاء اله اکبری.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: مالکان و مستاجران ساکن در استان تا پایان مهرماه جاری مهلت ثبت نام و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانیamlak.mrud.ir دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( سیستان و بلوچستان)، عطاء اله اکبری مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مالکان و مستاجران ساکن در استان تا پایان مهرماه جاری مهلت ثبت نام و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانیamlak.mrud.ir دارند، اظهار داشت: ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان موجب ایجاد شفافیت اطلاعاتی در حوزه مسکن، اخذ تصمیمات سیاستی صحیح و در نهایت تسهیل فرآیند خانه دار شدن تمامی اقشار جامعه می شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان زمینه ایجاد سرشماری برخط نفوس و مسکن، تنظیم گری در بازار مسکن و امکان اجرای سیاست‌های مطلوب دولت از جمله اعمال مالیات یا پرداخت یارانه های هدفمند فراهم می‌شود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان افزایش دقت برنامه ریزی اقتصادی در بخش مسکن را از دیگر مزایای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان عنوان کرد و ادامه داد: با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
اکبری افزود: در صورت ثبت نکردن اطلاعات ملک و برابر الزامات قانونی، آن واحد مسکونی خالی تلقی می شود و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر و در صورت پرداخت نشدن مالیات، مالک مشمول جرایم مالیاتی می شود.
وی تصریح کرد: همچنین هر زمان که نیاز به اخذ مفاصا حساب مالیاتی برای ملک مورد نظر باشد، مالک آن واحد مسکونی مکلف به پرداخت جرایم مالیاتی در خصوص ملک خواهد بود و از آنجا که میزان مالیات مربوطه از شش تا ۱۸ برابر مالیات بر اجاره تعیین شده است، رقم مالیات متعلقه بسیار قابل توجه بوده و مالک متضرر می شود.
اکبری افزود: به موجب قانون ارائه بسیاری از خدمات از جمله افتتاح حساب، صدور چک، خرید انشعابات برق، آب و فاضلاب منوط به ثبت اطلاعات در سامانه بوده و بسیاری از خدمات براساس آدرس مندرج درسامانه به ساکنان ارائه می شود بنابراین ثبت نکردن اطلاعات و خوداظهاری در سامانه ممکن است مشکلات عدیده ای برای خانوارها(چه ساکن و چه مالکی که خوداظهاری نکرده باشد) در استفاده از خدمات ایجاد کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از دیگر تبعات ناشی از ثبت نکردن اطلاعات ملک، این است که وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق کنتور این املاک را در بالاترین پلکان قیمتی محاسبه کند.